0 959 visningar

9 svar

Ostronmussling, månne?

Isak Falk Eliasson

4 aug 2020 kl. 19:02

Hejsan! Jag är ingen svampkännare, men vågar jag tro att jag hittat Pleurotus ostreatus, eller är det någonting annat det här?

Utanför Umeå, Västerbotten!

0

Isak Falk Eliasson

4 aug 2020 kl. 19:05

Och, hur plockar man dem bäst egentligen? Ska man skära av dem, eller bara bryta?

0

JanAUppsala

4 aug 2020 kl. 19:59

Javisst är det ostronmussling. Jag har visat bilder här, där jag - för länge sedan” - plockar/skördar” med stege och barkspade! Alla sätt kan vara bra!

0

Ana

4 aug 2020 kl. 20:08

Det ser så jättebra ut! Smakligt måltid!

0

JanAUppsala

4 aug 2020 kl. 20:14

Det var visst jag som tog bilderna och frugan som jobbade…just då!
http://svampguiden.com/forum/visa/10242

0

Isak Falk Eliasson

4 aug 2020 kl. 20:19

Haha, vad roligt! Tack för era svar, Ana och Jan! :)

JanA, länken verkar gå till en annan tråd? Om höstsvampar? Jag såg då inga bilder där, iallafall!

0

JanAUppsala

4 aug 2020 kl. 20:45

Sexan ville visst inte…
http://svampguiden.com/forum/visa/102426

0

Isak Falk Eliasson

4 aug 2020 kl. 22:48

Haha, vilket sanslöst fynd, JanA. Det där såg ju helt overkligt ut.
Jag skar hursomhelst av mina svampar med kniv. De var kanske inte så stora, i slutändan - men nu hade sniglar börjat vandra på dem så jag tänkte att det var lika bra att plocka av dem och smaka!

Vet nån här i tråden om de kan växa ut igen, efter mitt ingrepp? Det borde de väl kunna göra, va?

0

JanAUppsala

5 aug 2020 kl. 00:49

Du kan mycket väl komma att få fler skördar - det fick vi. Men till slut tar just det substratet slut, men med lite tur m.m. hittar du fler!

0

Isak Falk Eliasson

5 aug 2020 kl. 01:19

Kul! Då ska jag kolla igen om ett tag. Tack för svar, och lycka till med dina egna jakter!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone