0 8196 visningar

3 svar

Björksopp och andra soppar?

Svampnovis

16 aug 2011 kl. 13:08

Jag har hittat (som jag är ganska säker på) en björksopp (bild 1), stämmer det? De andra två är väl också de någon form av soppar, men vilka?

Och om de är ätliga, vilket är det bästa sättet att använda dem i matlagning?

Artbestämningshjälp Björksopp och andra soppar

0

Michael Krikorev

16 aug 2011 kl. 13:39

Den första ser ut som tegelröd björksopp (svarta tofsar på foten). Den andra är också en sopp i samma grupp, strävsoppar. Alla strävsoppar är ätliga, men man bör bara ta fasta exemplar och tillaga dem ordentligt. Läs mer om soppar (se strävsoppar):
http://svampguiden.com/soppar.asp

0

buffy

16 aug 2011 kl. 13:40

De är strävsoppar allihopa och därmed ätliga. Jag tycker de blir bäst om man torkar dem, men vill man äta dem direkt går de bra att förvälla (ta väck rören, skiva svampen och salta lite, i stekpanna på låg värme tills vätskan kokts ur) och sedan steka.

De andra två ser lite väl ålderstigna ut kanske.

0

Bo E

16 aug 2011 kl. 13:49

strävsoppar är det - exaktare artbestämning ger jag mig inte in på då då självaste guide-administratören gått in och sagt sitt

ätliga är de i alla fall om de är någorlunda fasta i köttet och maskfria

jag föredrar alla soppar tunt skivade och torkade numera - tycker de vinner i smak på torkning och de kan då förvaras länge i tättsluten glasburk t ex

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone