Det ser ut som finfina snöbollschampinjoner tycker jag.
Stämmer lukt och smak?
Den karaktäristiska kryddiga anisdoften av vildväxande champinjoner är i mitt tycke den bästa identifieringen, samt att skivorna skiftar i rosa vilket man tydligt kan se på den större av de delade svamparna.
De ser mycket läckra ut, maskfria och fina.
Det var väldigt tidiga champinjoner ni har uppe i DAlarna, grattis!
Hej!
Det finns över 50 olika arter champinjoner och de är ofta svåra att artbestämma, och några av dem är svagt giftiga.
Jag vågar inte gissa exakt vilken art du har plockat enbart genom att titta på bilderna, men ett tips är att du läser om champinjoner på följande länk: http://svampguiden.com/champinjoner.asp
Jag hade “turen” att hitta ett ex. av giftchampinjon förra säsongen. Den var lik en ganska stor snöbollschampinjon men saknade helt den karaktäristiska krydddoften. Det tyckte jag bekräftade min “regel” att alltid bedöma lukt och smak på champinjoner. De ska också gulna lite om du t.ex. skarapar lätt på hatten. Är du tveksam…släng dem…
Smaken brukar påminna lite om doften eller vara lite “nötig”.
Vågar inte säga något om hur en förvälld giftchampinjon luktar eller smakar.
Ger databasen nån info om giftigheten minskar efter förvällning av giftchampinjon?
I vissa fall t ex. murklor är det ju så.
Manar dock till försiktighet om du inte kan identifiera den typiska “anisdoften” hos dessa svampar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.