Växer tuvad 30-40mm brun hatt, med mörkare uppsprucken mitt. Fot smal, med förgänglig ring, ovan denna stimmig och under fjällig eller vattrig, 80mm hög, basen med mycel trådar. Skivor täta, oliklånga, urnupna och ljusare än hatten. Lukt frän, i blandskog, gran och löv i Skåne. Färgerna mörkare än vad foton visar.
Ja, stor t.o.m. ser det ut som, en av många uppskattad matsvamp, av andra helt ratad/förkastad. Googla på “stor kragskivling, ätbar, svampguiden” så får du se vad folket här har tyckt!
Noterade först nu att du uppger att hattarna bara är 5 cm breda. Så småvuxna har jag aldrig sett här, så jag måste ta tillbaka det där om ätligheten, Det “kan ju finnas” någon annan art! Men kolla iaf vad som skrivits!
En gång i tiden hittade frugan den veckade kragskivlingen här hemomkring och jag frågade om den: http://svampguiden.com/forum/visa/202108
Den hade dock inte - vad jag minns - någon slemmig hatt!, men storleken är ganska lagom! Nu ska jag inte gagga mer…
Kanske Grålila kragskivling (Stropharia inuncta)?
Jaha, här skulle det allt varit ganska bra med “lite” färgkorrigering…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.