Hej Marie, det är en strävsopp. Förmodligen tegelsopp (förr kallad tegelröd björksopp) eller närstående. Tegelsopp har små sträva tofsar på foten som är svarta. Alla strävsoppar är ätliga. Läs mer om strävsoppar: http://svampguiden.com/soppar.asp
Undrar bara om tegelsopp och aspsopp är samma art?
Tycker nog att matvärdet på unga björk- och aspsoppar är likvärdigt, men det kan ju vara intressant att veta om det finns en artskillnad som följer trädslagen. I 9 fall av 10 tycker jag att det stämmer. Aspsopp nära asp, björksopp nära björk. Visst växer dessa träd ofta i samma skog men ibland hittar man väldigt rena asp- och björkdungar där de tegelröda dominerar i aspmiljön.
Gick in på den rekommenderade strävsopplänken! Där fanns svaret! Aspsoppen och tegelsoppen skiljs genom färgen på tofsarna på foten, och kanske även vilket träd de föredrar att leva nära.
Tack Svampguiden som hjälper till att friska upp kunskaperna och hålla en uppdaterad med svampnamnen!
Asp- och björksopp kan vara svåra att skilja åt när de är stora och utvuxna, men det är ganska lätt på unga knoppar:
Då har aspsoppen blekare fot och bleka rörmynningar, medan tegelsoppen har nästan svarta rörmynningar och svarta noppor på foten från början.
Asp- och eksopp tycker jag är svårare att skilja på om det finns både ek och asp i närheten.
Va roligt med så många svar. Jag kan ju inget om svampar direkt. Ledsen att jag inte har fotat under hatten jag visste inte att det var bra att göra det men nu vet jag till nästa gång. Tack. Nu har den skrumpnat ihop och jag kan därför inte ta ett nytt foto. Vad jag vet finns det Björk utanför förrådet och gran och andra träd men jag har inte tänkt på vilka trädsorter det är tyvärr. Den växte ju upp inne i vårt förråd under en skottkärra på stampat jordgolv. Tack för alla svar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.