HAr hittat en stor vit sopp under en gran nära en damm i Vendelsö. Blir aningen gul vid beröring.
Rörlagret hänger ner ca 1 cm under hattbrättet. Rören är ojämnt stora, en del aningen större, längst in mot foten blir rören “trådiga”. Foten är lite kantig ungefär som hos Karljohan, relativt kraftig med längsgående fåror. Vilken sorts sopp kan det vara?
Nej, vet ni att jag har också sett den där i norra östergötland de senaste veckorna. Påminner starkt om någon slags strävsopp eftersom foten har en struktur som liknar aspsopp, men den är verkligen helt vit. Växer under asp eller björk, mycket stor jämfört med normasl strävsopp. Nån som vet mer?
Kolla den här länken från tidigare inlägg då:
http://svampguiden.com/forum/visa/20723
Titta också på Francos bifogade bild som tråden startade med.
Såg den ut så, skulle det kunna vara Leccinum roseotinctum.
Det där med att den blev gul vid beröring lät skumt, men det kanske snarare var rosa?
Nej, jag har inte varit i Göteborg. Liknar ingen av bilderna jag tittat på. Kärrsopp?
Hittar ingen beskrivning/bild. Försökte skicka bild på min svamp, men lyckades inte. Den rosa tonen i snittytan är nu borta, svampen är vit igen…Mkt fast i köttet, snittytan är nu lite glansig.
Jag hittade helt vita soppar utanför Arvika för 2 veckor sedan. De växte i mossa i vattensjuka bräsken av småask och -björk, tilsammans med strävsoppar med mer klassisk look, svartfjällig fot och blekbrun hatt.
De vita sopparna hade mkt liten hatt(ingen större än 3 cm/diam)och lång, smal vitfjällig fot (typ 10-12 cm). Jag stekte dem och åt upp dem.
Hej!
Jag vet inte mycket om svamp, men:
på torsdag kollade vi på Internet och vi uppfattade att alla de typer (som närmar sig Karljohan) var ofarliga.
Så vi testade och det smakade gott.
En av de svamp var mellan kärrsopp, Gallsopp och Finluden stensopp. Den andra sorter var exakt som brödticka, men helt vit och len under, utan de vanligaste rör…
Så om jag kan tipsa: prova inte smaka de!! För att min pojkvän, som är stark fick bara lite ont i magen, men jag fick magkramp + tarmstörningar i 3, 4 dagar..
Hälsningar/ Laurence
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.