Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Var ute en snabbsväng igår i bokskogen men regnet jagade hem mig:(
Fick iaf syn på en hel del av denna sopp som jag själv får till boksopp. Stämmer det? Lukten är rätt svag just nu men tycker det luktar lite som smörsoppen luktar.
På vissa ställen har hatthuden gått sönder/spruckit och där är det rött. Blir ingen blånad vid tryck på rören däremot ändrar färgen sig till mer brungult efter ett tag.
Bild 1 taget i regnet i skogen på utvuxen hatt.
Bild 2 och 3 tog jag nu p...mer…
När jag var ute i skogen häromdagen hittade jag en svamp som såg ut som gul kantarell på ovansidan, men den hade som taggar under hatten, inte skivor. Vad är det för svamp? Hade tyvärr ingen kamera med mig :/
Hittats i år på två olika lokaler i Skåne, men är definitivt sällsynt här nere (har 30+ års erfarenhet av att plocka soppar). Den på bilden hittades tillsammans med flera av samma art i blandskog för ca. en vecka sedan. Yngre exemplar ser likadana ut (dock mindre :)
Skulle gärna vilja veta vad det är för en sopp!!!! Kastanjesopp ???
Som synes på bilderna blånar den extremt lätt (beröring) och i ljusblått till skillnad mot aspsopp/tegelröd sopp som blånar i svart. Inga möns…mer…
På lördag och söndag arrangerar Uppsala Svampklubb en svamputställning på Biotopia i Uppsala.
Annonsen från hemsidan och i lokalpressen finns nedan.
Med tanke på den aktuella, misstänkta svampförgiftningen, vill jag rekommendera ett besök. Du är välkommen med svampar du undrar över – eller bara för att titta!
”2010.09.18-19 - SVAMPARNAS VÄRLD PÅ BIOTOPIA!
Följ med in i svamparnas värld! Uppsala Svampklubb dukar upp en svamputställning i Biolabbet.
Ta med dig svampar s…mer…
Vi har tyvärr fått en smärre invasion av Lömsk flugsvamp (Amanita phalloides) i en del av vår trädgård. Problemet är att vi har små barn och deras vänner att tänka på. Även om man inte lämnar dem utan uppsikt är det väldigt obehagligt att veta att dessa svampar växer så nära där de leker.
Jag har börjat med att plocka bort nya svampar varje dag men när jag upptäckte dem var de minst 50 fruktkroppar på samma gång. De växer under och längs med en hasselridå som vi har ...mer…
Hej, var ute i skogen norr om Hörby idag och hittade dessa svampar i kanten av granbestånd i annars hvudsak lövskog.
Flera stycken av vad jag tror är sammetssopp, gula under, ej blånande, matta på hatten.
Sedan en som däremot är “blank” på hatten och blånar men även den gula sporer, kan det vara brunsopp. Har försiktigt smakat, verkar ej vara gallsopp. Vad tror ni?
Jag är hemskt nojjig när det gäller stubbsvampar (ser Gifthättingar överallt…) men nu har jag bestämt mig för att våga mig på föränderlig tofsskivling (Pholiota mutabilis) och jag vill egentligen bara ha bekräftelse på att det här är sådana! :-) Jag har redan slängt de här, men nu är jag säker på hur denna svamp ser ut i alla fall.
Jag har varit en hugad svampplockare sedan -87, med ett flertal svampkurser i ryggen.I typ 16-17 års tid har jag letat svart trumpet utan att hitta ens den minsta lilla tratt.I höst har jag varit ute 3-4 timmar flera gånger i veckan i alla möjliga skogar, men utan resultat.Jag blir snart tokig, för jag vet att det finns hur mycket som helst härikring skogarna.ALLA hittar utom jag, vad ska jag göra????Drömmer tillochmed om eländet numera. Hjälp mej, snälla ni!!!!!!
Satt och rensade ca 15 l svart trumpet och delade dem i små bitar och levererade dem till min vännina som har en svamptork. Hon torkade dem i 2 omgångar ca 3h/gång. Hon ringde idag och sa att dom luktade inte som det ska, typ gammal unken ullstrumpa. Nu har hon lagt dem att lufta utbredda på tidningar.
Har någon varit med om att svart trumpet luktar så?