Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Har plockat taggsvamp två gånger på samma ställe den här hösten. Är det vanligt att den återkommer samma säsong? Det verkar ju vara ett “taggsvampår” åtminstone här uppe i norr.
Svavelgula slöjskivling står omskriven som en giftig svamp, men hur giftig är den egentligen? Jag har provsmakat den och spottat ut, och undrar om det är gift av giftgraden som i giftkremlan, eller om det rör sig om något starkare, skadligt.
Detta år är mitt fjärde år som svampplockare på hobby nivå, så jag är en nybörjare själv.
Jag började med att köpa mig en svampbok och så läste jag om både mat och giftsvampar för att få så mycket info det bara gick.
Första året plockade jag bara kantareller.
Andra året lade jag till Trattkantareller.
Tredje året Taggsvamp.
Och i år plockar jag lite soppar, som Strävsoppar och stensopp.
Tror dock att jag stannar vid dessa svampar i några år, då jag har en regel om at…mer…
Jaha, nu drar det sannerligen ihop sej till höstens stora händelse! I morgon drar jag mot de djupa skogarna mellan Nora och Lindesberg, och har såna fjärilar i magen… Ni som bor i trakterna, finns det chans att hitta sotvaxing nu? Hörde att det varit en liten frostknäpp, men den kanske inte nådde ner i mossan i granskogen… Visst? ;)
Sen ska jag förhoppningsvis plocka mina första rödgula trumpeter, fast jag hittade faktiskt EN förra hösten, och streckmusseroner, och en sjuh###tes ...mer…
Plockade hur mycket som helst förra året, stekte för att ha på macka SMAKADE ABSOLUT INGENTING….
Hittade dessa svampar i ett litet område med sandtallskog (gamla dyner). Hatten var påfallande olivgrön, mer än vad som kanske syns på bilderna. Den var radiellt strimmig av tunna, mörka trådar. Jag kunde inte se att trådarna upphörde mot kanten. Foten får gulaktiga eller rödaktiga fläckar. Smakar mjöl. När jag nycklar den, utan mikroskopering, kommer jag till Tricholoma arvernense, vilket väl ska vara en kantmusseron (svenskt namn?). Stämmer detta?
Hej! Jag skulle behöva tips om var jag ska börja med att utöka mina svampkunskaper. Alltså vad är nästa goda svamp att börja leta efter? Jag bor i Borlänge området. Har plockat massor med Kantareller, tratt, trumpet. Men vill lära mig nya och jag tycker det är för svårt med en liten bok mitt i skogen. Lättare att ta sikte på en ny sort och leta. Därför ber jag er experter om hjälp =) Ha det gott i skogen!
Marita
Hittade ett gytter av små röksvampar utan några vårtor. De är alldeles vita inuti. Kändes som mocka utanpå. Annars liknar de Gyttrad röksvamp. Är 2 - 3 cm höga. Kan vårtorna regnat bort??? Har tyvärr ingen bild.
Nu är Vingåkers svampklubb bildad, det var en hel del människor som samlats de verkade intresserade fast med olika kunskapsnivå, det skall bli skoj att se vart det barkar
När vi var i skogen sist så fanns där ett område (sankt/träsk) där det växte enorma mändger svamp..de var småoch rätt runda, påminde om röksvamp till formen. De såg ut att vara liite fjälliga ovanpå och de var gula (guldiga), inuti svarta. Jag sökte på guiden men hittade ingen röksvamp som såg ut som den vi såg, finns det fler röksvampar som ser annorlunda ut?
Tog tyvärr ingen bild men den bör vara lätt att känna igen eftersom den växte där det var riktigt vått i mar…mer…