Hittade dessa på Omberg i Östergötland. De doftar svagt av citrus och ser ut att vara någon sorts sopp om jag inte har fel? Vad är detta för svamp och kan jag äta den? Den luktar väldigt gott.
Oj vad vacker!
Det ser ut som en smörsopp, fast fel färg på hatten… Har inte hört talas om att den förekommer i en gul form. Kanske någon annan sopp, blir spännande att se vad de andra på forumet säger. Fanns det någon tall i närheten? Vilka olika träd fanns?
@Joachim Gott om lärk finns det i området.
Den saknar dock det bruna som samtliga lärksoppar verkar ha på bilderna från en googlesökning. Den är verkligen knallgul, mer än vad som framkommer på bilden.
För ett antal år sedan hittade jag svampar som såg exakt ut som dom på bilderna. Frågade här vad det var för svamp. Någon kunnig svarade då att det är lärksopp. Och det kunde jag ju absolut inte godta :-D ! Men lärksopp var det och följande år kom dom upp med helt ‘normal’ färg - inte neongul!!
Så dom är ätliga men inte speciellt goda….
Hej Gula! Den här tråden var det!
http://svampguiden.com/forum/visa/101664
Hej Jan! Och tack :-D Oj, var det så länge sedan?? Dom kommer snällt upp varje år men det där var enda gången dom var citrongula! Undras vad det var för speciellt det året…?
Coolt, då får jag hålla utkik nästa år och se om de är “normala” till färgen eller om gulheten återkommer
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.