0 649 visningar

8 svar

Identifiering av sopp!

Patrik

23 aug 2014 kl. 22:17

Hejsan!

Va ute i skogen och plockade en del soppar. Mest bara för att lära mig. Men just denna kunde jag inte identifiera. Jag ville få det till en rödbrun stensopp, men den blir brun/blå ganska fort efter jag delade på den.

Ingen aning :)

0

Malte

23 aug 2014 kl. 22:26

0

Patrik

23 aug 2014 kl. 23:21

Tack! Läste om den och jämförde.. verkade stämma väldigt bra. :)

0

Kerstin, Lindome

24 aug 2014 kl. 08:14

Förmodligen en Eksopp.

0

yu

24 aug 2014 kl. 11:25

Eksopp…

0

Patrik

25 aug 2014 kl. 00:02

Ah ok! Sökte igenom här på sidan efter Eksopp (Leccinum quercinum), så finns inte med alls. Eller har jag fel? Men när jag Googlade på den så ser den faktiskt mer ut som den.

Wow, som en helt ny nybörjare så inser jag verkligen att det inte är det lättaste att identifiera svampar och kräver en hel del erfarenhet. Som tur är jag egentligen bara intresserad av Karl Johan och inget annat. Men då måste jag väl lära mig å inte ta fel på Gallsoppen :) Tacksamt med sopparna är dom inte är giftiga att ta fel på. (Jag vet om att Djävulssoppen är giftig… men den är inte lik Karl Johan och den bör inte finnas här ute Västra Götaland)

0

Michael Krikorev

25 aug 2014 kl. 11:14

Det är hur som helst en strävsopp, som är lätt att lära sig känna igen som grupp. Alla är ätliga men måste tillagas ordentligt innan de äts. Läs mer om soppar och strävsoppar:
http://svampguiden.com/soppar.asp

0

Patrik

25 aug 2014 kl. 19:45

Tack så mycket! Har läst mig till att folk med stjärnor här på forumet är mer erfarna, så jag får lita på dig. :) Tack för länken!

0

Patrik

25 aug 2014 kl. 20:13

Ah (tillbaka igen)... för att inte verka helt dum i huvudet… Strävsopp är grupp av svampar… Nu är jag med!! Inser att jag måste lära mig mycket mer om det här. Tack igen för svar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone