0 343 visningar

13 svar

stenmurkla

Gunilla Haglöf

15 maj 2004 kl. 15:58

Jag läser att många äter stenmurkla. Vågar ni verkligen det. De pratar ju om “droppen som får bägaren att rinna över” Alltså att kroppen samlar på sig giftet och en dag blir det för mycket och man blir sjuk, riktigt sjuk.
Ni som äter vad säger ni?

0

Helena

15 maj 2004 kl. 19:25

Jag vågar iaf. Men visst verkar det ha blivit färre som plockar. Nu äter jagg inte murklor i samma utsträckning som annan svamp. Jag tror att bara man behandlar dom rätt så är det inte nån större fara.

0

Annemarie Kjell

15 maj 2004 kl. 21:41

Jag och min sambo unnar oss denna tidiga delikatess ett par ggr/vår. Självklart är jag mycket noga med hur jag avkokar den innan jag anrättar den.

0

Anton

18 maj 2004 kl. 18:14

Hej

Jag äter i och för sig inte stenmurkla men det där om droppen som rinner över låter ganska konstigt. Stenmurkla säljs överallt, vilket förvisso inte gör den mindre farlig, men om man vetenskapligt skulle kommit fram till att det låg något i droppteorin så skulle man ju inte sälja murklor. Dessutom skulle man ju fått läsa regelbundet om förgiftade människor i pressen. Det finns de som ätit massvis av murklor under ett långt liv - någon borde ju då och då bli förgiftad och då borde någon ha slagit larm.

Det är nog farligt med murklor men å andra sidan är många livsmedel farliga. Det finns så mycket rykten om murklor. Finns det inga andra belägg eller undersökningar än den som referaras av Livsmedelsverket? Var är alla förgiftade murkelätare som ätit den där droppen?

0

Gunilla Haglöf

20 maj 2004 kl. 18:48

Anton
Det värsta är väl att de där murkelätarna kanske inte kan slå larm för har dom ätit den där droppen är det nog inte så mycket med dem.. Se livsmedelsverkets sida: http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____3511.asp under “Effekter på längre sikt” tex. Eller http://www.svampklubben.org/april2002.html

0

Gunilla Haglöf

22 maj 2004 kl. 10:37

Läs gärna också vad Michael Krikorev (som driver denna sida) skriver om stenmurklan. Se under giftsvampar.

0

Anton

24 maj 2004 kl. 15:23

Som sagt så är det utom tvivel att murklor är farliga. Men om nu de teorier om droppen som rinner över stämmer så borde man ju sluta sälja murklor i butiker. Tydligen anser sig Livsmedelsverket inte ha tillräcklig grund för ett sådant förbud utan har istället bara valt att avråda från förtäring.
Jag kan alltså bara dra slutsatsen att antingen stämmer inte droppteorin (i varje fal är den inte belagd) eller så har Livsmedelsverket valt att acceptera ett antal dödsfall per år genom sitt ickeförbud.

0

Michael Krikorev

25 maj 2004 kl. 02:55

Hej!

Här kommer mitt bidrag i ett försök att klargöra fakta:

Det finns inga belägg för att stenmurklor har orsakat cancer hos människor. Däremot har djurförsök visat att gyromitrinet som finns i stenmurkla kan ge upphov till tumörer och reproduktionsstörningar. Man vet också att en liten mängd av giftet finns kvar i murklorna trots att man förbehandlat dem som rekommenderat.

Ta er gärna tid att läsa artikeln från livsmedelsverket som jag tycker är mycket informativ. Och den refererar inte bara en enda undersökning, som man kanske kan tro när man läser Antons första inlägg. Kolla in referenslistan där inte mindre än 35 olika källor är angivet.
————————————————————————————————————————
Och nu mitt högst personliga resonemang:

Livet är fyllt av risker som vi dagligen utsätter oss för.

Förmodligen är det mycket farligare att sätta sig i bilen och köra till jobbet än att äta stenmurklor några gånger om året.

Jag tycker att man som vuxen ska ha friheten att själv välja vilka risker man vill utsätta sig för.

Och då menar jag inom rimliga gränser förstås! När det gäller uppenbart farliga ämnen, droger, gifter etc. så tycker jag självklart att samhället ska ta ett ansvar och utfärda förbud för att motverka negativa effekter.
Jag tycker dock inte att stenmurklan är tillräckligt kvalificerad för att hamna på denna förbudslista. Då tycker jag istället att tobak, och då främst cigaretter, är en mer kvalificerad kandidat.

Några av mina personliga riskbedömningar:

· Jag fortsätter att äta kantareller trots att jag vet att de innehåller spår av det dödliga giftet amanitin som finns i större mängder i vit flugsvamp.

· Jag fortsätter att njuta av ädelost, trots att jag vet att mögelsvampen som ger osten den goda smaken också producerar giftiga metaboliter och troligen inte hade godkänts av myndigheterna om den hade introducerats på livsmedelsmarknaden idag.

· Jag skulle inte dra mig särskilt mycket för att ta en Alvedon om jag hade värk, trots att jag vet att större mängder Paracetamol kan ge leverskador och att ämnet förmodligen inte hade godkänts för introduktion på läkemedelsmarknaden idag.

Slutligen vill jag återigen använda mitt favorituttryck för belysa svårigheten att klassa ett ämne som giftigt eller inte:

”Det finns inga atoxiska ämnen, allt är en fråga om dos”.

0

Arne Næss

28 maj 2004 kl. 10:04

Stenmurklar (Sandmorkel på norsk) Gyromitra Esculenta (Latin)

Leser med interesse innlegget til Michael Krikorev.
Først å fremst så lurer jeg på om du er ekspert på sopp eller om du bare er generelt innteresert i sopp.
Dette for å kunne vite hvor mye jeg skal legge i dette innlegget.
I Norge er denne soppen forbudt solgt, den er oppført i soppbøker med 2 kors. Det er også videre opplyst at de som alikevel velger å spise denne soppen, må forvelle den minst 2 ganger i 2-4 ganger mer vann enn for andre sopper. Det som de ferreste tenker over er at dampen fra denne forvellingen er også giftig. Det vil si at luften som denne dampen er kommet i er også giftig. Dette gjelder også for tørking av soppen. Luften som soppen tørkes i blir også giftig.

Dette er kanskje noe å tenke på.
Hvorfor abselutt spise denne risikofylte soppen når det finnes så mange andre gode matsopper!!!

Arne Næss

0

Michael Krikorev

29 maj 2004 kl. 17:10

Notera att jag i mitt förra inlägg drog en skiljelinje mellan fakta och mina högst personliga riskbedömningar. Ska också tillägga att jag själv inte äter stenmurklor. Och när det gäller min roll som svampkonsulent och informatör på svampkurser etc. avråder jag självklart från att äta stenmurklor just p.g.a. deras giftinnehåll.

Jag håller helt med Arne: Det finns så mycket andra goda svampar så varför utsätta sig för risken?

Stenmurklan klassas även i svenska svampböcker som giftsvamp, liksom här på SvampGuiden: http://svampguiden.com/art/visa/Gyromitra_esculenta

http://svampguiden.com/svampgifter/lista

Med resonemanget i mitt förra inlägg ville jag bara belysa att man som vuxen har friheten men också skyldigheten och ansvaret att göra egna bedömningar utifrån de fakta man har tillhands. Förbud är inte alltid den bästa lösningen på ett givet problem. Spridning av information tror jag i många fall kan vara effektivare.

Det vore intressant att få synpunkter från Er läsare. Vad tycker Ni?
Ska man helt förbjuda försäljning av stenmurkla?
Ska man införa varningstexter på livsmedel som innehåller stenmurklor?
Ska man dödskallemärka murkelsåserna på restaurangmenyn? 

Det finns redan idag förbud mot att sälja färska och torkade stenmurklor direkt till enskild konsument. Läs Dieters inlägg från tidigare diskussionstråd: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=2476&ipos=7

0

Helena

29 maj 2004 kl. 18:01

Varför förbjuda försäljningen??? Förbud har vi nog av.
Kanske skulle det finnas nån form av information på förpackningarna om hur stenmurklor ska behandlas. Men jag antar att det är rätt behandlade innan de når konsumenterna. Har faktiskt aldrig kollat vad det står på burkarna. Men ska göra det när jag ser några i affären.
Dödskallemärka murkelsås?? Nä det är väl att gå steget för långt.
Jag tillhör ju dom som med stor förtjusning plockar och äter stenmurkla. Men medveten om riskerna så är jag naturligtvis väldigt noga med hur jag behandlar dem innan jag äter dom.
För hur det än är med giftigheten så är det en delikatess.
Det är ju inte alla förunnat att själva kunna plocka stenmurklor ska de då inte få en chans att äta dem om de inte har snälla murkelplockare i bekantskapskretsen???
I vår upplysta tid så är väl den stora allmänheten väl medveten om att stenmurklor måste behandlas innan man äter dem.

0

Arne

3 jun 2004 kl. 01:19

Er mener ikke et forbud mot salg er nødvendig. Tobakk selges jo lovlig selv om det er helseskadelig. Men et lignende advarsel som vi finner på tobakkspakkene kunne vært greit.
Alle kunne da velge selv hvilken risiko de ville utsette seg selv for.

0

Michael Krikorev

4 jun 2004 kl. 02:50

Hej Helena, tack för synpunkterna!

Uttrycket “dödskallemärka” var kanske att ta i (tyckte att uttrycket var så bra att jag lånade det av Dieter från ett av hans tidigare inlägg). Syftet var främst att få igång en diskussion kring den stora omvärdering som faktiskt skett på senare år vad gäller synen på stenmurklans matvärde. Det är ju främst här i Norden som man av tradition ätit stenmurklan, medans man i de flesta andra länder alltid har betraktat
stenmurklan som giftig och oätlig. 

Stenmurklorna i konservburkarna i butik ska (precis som du gissade) vara förbehandlade och har inga varningstexter eller rekommendationer.

Jag tycker precis som du att det ska vara upp till var och en som vuxen att få njuta av stenmurklan, men jag tycker inte att man bör servera dem till barn. Hur liten risken än må vara för att utveckla cancer eller få betydande förändringar av arvsmassan så är den onödig att ta med tanke på de forskningsresultat som finns. Nämligen att gyromitrinet har en mutagen effekt på däggdjur, och att allt gift inte försvinner ut i vattnet vid avkokning.

Man skulle också kunna uttrycka det så här: Man vet alldeles för lite om riskerna för att man ska våga påstå att det är riskfritt för människor att äta stenmurklor (oavsett om de är förbehandlade eller ej).

0

Birgitta

8 jun 2004 kl. 21:03

Tack för en informativ debatt.
Jag plockar och äter ca 25 sorters svamp, men inte murklor p.g.a. att jag har inga murkelögon. Trist på våren då det inte finns så mycket annat att väla på.
Att köpa är inte aktuellt då det fortfarande finns både soppar, kremlor, riskor och annat i frysen.
fryse

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone