0 1214 visningar

8 svar

Sillkremla?

Skogsmulle

23 aug 2015 kl. 17:56

Hej alla glada! Jag upptäckte nöjet med att plocka svamp förra året när jag flyttade hem efter flera år utomlands. Efter att bara plockat kantareller får nu även stensopp, strävsopp och trattkantarell hänga med i korgen. Nu har jag hittat vad jag tror är en sillkremla men jag är inte tillräckligt säker för att äta dem! Jag bor i Västernorrlands län, vid kusten. Skogen där jag hittat dem är blandad barrskog och det finns rikligt av dem.

0

Michael Krikorev

23 aug 2015 kl. 18:29

Det är en kremla, men jag tror inte att det är en sillkremla. Har du smakat på skivorna? Är den skarp eller mild?

Sillkremla och de andra ätliga kremlorna har oftast en mild till sötaktig nötlik smak. Skarpa (brännande på tungan) kremor är inga matsvampar.

Sillkremlorna får en gulbrun missfärgning på foten och skivorna en stund efter att man har tagit i dem:
http://svampguiden.com/art/visa/russula_xerampelina

0

Michael Krikorev

23 aug 2015 kl. 18:32

Ska tillägga att det finns många kremor, både ätliga och svagt giftiga, som är rödaktiga på hatten. Ta gärna en bild också på undersidan så skivorna syns. Färgen, dvs om de är kritvita eller mer eller mindre gulaktiga spelar roll vid artbestämningen.

0

SvenD

23 aug 2015 kl. 18:39

Kremlor är knepiga! Sillkremlan som växer i barrskog, framför allt med tall, är oftast röd på foten.
Lamellerna kan få bruna fläckar vid tryck. Lukten påminner om skaldjur. Smaken är mild.
Sen finns det en rad andra sillkremlor som växer med andra trädslag, men skaldjur luktar de alla, mer eller mindre!

0

SvenD

23 aug 2015 kl. 18:40

Såg inte de tidigare inläggen!

0

Skogsmulle

25 aug 2015 kl. 14:03

Tack så mycket för svaren! På morgonens vandring hittade vi röda kremlor igen. De som hamnade i korgen finns på bilderna. En har rödflammig fot men inte den andra. Skivorna är mera gräddvita än kritvita och har blivit bruna vid tryck. Vi smakade på dem, de var milda i smaken. Vi hittade även en annan kremla med röd hatt och vit fot, dock mera “illröd” i färgen. Den brände hemskt, kan det ha varit en pepparkremla? Den fick naturligtvis stanna i skogen.
Vad tror ni, törs jag äta de som är på bilderna

0

Skogsmulle

25 aug 2015 kl. 14:06

Vi hittade även en annan kremla som vi tror kan vara en mandelkremla. Den smakade sött, gott och nötaktigt. Skivorna har blivit bruna vid tryck och köttet lite gråaktigt. Den plockades i samma skog som de röda kremlorna, dvs blandad barrskog. Vad tror ni? Törs jag äta?

0

Skogsmulle

25 aug 2015 kl. 14:08

Visst ja. Glömde nämna att de röda varken smakar eller luktar fisk, då är det alltså ingen sillkremla?

0

SvenD

25 aug 2015 kl. 17:45

Den rödgula skulle kunna vara tegelkremla och den röda storkremla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone