Är nybliven svampplockare för i år, eller rättare sagt kantarellplockare för de är de enda jag plockar.
Har varit ute i skogen i dag och hittat en hel del. Dock var ganska många lite bruna runt omkring hatten och några såg lite blekare ut än vanligt och de känns lite torrare. Är det ok att plocka dess och skära bort det bruna alt. bara spara foten eller ska man helt enkelt lämna dem?
Tacksam för svar då jag sitter redo att börja rensa. =)
Oj, då svarar jag då. Hoppas du haft tålamod. De som är svarta/mörka i kanten kastar du, de har börjat ruttna. De ger magont i bästa fall.
De ljusa, torra är ok så länge de inte har svartnat i kanterna. Trattisar blir ljusa när de är torkade på rätt sätt.
Tänker du torka dem så använd en fläkt eller ett halvvarmt ställe, typ ovanför en kyl eller frys. varmluftsugn på lägsta och fläkten på funkar utmärkt. Inte för att du frågade om det:-)
Frosten behöer inte vara orsaken till det bruna. Om delar av trattkantarellen är mjuk och missfärgad har en biologisk nedbrytning av svampen börjat. Skär bort mjuka delar av svampen (om den är stor) eller släng bort den “dåliga”. Om du bara plockar trattkantareller, är du trattkantarellplockare - inte kantarellplockare! Kantarellerna blir aldrig bruna!;)
Jag har tänkt torka dem.
När jag har torkat förut så har det hänt att någon enstaka svamp blivit mörk/svart och dessa har jag slängt. Funkar det att göra så att jag skär bort det bruna och sedan torkar resten och om det skulle vara något fel kommer svampen att bli mörkare?
På många utav svamparna kan man endast se att det är lite mörkare på några fläckar på kanten max 1 mm in på hatten, är de också “farligt” och ska skäras bort/slänga hela svampen?
Om man äter illafaren mat, kan magen reagera beroende på vilka nedbrytningsprodukter man får i sig med “maten”. Om svampen efter torkning inte är svart, är den OK! Precis som du sade, enstaka svampar kan bli svarta för att de redan varit “angripna” och har därför brytits ner t.o.m. i torkningsprocessen!
Magont i bästa fall, matförgiftning i värsta. Hänvisar vidare till info här på guiden: http://svampguiden.com/svampgifter/lista
Håller med Boman, hon är klok! Trattkantareller går från blekbiege till helgult till grågrönt till rödbrunt till brunsvart. Lär dej hur din svamp ska lukta, vilken konsistens den ska ha, hur det känns när du bryter, smular, gnuggar den, och hur doftar det då? Vad har den för smak? Trattkantarellen är faktiskt helt ok att experimentera med en säsong som denna, sålänge man inte stoppar nåt i munnen som man själv inte är 100% säker på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.