Svar på frågan i rubriken: Googla på t.ex. “björkticka giftig ätlig” och läs svaren, så får du veta en del.
Googla för detaljerna, men typ runt fem torkade gram per dag rekommenderas att koka te! Väldigt god tycker jag, jag käkar upp skivorna efter att ha tuggat de (de kan vara rätt sega) men vad den gör för immunsystemet är under!
Och som jag har kommit till förståelse efter att ha sökt efter info så är det bara en sorts ticka som är giftig (den är ljus brun/gul/orange) och heter ”Hapalopilus nidulans” och när man droppar alkalisk vätska på den blir köttet lila!
Annars är alla fritt fram som jag uppfattar det men man bör ändå alltid trippel kolla och lära sig mer innan man häller i sig nåt!
För några år sen kokade jag te på björkticka, men fick ont i magen av det så jag har slutat. Väljer andra tickor nuförtiden till tekoket.
Jodå, det finns giftiga tickor. Se här:
http://svampguiden.com/forum/visa/272011
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.