Jag har lite svårt att skilja mandelkremla och sillkremla åt. Fann tre exemplar i dag med röd och brun hatt i blandskog (mest tall och gran). Har svårt att lukta mig till om det är sillkremla. Både sill- och mandelkremla har urnupna skivor, om jag minns rätt. Inga bruna eller röda fläckar på foten. Hur skilja dem åt? Tyvärr har jag ingen bild.
Det finns många, mer eller mindre tydliga skillnader En av dessa är att mandelkremlan har tydliga anastamoser -tvärådror kallar Ryman dem. Kolla här:
http://svampguiden.com/forum/visa/110589
Dessutom finns åtskilliga, mer eller mindre tydliga skillnader: bl.a. doften och färgförändringen i köttet - mandelkremlan tämligen vitköttig medan sillkremlornas kött blir mlm gulbrunt. Läs om arterna och kolla!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.