Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 586 visningar
2 svar

Koralltaggsvamp?

Turmalin

12 sep 2021 kl. 19:39

Hittad i karlsborg, Västergötland. Växte på en fallen björk.

0 3135 visningar
3 svar

Svartkremla

Anna Rosenberg

13 aug 2010 kl. 12:33

Har hittat en stor köttig svamp som liknar bilderna på svartkremla men rodnar inte utan svartnar. När jag plockade den var svampen vit både på foten och skivorna, svart på hatten med en fördjupning i mitten. Väldigt lik denna bild http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=18888&Photo=Svartkremla-(Russula-nigricans)

Nu är foten nästan helsvart och den avskurna svampen är helsvart men skivorna är fortfarande vita med svarta fläckar. Vad kan de vara? Den störata svamen är 1…mer…

0 336 visningar
1 svar

Svamp i fikonkrukan

Mats 58

12 sep 2021 kl. 18:43

Det kom upp en skivling i en av mina fikonkrukor, vad kan det vara?

0 427 visningar
5 svar

Vad är detta?

Henke

12 sep 2021 kl. 18:48

Hittade mängder av dessa som jag inte hade sett förut. Tog ingen med mig, men undrar vad det kan vara.

0 495 visningar
3 svar

Tratt eller trumpet?

Henke

12 sep 2021 kl. 17:38

Jag tror själv detta är trattkantareller men trumpetsvamp skall vara väldigt likt. Vem vet?

0 388 visningar
1 svar

Kungschampinion?

Mikael Hedlöf

12 sep 2021 kl. 17:53

Hej! Hittade denna ståtliga svam under/nära några barrträd i Upplands Väsby - strax söder om Oxundasjön. Vart förts osäker men ju mer jag granskade den så känns det som en kungschampinion - den luktar mycket gott, lite mandel och nästan anis. Väldigt fast kött och skivorna ger inte med sig i första taget utan de går tillbaka till sin ursprungliga form. Vet ni om min iaktagelse stämmer?

0 581 visningar
2 svar

Rubriklöst inlägg

Denise

12 sep 2021 kl. 12:36

Hej!

Jag undrar vad detta är för svamp, blandskog Björk, sälj, tall, gran.
Vid första anblicken tänkte jag stolt fjällskivling när jag såg hatten men tycker stammen inte är den samma, stammen är kort och oval, växer helt snett,  och växer inte som stolt fjällskivling brukar göra.

0 554 visningar
1 svar

Liknar fjällskivling men brun undertill

Jacqueline

12 sep 2021 kl. 09:33

Hej

Är det någon som sett denna förut? Liknar fjälsskivling men brun undertill? Funnit i lövskog vid trärot långt från trädet.

0 567 visningar
4 svar

Champinjonsläkting

ella

11 sep 2021 kl. 19:35

Hittad i södertäljetrakten. Även sedd av utanför Strängnäs.

0 543 visningar
2 svar

Vad heter den här svampen och kan man äta den

Lydia

12 sep 2021 kl. 14:45

Hittat i blandskog med många av just dessa svampar och väldigt citrongula i färgen. Fuktig skog och döda grenar .

0 374 visningar
2 svar

Kungschampinjon?

Frida B

12 sep 2021 kl. 13:49

Hej! Vilken svamp är det här?

0 1172 visningar
4 svar

Stolt fjällskivling som luktar unket?

Fyrkantsbyxa

4 sep 2021 kl. 19:32

Jag har noga kontrollerat om detta är en Stolt Fjällskivling eller Rodnande Fjällskivling.

Sett en guide i ämnet https://www.youtube.com/watch?v=o0WJ30AhKxY
Alla visuella tecken pekar på stolt.
* Den rodnar inte när man skär den itu eller petar i skivorna
* Den har en smal och supertydligt vattrad fot. (Jämfört med rodnande fjällskivling som aldrig är vattrad och ofta tjockare)
* De bruna flagorna på hattens topp lossnar direkt när man petar på dom

MEN här kommer kruxet:
Toppen…mer…

0 2151 visningar
4 svar

Brunsopp?

HermanO

13 sep 2019 kl. 21:05

Plockat något som jag tror är brunsopp men är nybörjare så vill gärna fråga någon mer kunnig också. Plockade i Sthlm på berg med mossa, blandskog. När jag tog bort rören som är gul/gröna så färgades det vita svamköttet blått. Jag har sedan skivat den i bitar. Kan man steka den som den är? Något tips på tillagning? Kan man äta foten också? Jag slängde den då de var lite torra och hårda tyckte jag. 
Är brunsopp en god matsvamp?

0 346 visningar
1 svar

Tänker inte äta denna

Monasofi

12 sep 2021 kl. 13:29

Hej
jag är bara lite nyfiken på vad detta är för vacker svamp som jag hittade i dag.

0 393 visningar
1 svar

Vad kan detta vara för svampar

Kjelle

12 sep 2021 kl. 11:38

Växer på min tomt i Sigtuna på två gamla stubbar. Nyfiken på vad det är

0 825 visningar
5 svar

Vad kan detta vara...

Patrik Midenborn

19 aug 2019 kl. 13:19

Hej. Jag är nybörjare på svamp och stötte på dessa i skogen, som jag aldrig sett tidigare.
I närheten av Göteborg i en skog bestående av gran, björk och en och relativt blöt/sank mark. Mycket mossa och blåbärsris runt om kring.
Finns det någon kunnig person som kan guida mig?

1 544 visningar
4 svar

Giftspindling?

Senne

11 sep 2021 kl. 22:05

Nu finns det gott om trattkantareller i skogarna, och jag har tagit till mig av varningarna om att man ska se upp för bruna svampar som växer i samma miljö som trattkantareller, det vill säga i mossig granskog. Blir dock inte klok på om någon av de svampar som jag har hittat är den fruktade toppiga giftspindlingen - det verkar finnas hur många olika sorter som helst! Får inte riktigt till foten som ska ha ett specifikt mönster. Alla har rätt så glesa bruna skivor under hatten. Vad tr…mer…

0 471 visningar
2 svar

Art?

Lars&Simon;

12 sep 2021 kl. 00:01

Stockholm Nackareservatet, blandskog. Gran .

0 536 visningar
1 svar

Trattkantarell?

Martin

11 sep 2021 kl. 20:20

Småland, växer i närheten av Rödgul trumpetsvamp fast lite torrare. Granskog med inslag av lövträd.

0 717 visningar
2 svar

Slemsvamp?

Hans Nydahl

11 sep 2021 kl. 19:43

Den här “svampen” fanns på både mossa och gräs. Påminde om Jordspott i strukturen men färgen var gul - gulare än vad bilden (tagen med mobilkamera) antyder.
Plats: Upplands-Bro kommun, Stockholms län.
Biotop: Barrskog med inslag av lövträd.
Datum: 2021-09-10.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone