Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 375 visningar
4 svar

Källarkantareller?

Bodil

17 sep 2010 kl. 21:26

Vad är detta? Hittar inte i någon svampbok eller på nätet? Första gången vi ser något sådant. På samma plats växte för några år sedan en märklig och snarlik svamp (men absolut inte samma) som mykologer i Sundsvall inte kunde identifiera!

0 179 visningar
4 svar

I min trädgård i malmö

Monica

18 sep 2010 kl. 18:43

Hej, de här fina växer mitt i gräsmattan under björken. Skall jag slänga inna jag klipper, eller kanske steka dem till middagen?
Undrar novis Monica

0 1355 visningar
4 svar

Frågor om champinjoner

Madde Småland

18 sep 2010 kl. 09:26

Nu skriver jag igen…

Mina frågor den här gången är hur många arter av champinjoner som egentligen finns i Sverige. Snöboll,ängs och skogschampinjoner har flera underarter men var kan jag hitta utförlig information om alla?

Verkar vara ett bra år för just champinjoner nu och även om jag vet hur en giftchampinjon ser ut vill jag ändå kunna se exakt vilken art som hittats innan den ska tillagas/ förvaras.

Känner att det kommer bli tjatigt ifall en fråga dyker upp från mig på...mer…

0 372 visningar
4 svar

Brunsopp?

Magnus Sonesson

16 sep 2010 kl. 21:42

Hej,
Hittade denna idag och undrar ifall det är en brunsopp. Den var klibbig på ytan, hade regnat en stund tidigare. Foten har långa fåror i sig men mätte nästan mer än 12cm och den smalnade av mot hatten. (I min bok stod det “mot basen” och jag undrar är det hatten eller foten?)

Hoppas på en delikat fredagsförrätt nu! :)

Tack på förhand!

Vänligen

Magnus

0 307 visningar
2 svar

ekfrågesvampar

Caspar

18 sep 2010 kl. 12:23

Tacksam för hjälp med dessa från en ekhage:
1. pappersgröppa? (känns lite väl hårig)
2. slät vitriska?
3. ?

0 551 visningar
2 svar

Recept - fjällskivling

Ingrid Teern

18 sep 2010 kl. 21:09

Eftersom jag har hela trädgården full av fjällskivling undrar jag om det finns någon som har något/några riktigt goda recept på dessa.

0 627 visningar
6 svar

Tips betr prissättning vid försäljning av fotografier??

anithau

18 sep 2010 kl. 06:39

Jag har spekulanter på ett antal bilder från min fotoutställning,
men jag vet inte vad jag ska ta betalt.

Kan någon/några i detta forum tipsa mig, så blir jag tacksam.

En bild är 35x40, resterande ca 13x18.

Bilderna ska säljas till privatpersoner.

Tack på förhand

0 248 visningar
2 svar

Var finns svamparna

Inte så van vid skogen

18 sep 2010 kl. 21:04

Efter att ha läst alla inlägg om den fantastiska tillgången på Karl Johan svamp har jag begivit mig ut i naturen för att införskaffa sådana. Beväpnade mig med ett antal korgar, skogskläder och svampkniv (allt enligt regelboken). Ut i skogen alltså, hittade massor med fantastiskt vackra röd flugsvamp, hemska vita flugsvampar, något som såg ut som bleka fingersvampar, MEN INGA KARL JOHAN. Var har ni hittat dessa mängder som fyller bagageluckor i bilar etc???

0 321 visningar
4 svar

Lärksopp?

Ingrid Teern

13 sep 2010 kl. 18:42

Dessa svampar har jag hittat i min trädgård. De växer i närheten av lärkträd, ca 10 meter. De har 2 färger, den ena är ljust klargul och den andra mera guldgul. De har en liten, liten rest av en ring runt foten. Foten är röd/brunstrimmig längst upp.
Den som är lite mörkare gul blir brun (efter en liten stund) när man trycker på rören.

0 445 visningar
8 svar

Är dessa svampar Brunsopp?

Peter

18 sep 2010 kl. 15:39

Jag hittade ganska många av dessa men vet inte om det är brunsopp eller något helt annat. Det blånar till lite där jag skärde i svamp foten.

0 519 visningar
8 svar

Vitt ? på stubbe och chokladtagging?

Gula

18 sep 2010 kl. 12:18

Den här vita, sega grejen växte på en stubbe, troligen gran. Mjuk och elastisk, dom största c. 10cm.

0 162 visningar
1 svar

Trädgården i Malmö2

Monica

18 sep 2010 kl. 18:57

jo, här kommer en bild till, om det funkar bättre..

0 365 visningar
1 svar

Squamanita contortipes

Frida T

18 sep 2010 kl. 18:57

jo även den släta knölfotingen (squamanita contortipes)hittade jag idag :) Den växte tillsammans med gul vaxskivling, såg inga andra svampar i närheten….?

0 1042 visningar
4 svar

Gul skivling, art?

Effe

18 sep 2010 kl. 17:12

Frugan hittade följande svamp i blandskog med mest barrträd.

Foten trådar sig vid “nyptestet”, så vi tror det är en gul skivling av något slag. Undrar förstårs vilken art.

0 301 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

Nestor

18 sep 2010 kl. 15:19

Hej, för jag tackar den som gjörde denna hemsida.

Idag jag och min fru var i skogen och ploclka svamp, har en fråga där ute om någon vet vad heter detta svamp, den satt en en bark av gammal björk tror jag men ite säkert, jag hittar inte på den sidan men i svampboken finns leknana honungsskivling kan det bara tro?

Tackar för alla svar..

0 361 visningar
4 svar

Svavelticka?

Geraldine, Vällingby

17 sep 2010 kl. 13:15

Hittades på en ekstubbe.

0 325 visningar
2 svar

grynskivling ?

Ingegerd Baggböle

17 sep 2010 kl. 08:57

Dessa svampar växte efter en skogsväg (Krickehedsvägen) Vad kan det vara?

0 262 visningar
0 svar

tork

Anita

18 sep 2010 kl. 17:15

Använder solskärmar för bilrutor, inhandlade i “billiga fyndshoppen” som tork. Kopplar ihop en till åtta skärmar, allt efter behov. De hänger under varandra i en lampa i hundens rum. Där är bra ventilation. Av järntråd har jag med fingrarna böjt rektanglar 20 gånger 36 cm, en för varje skärm och i varje hörn kopplar jag på en 20 cm lång tråd med böjda ändar som hänger ned till nästa rektangel…och nästa, och nästa Nu hänger fem skärmar inskjutna på varsitt hyllplan me…mer…

0 193 visningar
0 svar

gps

mum

18 sep 2010 kl. 16:59

funderar på att köpa garmin dakota eller garmin oregon. Är det någon som har dessa. Vill veta veta lite om fördelar, nackdelar med dom.

0 365 visningar
3 svar

Hittade många av dessa

Per

18 sep 2010 kl. 12:24

Men vad är det för svamp? Slemmiga.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone