0 710 visningar

9 svar

Hjälp önskas om fjällig skivling

Uno Ka

3 okt 2020 kl. 13:07

Har tyvärr bara en bild. Platsen är mellersta Öland. Ca 5-10 cm stora vita skivlingar med något mörkare fjäll, även i hattkanten. Lätt oregelbunden i formen. Växer i klungor i gräsmatta med stora björkar. Hatten påminner något om stolt fjällskivling, men svampen har mycket kort och ganska grov vit fot. Ej sett ring. Skivorna är ljusgrå och sporerna helvita. Lukten god, möjligen något unken.

0

JanAUppsala

3 okt 2020 kl. 14:19

Bl.a.trattkremla och några vita riskor kan se ut ungefär så, mer vill jag inte gissa m hjälp av bilden. Mer “fakta” behövs.

0

Uno Ka

3 okt 2020 kl. 17:47

Tack för svaret! Ska försöka komplettera informationen till i morgon. Framför allt borde det ju gå att avgöra om det handlar om kremla eller riska.

0

JanAUppsala

3 okt 2020 kl. 18:00

Javisst; kolla om den har “mjölk"saft eller ej - skivornas anslutning till foten m.m.    - och det är inte farligt att provsmaka/spotta!

0

Uno Ka

4 okt 2020 kl. 15:38

Hej, de flesta “överblommade” nu. Men en hade vuxit till sig rejält, bortåt 25 cm tvärs över. Bifogar nya bilder. Det är definitivt inte en riska. Mycket stark, nästan frän, svampdoft när den skurits upp. Kan köpa att det är en trattkremla - men fjällen???

0

Uno Ka

4 okt 2020 kl. 15:41

Ett par bilder till.

0

JanAUppsala

4 okt 2020 kl. 17:04

Det finns (ännu) ett alternativ till kremla/riska och det är jättetrattskivling. Har dock aldrig sett en sådan med söndersprucken hatt, men kanske hinner med också det innan det blir för sent! Din svamp har extremt tunt hattkött och det KAN möjligen peka åt det hållet. Och den är extremt tät-skivig!!
Hatthuden är väl snarast uppsprucken, kanske aningen fjäll-liknande, men tycker inte alls den är fjällig!
Du har inte redovisat någon smak på svampen, bara doft! Och inte visat någon bild på tvärsnitt e.d.  Ännu en intressant fråga är ifall svampen har anastamoser, tvärförbindelser mellan skivorna.                                                  Anastamoser ser ut som visas här: http://svampguiden.com/forum/visa/110589

Om vi lever nästa “eftersensommar” så föreslår jag en ny koll! Dina svampar ser kanske annorlunda ut då!

0

Uno Ka

4 okt 2020 kl. 18:31

Tack för ännu ett utförligt svar! Begreppet fjäll var nog fel i sammanhanget, men för mig ser det mer ut som åsar än sprickor. Och de fanns där redan på de unga, mindre exemplaren. Dagens bild 3 är ju f ö ett tvärsnitt (där jag håller i svamphalvan). Har nu vågat provsmaka - mild men mycket stark svampsmak utan bitterhet. Kan inte urskilja några anastamoser mellan de täta skivorna. Vi får nog nöja oss här, jag har insett att variationerna i svampvärlden är svåröverskådliga…

0

Michael Krikorev

4 okt 2020 kl. 20:25

Det är en jättetrattskivling, Leucopaxillus giganteus. “Fjällen” kommer sig av att hatten har spruckit upp p.g.a. torka/torrt väder.

0

Uno Ka

5 okt 2020 kl. 12:08

Tack så mycket för ännu ett auktoritativt besked. Nu tvivlar jag inte! :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone