0 694 visningar

12 svar

mandelriska???

Ninjan

29 sep 2013 kl. 11:23

Det som får mig betänksam är den lilla “knoppen” i hatten på vissa.växer i blandskog.väldigt hård fot

0

Andreas

29 sep 2013 kl. 11:33

Jag tycker mer att det liknar pepparriska. För mig liknar det inte mandelriska.

0

ninjan

29 sep 2013 kl. 11:51

Blir pepparriskor stora?de jag hittade var rätt stora mellan 20-25 cm

0

Lena M

29 sep 2013 kl. 12:41

Det är pepparriska och de kan bli stora.Det finns otroligt mycket av dem i höst !

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2013 kl. 12:47

Så här bör mandelriskor se ut, dessa var de första 2012 - ingen hittills i år.
http://svampguiden.com/forum/visa/222128

Dina ser alls inte ut som mandelriskor - och inte som något annat heller, men det bör vara lakritsriskor, doftande, giftiga med klar saft.
Mandelriskan har ymnigt flödande, mande/nötsmakande saft - och luktar som skaldjur på väg mot komposten…

0

Ninjan

29 sep 2013 kl. 12:52

Tack Jan för din bild!tycker den ger en bättre bild på hur den bör se ut än den under “matsvampar” den jag hittade blödde vit saft,den var inte lika spenslig som lakritsriskan och doftade inte curry…foten var fast

Jag får väl kategorisera den som okänd helt enkelt….Mandelriskan hoppas jag på att få finna en dag..vet inte hur många år den gäckat mig

0

mumrik

29 sep 2013 kl. 13:43

“ingen hittills i år”

Nä just det! Hrmpf.

0

Jan A, Uppsala

29 sep 2013 kl. 14:12

Ninjan, dina är nog monstruösa pepparriskor - som Lena säger!  Jag har dock aldrig sett så stora - men kanske kommer att göra det!

0

ninjan

29 sep 2013 kl. 15:01

Tack Lena

0

klas jaederfeldt

29 sep 2013 kl. 15:41

vad betyder förkortningen Hmpf.

0

Hmpf?

Karl S

29 sep 2013 kl. 17:37

Hej Klas, “hpmf” är en förkortning av “grrrmphf” 8=)

0

Hmpf?

mumrik

29 sep 2013 kl. 19:28

Hrmpf skulle det ju vara! Det är ett läte av missbelåtenhet med Jan As profetior. Han hade lovat massor med svamp här fr.o.m. måndagen som var. :-P

0

Kurt

30 sep 2013 kl. 07:14

Mandelriskan ser så speciell ut att det är en av mycket få svampar man kan svara på utan bild! Bara det faktum att någon frågar, innebär att det INTE är mandelriska!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone