0 376 visningar

8 svar

Kungschampinjon?

Draken

12 sep 2011 kl. 15:09

kan det vara kungschampinjon som kan stå på tillväxt, färdig om en vecka till kalas?

0

Bo E

12 sep 2011 kl. 15:19

nej
jag tror du hittat samma som jag

vänta inte på tillväxt

ät nu

annars kanske nån annan tar den…

foto: Bo E-son

0

Bo E

12 sep 2011 kl. 15:38

nån rodnande variant i alla fall

kanske skogschampinjon?

Men den ska ju vara småväxt och mina var rejäla baddare

hur pass stor är din
?

0

Boman

12 sep 2011 kl. 15:54

http://svampguiden.com/art/visa/agaricus_augustus

Kolla där!
Vänta inte, ta den ny, annars gör larverna det!

0

Irene A

12 sep 2011 kl. 16:06

Skogs- eller möjligen blodchampinjon. Den blir inte aptitlig om den får stå för länge. Ta den nu, för såna växer fort..

0

Draken

12 sep 2011 kl. 16:09

De är bara små ca fem cm, det kan väl inte vara samma svamp vi kollar i Nacka? Det är inte så ofta jag ser dem, men visst är det champinjoner. De är lite för små att ta tycker jag men kanske om jag kommer förbi igen så tar jag dem. Jag har några snöbollar också pg.

0

Draken

12 sep 2011 kl. 16:14

TACK Jag tar dem i morgon, men mina svampar är mörkare brun än de som var på de andra bilderna, snöbollarna får vänta.

0

Bo E

12 sep 2011 kl. 16:24

vilken terräng hittade du dem i?

Mina växte under pilträd på en plätt gräsmatta i utkanten av stan

skogs- och blodchampinjoner har jag bara sett ute i mer “otuktad” terräng och skog - och framför allt brukar de vara mycket spensligare…men det kan väl variera med jordmånen

0

Draken

12 sep 2011 kl. 17:14

Mina växer på torr grusig mark med granar och ekar inärheten utmed en skogsstig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone