Jag vet att försiktiga svampexperter avvaktar i väntan på nya rön. Min personliga uppfattning är att den är OK i måttliga mängder vid enstaka måltider. Åt själv ca. 60 g efter att förgiftningsfallen blev kända utan några som helst symptom. Den har ju varit en lämplig matsvamp länge i Sverige utan inrapporterade biverkningar, även om det som sagt ibland kan vara svårt att koppla obehag till svampkonsumtion.
Personligen anser jag att det är dumt att chansa på att äta små mängder av en dokumenterat giftig svamp, även om man inte känner några symptom.
Ungefär som med pluggskivlingen, som inte heller rekommenderas till mat numera. Folk kunde ha ätit dem i flera år utan att märka något, tills de plötsligt blev allvarligt sjuka efter en måltid:
http://svampguiden.com/svampgifter/lista
Visst, all svamp äts på egen risk, men det räcker bra med de rön som redan har gjorts för att varna för att äta stora kvantiteter av riddarmusseron - men underlåt inte att göra det åtminstone!
Jag tycker det är lättsinnigt att “frikänna” den, eftersom den har orsakat svåra sjukdomstillstånd i Frankrike och Polen, och flera dödsfall.
Exakt vilket ämne som orsakat detta, är inte känt, men svampen innehåller bl.a. höga halter av triterpener, som också finns i bl.a. goliatmusseron.
Det kan finnas anledning att varna för storkonsumtion av flera närbesläktade arter - något som annars kan vara lockande när det sprids “rön” om deras hälsobringande effekter. Ämnen som anses nyttiga i små doser, kan bli livsfarliga vid överdosering.
Vel, de i Frankrike hadde visstnok spist mye og bare Riddarmusserong over flere dager som slankemiddel side de fikke vite at ssvampen ikke inneholdt noe særlig næring. Derfor gikk det galt. Hvilket stoff den inneholder og som forårsaker Rhabdomyolyse er ukjent. Man burde kunne finne ut hvilket stoff det er.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.