0 741 visningar

14 svar

Vit sopp, 17 cm diameter

Ing-Britt W

11 sep 2006 kl. 15:44

HAr hittat en stor vit sopp under en gran nära en damm i Vendelsö. Blir aningen gul vid beröring.
Rörlagret hänger ner ca 1 cm under hattbrättet. Rören är ojämnt stora, en del aningen större, längst in mot foten blir rören “trådiga”. Foten är lite kantig ungefär som hos Karljohan, relativt kraftig med längsgående fåror. Vilken sorts sopp kan det vara?

0

IreneA

11 sep 2006 kl. 15:52

Vit, men gul vid beröring, det låter som en snyltingangripen karljohan.

0

lilla my

11 sep 2006 kl. 15:55

Nej, vet ni att jag har också sett den där i norra östergötland de senaste veckorna. Påminner starkt om någon slags strävsopp eftersom foten har en struktur som liknar aspsopp, men den är verkligen helt vit. Växer under asp eller björk, mycket stor jämfört med normasl strävsopp. Nån som vet mer?

0

Ing-Britt W

11 sep 2006 kl. 16:03

Inget angripen alls, helt frisk! Har skurit itu den, svampköttet rodnar en aning i snittytan, rören fortf vita, med aningen gult.

0

Birgitta D

11 sep 2006 kl. 16:06

Kan det vara Kärrsopp?

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 16:10

Kärrsopp var ordet!

Letade efter ett inlägg med bild på den från i fredags, men med nuvarande mängd inlägg blev det ingen fullträff.
Man bara råkar in i en massa andra som oxå är intressanta…oj oj så mycket tid man skulle vilja ha…

0

IreneA

11 sep 2006 kl. 16:47

Kolla den här länken från tidigare inlägg då:
http://svampguiden.com/forum/visa/20723

Titta också på Francos bifogade bild som tråden startade med.

Såg den ut så, skulle det kunna vara Leccinum roseotinctum.
Det där med att den blev gul vid beröring lät skumt, men det kanske snarare var rosa?

0

lilla my

11 sep 2006 kl. 16:49

Ja.Tack, det ser precis rätt ut i mitt fall! mvh my

0

Jonnie

11 sep 2006 kl. 20:42

Kanske är en Elfenbenssopp, isåfall är det en mykologisk sensation, den är endast funnen en gång i Sverige, och då under en fembarrig tall i Göteborgs botaniska trädgård, det kanske är där du smyger runt och plockar Ing-Brtt W (skojar Jonnie)

0

Ing-Britt W

11 sep 2006 kl. 21:57

Nej, jag har inte varit i Göteborg på svamptur.
Min sopp liknar ingen av de bilder jag hittat. Bifogar bild på hur den ser ut nu, ituskuren. Utsidan av foten är slät inte sträv. 

0

Ing-Britt W

11 sep 2006 kl. 22:09

Nej, jag har inte varit i Göteborg. Liknar ingen av bilderna jag tittat på. Kärrsopp?
Hittar ingen beskrivning/bild. Försökte skicka bild på min svamp, men lyckades inte. Den rosa tonen i snittytan är nu borta, svampen är vit igen…Mkt fast i köttet, snittytan är nu lite glansig.

0

lulle

11 sep 2006 kl. 22:23

Jag hittade helt vita soppar utanför Arvika för 2 veckor sedan. De växte i mossa i vattensjuka bräsken av småask och -björk, tilsammans med strävsoppar med mer klassisk look, svartfjällig fot och blekbrun hatt.

De vita sopparna hade mkt liten hatt(ingen större än 3 cm/diam)och lång, smal vitfjällig fot (typ 10-12 cm). Jag stekte dem och åt upp dem.

0

Franco Matli

11 sep 2006 kl. 22:31

Utan någon bild blir det bara gissningar och spekulationer.

0

Laurence

12 sep 2006 kl. 17:30

Hej!
Jag vet inte mycket om svamp, men:
på torsdag kollade vi på Internet och vi uppfattade att alla de typer (som närmar sig Karljohan) var ofarliga.
Så vi testade och det smakade gott.
En av de svamp var mellan kärrsopp, Gallsopp och Finluden stensopp. Den andra sorter var exakt som brödticka, men helt vit och len under, utan de vanligaste rör…
Så om jag kan tipsa: prova inte smaka de!! För att min pojkvän, som är stark fick bara lite ont i magen, men jag fick magkramp + tarmstörningar i 3, 4 dagar..
Hälsningar/ Laurence

0

Ing-Britt W

13 sep 2006 kl. 23:06

Visst var det en kärrsopp! Hittade en bild på biopix.dk, som stämde exakt med min sopp.
Tack för alla trevliga svar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone