0 2002 visningar

20 svar

gula kantareller

Mona

8 sep 2011 kl. 15:29

Jag har sökt gula kantareller i år i skogarna runt om här på Åland. Jag har nästan inte hitta någonting, men andra personer har hittat massor. Söker jag i fel skogsterräng? Hur skall skogen se ut? Kan någon hjälpa mig att söka på rätt ställe

0

Elisabeth Jansson

8 sep 2011 kl. 15:45

Kantareller hittar du i mossig granskog med inslag utav andra lövträd inte i blåbärs skogen där är det för surt ph för kantareller

0

Mona

8 sep 2011 kl. 20:48

tack snälla du för den informationen. Nu får jag ta nya tag då

0

gunhild i Kåddis

8 sep 2011 kl. 21:16

http://svampguiden.com/art/visa/cantharellus_cibarius
Jag har hittat kantareller i både barr och lövskog och har i dag plockat dem i blåbärsriset och dom verkar trivas med enbuskar. Jag bor i Västerbotten. Kantareller verkar trivas med olika sorts träd.

0

Kan Ta Rell

8 sep 2011 kl. 23:48

Mona, det är inte ett dugg konstigt att du inte har hittat gula kantareller för det finns inga gula kantareller någonstans i världen.

0

pleonastiska kantareller

Rikard

9 sep 2011 kl. 13:42

Attans, alla kantareller jag har hittat hittills har haft gul färg. Då är det alltså bara imaginär kantarell jag har ätit. Nåja, det smakar gott fastän det bara är på låtsas :)

0

Kerstin, Lindome

9 sep 2011 kl. 18:14

Har idag plockat Kantareller (med den gula färg som är typisk för arten), i Lingonris, Blåbärsris och i Ljung.

0

Rickard o Kerstin

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 20:30

vad han menar är att det inte finns några kantareller som heter GUL kantarell, det finns ingen som tvivlar på att färgen kantareller har är gul

0

klas

Irene A

9 sep 2011 kl. 21:26

..hur vet du att den som kan ta reller är en han..?

0

klas

Reller Han

9 sep 2011 kl. 22:39

Man kan inte ta reller men man kan ta dom om man är en han som kan ta kantareller. Dom är väl gula för det mesta men ibland kan kantarellerna var höstkantareller och då är dom mera som reller i kanten av stigar.

0

irene

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 22:43

nej det vet jag inte

0

reller han

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 22:45

läst ditt inlägg flera ggr, antingen är du eller jag full, för jag fattar inte vad du skriver

0

annars

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 22:47

så brukar det stå att man skall ha en polis med sig när man plockar svamp , för den som kan ta bovar, kan ta reller

0

reller han

reller han

9 sep 2011 kl. 22:49

Jag är full men dock på gott humör. Du kanske också är full eftersom du inte fattar vad jag skriver. Ibland måste man se humorn i svamparnas värld.

0

reller han

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 22:51

visst är jag lite på lyran

0

reller han

reller han

9 sep 2011 kl. 22:55

Då tar vi en kantarellsnaps och skålar. Nu kom jag på att jag inte har någon sådan men jag vet att du har framställt sådana. Hur smakad dom? Var det gula kantareller eller vanliga kantareller?

0

reller han

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 23:00

det var ingen höjdare

0

reller han

klas jaederfeldt

9 sep 2011 kl. 23:01

det var kantareller som var gula i färgen, i veckan har jag även sett kantareller som var rent vita

0

reller han

reller han

9 sep 2011 kl. 23:11

Dom vita rellerna skulle jag kanske använda. En vit vecka som man säger skulle kunna vara bra om man hittar gula kantareller och inte de vita som man ser sent på fredagskvällen.

0

reller han

Gina

10 sep 2011 kl. 00:29

Stackars Mona! ;-). Undrar om hon blev något klokare efter sitt besök på forumet?! Lycka till iallfall att hitta de kantareller du efterfrågade.

0

Bengt Sandh

10 sep 2011 kl. 01:51

I dag såg jag en svartvit skata, en gul maskros, en rund boll och en röd kantarell.

Någon sade till mig att jag egentligen hade sett en skata, en maskros, en boll och en kantarell. Han sade dessutom att jag är övertydlig alldeles i onödan. Kanske har han rätt, jag vet inte…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone