Vilken mussling(?) är detta? På död/döende jättepoppel i Uppsala (Bäcklösa) 27 okt.
Inte så lätt tydligen – eftersom de stjärnbeströdda inte svarat på >2½dygn. Som okunnig, orädd och lätt galen ska jag iaf tycka till något och börjar med det kanske minst otroliga; att bilderna visar lätt åldrade ex av Pleurotus populinus.
Här harjag ett pleurotusfynd från 2008, med Pleurotus ostreatus och P. populinus på samma asplik..
http://svampguiden.com/forum/visa/102426
Det kanske annars möjligen skulle kunna vara “trångbodda” Hypsizygus ulmarius, almskivling/almmussling, men såna jag mött har alla varit betydligt mindre ”mussliga” och mera ”hattiga”. Tycker inte riktigt om hattfärgen heller Det första paret ser dock något mindre fel ut!
Men det kan också vara utsättningar av mtrl från livsmedelsbutik, ”försök” e.d.….
Området vid Bäcklösa är/var ganska lurigt med en del ovanliga och främmande träd och buskar. Jag vet, för jag fanns delvis på andra sidan bäcken. mellan –74 och –97 och gjorde en enkel inventering där, ffa av träd och buskar. Även en hel del andra, mlm kufiska personer har förekommit i området…
(Tankarna har som så ofta kommit i vild ”oornding” och flyttats om en aning! Redigering kallar vissa det. Men spontanversionen var nog ”roligare”).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.