Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 397 visningar
1 svar

honungsskivling

Rolle Lytterstedt

18 sep 2010 kl. 14:25

varför inte längre en matsvamp.
skulle vara intressant vad ni tycker,Jag tycker den är jäkligt god att göra soppa på med chili och kycklingbuljong. Jag använder dock bara hattarna. Kom gärna med synpunkter och kritik.

0 722 visningar
2 svar

Björksopp ??

Andres

18 sep 2010 kl. 12:15

Vad är detta?

0 667 visningar
6 svar

Örsopp

Peter från Skåne

18 sep 2010 kl. 12:32

Tänkte jag måste få slå ytterligare ett slag för Örsoppen som jag snöat in på.

Var ute i dag någon timme och hittade mängder tillsammans med lite sandsopp och rimskivling. Nu när KarlJohan-svamparna börjar ta slut, vi har plockat 45 kg i år, så måste man ju ta vara på lite annat också. Det finns fortfarande en liten, liten möjlighet att trycka in lite torkad svamp i skafferiet.

Jag tar bara vara på små och fina Örsoppar och torkar dem. Tycker de smakar fantastiskt i stuvn…mer…

0 330 visningar
2 svar

Hjälp

Helena

18 sep 2010 kl. 12:07

Rosa svamp rosa lång fot nedåtlöpande skivor angenäm lukt växte i bland blåbärsskog mellanstor

0 455 visningar
15 svar

Sotvaxing och Olivvaxing?

Emma P

16 sep 2010 kl. 07:05

1. Kan jag vara säker på att svampen på bild 1-2 är sotvaxing och hur konserverar man på bästa sätt? Frysning eller torkning?

2. Olivvaxing med samma frågeställning. Slemmig både hatt och fot

3. Honungsskivling?! Hur vanligt är det att få magbesvär av den?!

4. Har plockat en del örsopp, inte så rolig textur att hålla på med men kör en rejäl sats i torken och tänkte finstöta sedan till småbitar/mjöl, någon som testat?

0 301 visningar
3 svar

Svart Trumpet?

Mikael

17 sep 2010 kl. 15:37

Hej alla svamp kännare. Var ute för första gången i mitt liv och plockade svamp idag =). Är denna svamp en svart trumpet? Den har legat i frysen typ 1 timma och den är delad. Tack!

0 1354 visningar
12 svar

Höst kantarell????

fredrikc18

16 sep 2010 kl. 11:15

är det nu man kan hitta höst kantareller?? vart kan jag hitta sådana?? dem är så goda stekta på mackan men jag hittar inga! i sommras hittade jag gula kantareller, jättemånga. dem hamnade på mackan och i ommelett, jätte gott!

0 371 visningar
1 svar

svaBra artikel om mp-recept

Ivrig svampplockare

17 sep 2010 kl. 12:45

0 324 visningar
12 svar

Septembersvamp med hål

Rita

15 sep 2010 kl. 18:14

Vad är detta för svamp som växer i stockholmsområdet i september 2010? Ofta är det flera stycken bredvd varandra, de är rätt stora och har ofta ett maskätet hål i mitten. Är det Goliatmusseron?
/Rita

0 600 visningar
0 svar

Källarkantareller?

Bodil

17 sep 2010 kl. 21:31

Fick bara med bilder på skivorna på förra inlägget.

0 459 visningar
3 svar

Fistulina Hepática ?

Kjell :)

17 sep 2010 kl. 15:13

Detta är väl endock Oxtungssvamp i alla fall.

0 4154 visningar
3 svar

VAD ÄR RING OCH VOLVA?

Charlotte

26 aug 2010 kl. 21:07

kan någon förklara det för mig så jag förstår beskrivningarna rätt?

0 539 visningar
10 svar

Ett axplock av svamp.

svampstaff

17 sep 2010 kl. 14:12

Bild1 undrar jag vad det är?
Enorma groteska lila brunsporiga saker i aspskog?
Bild2 är väl kanske fransad jordstjärna, ingen hals alls?

0 252 visningar
1 svar

Tjockfotad Telamonia

greger

17 sep 2010 kl. 14:04

Hej
Besökte Tallheden i morse i avsikt att hitta Streckmusseroner.
Fann några få, men även en kul
Telamonia(?). Doften var
mild ej syntetisk, påminnande om blodriska. Och foten ja, lite speciell!
Någon som vet vad det är för art?

0 296 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Daniel

17 sep 2010 kl. 18:36

Hej.
Har hittat dessa svampar på tomten och undrar därför vad de är av för sort.
Vi har fått hundratals på tomten.
Hatten är ca: 5 cm bred.

0 378 visningar
4 svar

Stolt fjällskivling?

Tina

17 sep 2010 kl. 16:52

Jag tror mig veta att de med smalare fot är just Stolt fjällskivling, men enligt boken ska de just ha en smal fot??? Vad kan då de två till höger vara? De rodnar inte och växer på samma ställe som de andra? Innan sakerna åker i pannan/papperkorgen kan det ju vara bra att veta:-)

0 439 visningar
4 svar

Vad är detta!

angelica ström

16 sep 2010 kl. 10:37

Behöver hjälp med denna svamp som
växte i närheten av gran och stod en och en.

0 297 visningar
2 svar

Förlåt!!

Angelica

17 sep 2010 kl. 10:59

Det skall vara bilder också

0 184 visningar
1 svar

Vad är detta?

Anchi

17 sep 2010 kl. 15:01

Svamparna växer i blandskog: aspdunge, björk, under en stor gran.
Hattarna är stora, utbredda. Växtplatsen: norr om Vasa i mellersta Österbotten.

0 391 visningar
10 svar

Älglusflugor

My

16 sep 2010 kl. 14:16

Finns de även i Stockholmsområdet?
Jag har aldrig sett någon och hittar ingenting om utbredningen på google.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone