Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 280 visningar
2 svar

"JAS" till Kjell om myx.!

"JAS" Helsingborg

25 sep 2010 kl. 17:11

Den Kjell som svarade på Johannes G. bild på myx. påstår att myxarna kommunicerar med hjälp av elektriska impulser för att hitta sig själv. Det skulle vara intressant att få ta del av var du/Kjell fått den infon ifrån, jag vill gärna läsa om det.

0 323 visningar
3 svar

Svartnande Kantarell

Kjell :)

25 sep 2010 kl. 16:35

Har inte hunnit att vara ute och plocka svamp de senaste veckorna men idag var jag ledig :)

Hittade en klase med Svartnade Kantareller, och en del svart trumpetsvamp.

0 336 visningar
4 svar

Gotland 25/9

BaWa

25 sep 2010 kl. 18:53

Idag hade vi sällskap av Hans-Göran och Micke. Vi ägnade förmiddagen åt marker vid Kaupungs slott vid Ljugarn. Trevliga marker med en hel del fleggar. Härifrån visar vi två jordstjärnor, krag- och rödbrun.

0 315 visningar
0 svar

Skyfall

Elisabeth Jansson

25 sep 2010 kl. 19:30

Nu har det regnat sedan klockan tre t.o.m en åsk knall snart 40mm
Nu simmar nog tratt kantarellerna snart i skogen.

Mellan Vänern och Skagern

Har ni fått regn?

0 413 visningar
2 svar

Är det här en blomkålssvamp?

Stefan

25 sep 2010 kl. 18:17

Vi hittade en svamp som vi misstänker är en blomkålssvamp. Den växte vid en tall och såg ut som den blomkålssvamp vi såg i boken. Kan någon verifiera innan vi äter den? :)

0 474 visningar
3 svar

Är detta överhuvudtaget en svamp ?

Johannes Glännman

25 sep 2010 kl. 16:38

Hejsan..

Hittade något jag tror är någon form av konstig svamp på ett avblåst träd idag.. Söker lite erfarenhet här på forumet om det är någon som vet vad det är för något .. Skogen var en fuktig gammellövskog med ramslök om våren…

mvh // Johannes

0 262 visningar
3 svar

Hjälp med sort

Kent

25 sep 2010 kl. 14:16

Hej
Har hört att alla soppar är ätliga men självklart är väl alla inte goda.

Plockade denna idag i tron att det var sandsopp, men när jag kollade mot boken verkar jag haft fel.

Vet ngn vad det är och i så fall är den god?

0 161 visningar
0 svar

Tunga !

Kjell :)

25 sep 2010 kl. 16:37

Hittade den här oxå

0 195 visningar
2 svar

vaxing?

birgitta

25 sep 2010 kl. 10:36

Undrar vad detta kan vara, någon skogsvaxing? Hittad i mossig barrskog med inslag av lövträd. Bilden av undersidan suddig, men kanske framgår det att skivorna är formade ungefär som sotvaxingens.

0 210 visningar
3 svar

Hjälp med en vaxing

Egon

24 sep 2010 kl. 18:15

Jag vet att det är svårt med vaxingar, men är det någon som har ett förslag? Hatten fint,fint strimmig,matt och grågul, som när den torkar får gulgrön och orange kant,bredd30mm. Skivor orangebruna och höga och glesa. Fot 60mm och fint strimmig el.filthårig och gulorange och ihålig kamrad. Ingen lukt, växer i betesmark i skåne

0 315 visningar
6 svar

Frostvaxskivling eller vad?

Annette L, norr om STHLM

25 sep 2010 kl. 12:20

Hej alla, evigheter sedan…behöver hjälp, har hittat massor av denna men är osäker. Bilden kunde ha varit bättre, men just nu det enda jag har!

0 801 visningar
16 svar

Blåmusseron? (plus bonus)

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 19:30

Kan detta vara blåmusseron? När jag bröt den luktade den onekligen speciellt - kanske bränt gummi, det är möjligt. Jag tyckte mig se “vitpudringen” på foten strax under hatten, och den har rejält med skräp på sin utsvällda fotbas.

Är det någon som tvivlar?

0 288 visningar
0 svar

Puckelbläcksvamp

André Grisell

25 sep 2010 kl. 12:40

Varför står Coprinus Acuminatus (puckelbläcksvamp) som oätlig? Här i Norsborg utanför Stockholm är den mycket vanlig och jag har konsumerat den i 20 år utan negativa effekter. Den går inte smakmässigt att skilja från grå eller fjällig dito. Inte heller har jag märkt några effekter i kombination med alkohol. När jag har sökt på nätet så står den som ätlig utomlands.

0 373 visningar
5 svar

Gifthätting?

Inga-Lill

24 sep 2010 kl. 15:28

Kan det gå o se på dom här bilderna om det är gifthätting,växer runt en stubbe o roten på ett avsågat träd på berget utanför mitt köksfönster.

Inga-Lill

0 417 visningar
7 svar

Olika trattisar

Annika

24 sep 2010 kl. 23:12

Kanske är detta är inte ett hett ämne hos svampkunniga men för oss amatörer så känns det lite viktigt. Man har ju läst och hört om förväxlingar kring denna svamp.

Hos mig åker samtliga sorterna på bilden ned i korgen med trattisar, åker hem, rensas och läggs på torknät. Har funkat bra i flera år och än ingen magknip rapporterats bland vänner som fått ta del av skörden i torkad väg.

Men jag precis som Ni kan ju se att de skiljer sig i form och färg. Så vad är vad?

Kru…mer…

0 207 visningar
3 svar

Musseroner.

svampstaff

25 sep 2010 kl. 07:44

Finns det gott om nu, men har jag rätt på dom?
Bild1 ringmusseron.
B2   fjällmusseron.
b3   ängsmusseron.

0 175 visningar
2 svar

Vad???

Frida T

24 sep 2010 kl. 16:38

Inte en aning om vad detta kan vara? ca 10-15 cm stor “knöl” som satt på en liggande gammal björk. När jag känna på den kom den lätt av, alldeles slemmig på undersidan. Svart och som kol i brottytan i mitten. Lukt : tja ungefär som blöt hund. Skälva knölen var inte slemmig utan fast att känna på , men gick lätt att bryta isär. Någon som har något förslag?

0 304 visningar
2 svar

Artbestämning av stolt fjällskivling

Ulrika

20 sep 2010 kl. 19:56

Finns det risk för sammanblandning med någon giftig/oätlig svamp? Är den värd att pocka för att äta? Hur ska man äta den? I gryta, bara stekt i smör, i stuvning?

0 471 visningar
4 svar

svampar och spillning

Lena J

22 sep 2010 kl. 18:36

Här kommer några bilder från skogen idag.
Först några svampar:
serie 1:
gulorange vaxingar, vilka?
växer på gammal skogsväg med långt gräs,(spillningen fanns i närheten)
haröra?
Serie 2:växer på grusväg-vad är det?
serie 3:
spillning-från vilket djur?
Hårrester och lingon syns tidligt
räv?,varg?,mårdhund? eller?
Jag bor i norra Västerbotten

0 528 visningar
16 svar

O-konstiga och konstiga

Jan A, Uppsala

22 sep 2010 kl. 21:55

För ovanlighetens skull skulle det bli matsvamp idag, att torka, och så blev det också; trattk, gul och svart trumpet. Men det blev också en del annat!
Första bildserien från lokalen med de 57 gamla fyrflikiga. Nu kommer färskingar!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone