Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 185 visningar
2 svar

Riskor i södra Skåne?

Puggemannen

16 sep 2010 kl. 14:05

Har de kommit eller är säsongen över för dem? Någon som vill dela med sig en bra lokal?

0 335 visningar
1 svar

Svampbagge?

gunhild i Nordås

16 sep 2010 kl. 11:50

Den här björken är vårt angripen av sprängticka sen flera år. Nu är den nerkapad för att inte ramla över ladugården. I barken finns gott om dessa hål och jag undrar vad eller vem som orsakat dem?

0 243 visningar
3 svar

Ingen bra dag för dessa

Camilla

16 sep 2010 kl. 17:46

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7797611.ab

Otroligt att de “lyckas” pricka in två giftiga svampsorter i samma maträtt…

0 442 visningar
6 svar

Tre frågesvmpar!

SvenD

13 sep 2010 kl. 22:14

1. Kremla 10 - 12 cm. Under tall men eksly i närheten. Inget rött på foten, ganska lös i köttet. Mild smak och ingen lukt. Äggula fria lameller.
2. Tråding. Blandskog. Stark spermatisk doft. Gissar på I. nitidiuscula.
3. Kan detta vara C. anomalus trots den klena foten? Växte vid björk.

0 183 visningar
0 svar

Vad för svamp!?

Emma

16 sep 2010 kl. 16:47

Hittat svampar som har lång rosa fot (ungefär flamingorosa!)och är svrt-bruna på toppen. Små “bubblor” längst ner vid foten. Växer på träflis i stora ringar. Någon som vet vad det kan vara? Har aldrig sett något liknande!

0 333 visningar
11 svar

mera svamp

milena

16 sep 2010 kl. 06:31

stora vita med lila inslag, ätliga?

0 455 visningar
5 svar

Taggsvamp

Camilla

15 sep 2010 kl. 17:16

Var ute igår och plockade massor med taggsvamp. Det blev både blek och rödgultaggsvamp.

Men i min iver så plockade jag även taggsvamp som färgmässigt var en blandning av rödgul och brun. Tyvärr har jag ingen bild men frågan är om den ska räknas som rödgul eller är det en oätlig svamp?

Det var ingen av taggsvamparna som man kan se på bild här på svampguiden eller som jag hittat på google. Jag tycker att den ser precis ut som en rödgul taggsvamp förutom färgen då.

Men ka…mer…

0 267 visningar
2 svar

Svart trumpetsvamp

Bettan

16 sep 2010 kl. 14:25

Hej! Förra året plockade jag mycket svart trumpetsvamp på ett ställe i min skog men i år har jag inte sett någon svamp alls där. Flera personer jag pratat med säger att svart trumpetsvamp inte kommer på samma ställe varje år. Stämmer det? Min skog ligger ett par mil nordost om Stockholm. Tacksam för tankar om detta!

0 400 visningar
6 svar

hjälp

milena

15 sep 2010 kl. 22:37

nybörjare, kan ni hjälpa mig? undrar om jag kan äta dem.taaaaaaack!

0 259 visningar
1 svar

Minichampinjon??

L-G.L

16 sep 2010 kl. 12:58

Vad är detta hatten 5cm, växte vid tall.

0 384 visningar
12 svar

Nya frågor

Madde Småland

16 sep 2010 kl. 09:16

Kan behöva lite hjälp med de här 2.

Först bilder på en liten gul champinjon som hittades i högt gräs bredvid en grusväg. Den största var ca 5cm i diametern. I början var lukten svag men vid skador blev lukten stark och obehaglig. Blev skarpt gul vid skrapning så det bör väl vara ngn giftchampinjon. Hela hatthuden var betydligt gulare än på andra champinjoner jag hittat, vissa av dom hade samma gula färg på delar av ringen.

Har kollat i de böcker jag har hemma men hittar ingen…mer…

0 248 visningar
3 svar

Konstig svamp!

Inga-Lill

15 sep 2010 kl. 23:42

Är detta en Tegelsopp med så kraftig fot o liten hatt.Är inte så bra på att fotografera,men hoppas någon kan se ändå.

0 348 visningar
3 svar

mera hjälp

milena

15 sep 2010 kl. 22:40

samma fråga

0 510 visningar
3 svar

Några frågor..

Madde Småland

7 sep 2010 kl. 10:47

I helgen hittade jag några svampar i bokskog som jag varken plockade eller fotade men i efterhand när jag läst lite i böcker ser det ut att kunna vara vit sprödskivling. Nu undrar jag, om det är den jag såg är den då värd att testa? Hur är den smakmässigt? Finns det några som man kan förväxla den med?

Kommer inte kunna åka tillbaka till bokskogen förrän om 2 veckor. Om den då finns kvar så vill jag bara veta om den är värd att plocka med sig hem eller om jag bara ska ta k…mer…

0 1349 visningar
7 svar

Svamp i gräsmattan

svampamatören

16 sep 2010 kl. 12:53

Bor i Oslo i Norge och har fått massa svamp på vissa håll i gräsmattan. Ett tips säger att det kan vara glitterbläcksvamp.
Är det någon som känner igen typen?

0 505 visningar
10 svar

Blåmusseron?

NadaL, Umeå

15 sep 2010 kl. 19:12

Serie 1.

Visst att det är blåmusseron som vi hittat för första gången?
Inte smakat än, men alla karaktärer stämmer,speciellt lukten. :)

0 294 visningar
5 svar

Hittades mellan

Dieter Endom

15 sep 2010 kl. 20:18

regnskurarna i kungaparets trädgård, i närheten av kinaslottet, under ek och kastanj.

serie 1; kan det vara vitbrun vaxskivling? Dom växte i gräset under en småväxt ek och var mycket slemmiga. Det gick knappt att ta upp dom.

0 409 visningar
9 svar

Vilken flugsvamp?

Madde Småland

28 aug 2010 kl. 12:49

Såg denna flugsvamp igår och den växte i kanten av bokskog men det fanns även ett fåtal granar precis där den stod. Lyckades inte få till färgen riktigt på bilderna utan den var ljust limegrön men mörkare än vad bilderna visar.
Funderingen gick till Lömsk flugsvamp men kan det vara den?

Tackar på förhand:)

0 235 visningar
0 svar

är trattisfot alltid ihålig?

urban g

16 sep 2010 kl. 11:57

det där med att trattkantarellens fot ska vara ihålig undrar jag över. Större ex är ju alltid ihåliga, men de små är ju inte ihåliga alla gånger. Eller??

0 273 visningar
3 svar

Artbestämning

Micke C

15 sep 2010 kl. 13:03

Hej!
På bifogad bild så undrar jag om den högra svampen bredvid “trattisen” är rödgul trumpetsvamp? Den ser näst intill identisk ut men skiljer sig i färg (hoppas det framgår av bilden, syns tydligare i verkligheten).

Mvh Micke

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone