..om jag inte skulle lära mig en ny svamp i år! P g a tråkigt dödsfall i våras har jag kommit igång med svamp först nu! och plockar trattkantareller till tusen - tack för dem! Men jag har inte hunnit lära mig någon ny svamp i år, som jag alltid brukar.
Nu laddar jag på frostskivling!
I min ensamhet i skogen vågar jag inte.
Ge mig tre SÄKRA kännetecken på frostvaxing!
För det är väl den enda svamp som man kan se fram emot på några månader?
Här i Bohuslän växer den på den högre terrängen. Gärna där det finns tall och vitmossa /renlav.
Jag tycker den ser ut som ögon uppifrån , lite överväxta exemplar vickar hatten åt sidan på och skivor och fot kan vara ordentligt gula nästan orangfärgade. Oftast ser man dessa först , för att sen titta ner och man står mitt i flera fräscha nyuppstigna. I min tråd 9 olika tror jag den syns bra.
sry tråden hette Nio nya ...
Här är i alla fall bilden
Nr 5 är frostvaxingen i olika stadier och storlek
http://svampguiden.com/forum/visa/37298
..från Susanne E, som får mig att tveka lite. De svamparna har ju inget gult alls i sig men sägs vara frostvaxing:
http://svampguiden.com/forum/visa/37866
Salasis
Jag tycker du är beundransvärd, som kämpar på.
Jag förstod av ditt tidigare inlägg att din sambo hade dött, och då är det ju lätt att bara sätta sig ner och skita i allt, men du är i skogen och kollar olika forum.
Jag har också en sorg, och får jag bara va i skogen så mycket jag vill, så kan jag hantera den.
Men det är livsnödvändigt för mig att få komma ut varje dag.
Svampen är ju egentligen bara bonus, för det handlar om att tömma hjärnan, och att få vara i nuet.
Och när man letar svamp är man så fokuserad på att gå, hitta och se.
Jag tycker att det är kul att släktforska , när svamp säsongen är slut, det är lite tömma hjärnan det också.Nu är jag nog helt off topic, men jag har hinkat i mig lite vin och bör nog gå och lägga mig
Jag ska ut i morgon igen, familjen är försummad, men jag mår bra.
Jag skulle så gärna vilja hitta ett stort stim av rödgula trumpeter, det är min målsättning i år, de är sällsynta i skåne, men det gör det bara mer spännande.
Trattkantareller finns i överflöd, och jag plockar och torkar.
Sov gott nu är jag full
..urnupna skivor, eller ser jag fel eller ska nden ha det i det stadiet? De andra har inte det.
Jag tro jag vågar plocka den nu, faktikst, mest med tanke på att det väl är bara den som frodas nu… och som ser ut så....
Det blir i morgon måndag som jag ger mig ut.
Kompensationsledig.
2 st fann jag, och de har jag nu ätit. Kanongoda!
Om jag nu lever i morgon så letar jag flera. Hoppas det var rätt.
Nu ska jag kolla rökslöjskivlingskaräktärisika… Det är en väldig vanlig svamp som jag ständigt går förbi… Undrar om det kan vara den? Vacker gråvit med ljusare kant tror jag…
Nåväl, dessa två åt jag i hopp om att de är frostvaxing:
Hoppas detta är frostvaxing…
Gratulerar! Men visst är det lite nervöst att äta en ny sort. Jag hittade också frostvaxingen för första gången i den gångna veckan och då är det så bra att få det bekräftat här på forumet innan man sätter gaffeln till munnen. Men kul är det att lära sig nya svampar, och så överraskande god den var!
...men nu var jag så säker, atck vare beskrivningen : Växer gärna uppe på vitlavde hällar, kommer efter första frosten och är hal som en ål plu, s bilderna. Jag har annars som princip att bara lära mig av någon som kan och är med i skogen…
Tack ska ni ha!
Grattis visst är det roligt med nya arter. Frostvaxingen är dessutom så otroligt vacker med sin skiftande färg från grå till brun hatt och från ljust gul till nästan orange fot och skivor. När du dessutom träffar på rökslöjskivlingen och smakar på den rå glömmer du den aldrig igen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.