1 1050 visningar

10 svar

Citronsvamp?

magink

3 okt 2022 kl. 03:23

Hittade dessa på Omberg i Östergötland. De doftar svagt av citrus och ser ut att vara någon sorts sopp om jag inte har fel? Vad är detta för svamp och kan jag äta den? Den luktar väldigt gott.

0

HLilja

3 okt 2022 kl. 06:41

Oj vad vacker!
Det ser ut som en smörsopp, fast fel färg på hatten… Har inte hört talas om att den förekommer i en gul form. Kanske någon annan sopp, blir spännande att se vad de andra på forumet säger. Fanns det någon tall i närheten? Vilka olika träd fanns?

0

Joachim Krumlinde

3 okt 2022 kl. 07:14

Finns det lärk i närheten? Lärksopp kan möjligen se ut så, men det är fel färg för smörsoppens hatt.

0

magink

3 okt 2022 kl. 11:21

@Joachim Gott om lärk finns det i området.

Den saknar dock det bruna som samtliga lärksoppar verkar ha på bilderna från en googlesökning. Den är verkligen knallgul, mer än vad som framkommer på bilden.

0

Janne i Täby

3 okt 2022 kl. 15:35

Kan det möjligen vara sammetssopp - med en ovanlig hattfärg?  Färgerna på hatten kan variera för olika svamparter - en del varierar medan andra alltid har samma hattfärg - eller?

0

Joachim Krumlinde

3 okt 2022 kl. 17:06

Nej, inte sammetssopp. Det finns färgvarianter av lärksopp som kan se ut så här.

0

gula

4 okt 2022 kl. 19:19

För ett antal år sedan hittade jag svampar som såg exakt ut som dom på bilderna. Frågade här vad det var för svamp. Någon kunnig svarade då att det är lärksopp. Och det kunde jag ju absolut inte godta :-D ! Men lärksopp var det och följande år kom dom upp med helt ‘normal’ färg -  inte neongul!!
Så dom är ätliga men inte speciellt goda….

0

Jan A Uppsala

4 okt 2022 kl. 21:10

Hej Gula! Den här tråden var det!
http://svampguiden.com/forum/visa/101664

0

gula

5 okt 2022 kl. 18:07

Hej Jan! Och tack :-D Oj, var det så länge sedan?? Dom kommer snällt upp varje år men det där var enda gången dom var citrongula! Undras vad det var för speciellt det året…?

0

Jan A Uppsala

5 okt 2022 kl. 19:09

Gula, du säger att följande år var de på samma lokal normalt färgade. Det tycker jag låter kuriöst. Kan det vara något slags “årsmån” - eller har någon någon annan förklaring?

0

magink

7 okt 2022 kl. 07:49

Coolt, då får jag hålla utkik nästa år och se om de är “normala” till färgen eller om gulheten återkommer

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone