Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 170 visningar
0 svar

Okänd svamp?

Sune i Hägersten

29 aug 2010 kl. 16:14

undrar om någon kan tala om för mig vad dett är för svamp tack på förhand

0 760 visningar
2 svar

Lila svamp

Lena

29 aug 2010 kl. 15:45

Vet någon vad detta är för svamp/ Jag har aldrig sett den förut.

0 3040 visningar
2 svar

Tillaga Karl Johan

Mikael

29 aug 2010 kl. 15:12

Jag har (som alla andra) hittat jättemånga Karl-Johan i år. Tänkte torka en del och koka/ frysa in en del. Synpunkter på det?

1) När jag skivar hatten är porerna ibland vita, oftas gula, ibland gröna. När ska man skära bort porerna och när ska man inte göra det?

2) Hur stor del av foten kan man använda?

0 444 visningar
4 svar

Boletus regius??

Karin Hedén

29 aug 2010 kl. 09:53

Hej!
Kan detta vara Boletus regius? Vad kan det annars vara? Mycket fast kött i såväl hatt som fot. Blånar vid tryck - särskilt rören. Köttet gult. Rött nätverk på foten. Mot hatten avslutas nätverket med en mot hatten skarpt avgränsad “ring”. Fyndplatsen stämmer inte med böckerna. Blandskog på berg i Vallentuna.

0 370 visningar
3 svar

Skålsvamp, släkte?

Caspar

29 aug 2010 kl. 14:46

Nu glömde jag ta kort på svampen, men den borde gå att beskriva: små (mellan 0,5-1 cm), klart färgade (röda?), platta, perfekt runda skivor med hår som strålar radiärt utåt från kanterna. Den växte på lövved. Kan det vara något spännande? Det räcker med släkte..

0 285 visningar
2 svar

Giftig eller ätlig?

Svampnörden

29 aug 2010 kl. 15:38

Hehe skojade bara. Jag hittade en av den här svampen och är mest nyfiken på vad det kan vara.

0 199 visningar
1 svar

Kan någon säga vad detta är?

Tomas Franklin

29 aug 2010 kl. 12:00

Stötte på detta slemmiga i svamskogen. Men har ingen aning om vad det är för något. Jag vet inte ens om det hör till svampar, men gissar att det är så.

0 309 visningar
1 svar

vad är detta

Betta

29 aug 2010 kl. 12:57

Någon som vet vad detta är för svamp? Är det en Karljohan? Kan man äta den? tack

0 173 visningar
1 svar

Rödbrun stensopp

Susanne

29 aug 2010 kl. 13:04

Hej!
Är detta en rödbrun stensopp?

0 375 visningar
4 svar

Soppar

alex

28 aug 2010 kl. 18:35

Bild 1:

Den högra är definitivt en brunsopp, men de två andra är jag osäker på. Jag ser att de är strävsoppar, men de svartnade inte när jag skivade dem inför torkningen.

Bild 2:

Har ingen aning om vad detta är för sopp, jag slängde den i skogen efter att jag tog bilden. Var den ätlig?

0 316 visningar
6 svar

Svampen som är jordens

"JAS" Helsingborg

28 aug 2010 kl. 15:08

snabbaste varelse heter Pilobolus crystallinus SLUNGMÖGEL. När den växer så utsätts den för 20000G och när den slungar iväg sina sporer upp till 2m bort så är detta det snabbaste en levande varelse på jorden kan åstadkomma!!!!
Snabb som en svamp:)
Allt enligt detta program.
http://tvguiden.se/20100828/SVT2-Vetenskapens_v_rld-2010-08-28_14_00_00.html

0 434 visningar
3 svar

Färgsvamps intresserade!

Elisabeth Jansson

28 aug 2010 kl. 20:42

Hej!
Jag gör lite reklam till er som gillar att färga med svampar!

Klicka på länken!
Öppet Hus lördag 11 sept

http://www.ifff2010.eu/index.htm

0 390 visningar
7 svar

huskur rengöring??

Majsan

28 aug 2010 kl. 12:51

Någon som har bra husknep att få fingrarna rena? Har försökt skrubba men vill inte använda starka medel. Rensar man mycket så sitter det rätt bra.

0 1010 visningar
4 svar

Rynkad tofsskivling

Kerstin Palovaara

29 aug 2010 kl. 07:36

Hej
Jag har läst i en svampbok av Pelle Holmberg att rynkad tofsskivling inte är lämpad för torkning. Varför? Jag har provat torka i min torkmaskin och jag förstår inte varför. Nog tycker jag att svampen kan torkas och användas som andra torkade svampar. Kan någon som är insatt i frågan ge mig ett svar?

0 251 visningar
2 svar

Artbestämmningshjälp

Lena M

29 aug 2010 kl. 08:29

Två svampar som jag såg i går och är lite osäker på. De växte i planterad gammal granskog men just där är det mkt. lövträdslågor och aningen blött, nära bäck.

1-an vill jag ha till smal hattmurkla.

2-an pucklig bläcksvamp.

Tyvärr en oskarp bild men den var gråbeige ngt. mörkare å toppen och växte på murken ved, köttet vitt ännu så länge.

Är det dem jag föreslagit ?

0 173 visningar
3 svar

NadaL, Umeå

"JAS" Helsingborg

28 aug 2010 kl. 22:38

Slog mig nu att jag har alldeles glömt bort att gratta dig till den fina tulpanskålsbilden som gav dig en tredje plats. Varför det slog mig nu? Jo jag var och kollade på dina mycket häftiga bilder på den lilla ludna skålsvampen i din skåltråd. SKÅL PÅ DIG;)

0 208 visningar
0 svar

Irene!

gunhild Nordås

29 aug 2010 kl. 07:12

I dag söndag har svampkonsulenterna utställning vid Kerstins udde Trehörningsjö 11:00-14:00. Där finns bl.a. Hans Marklund som kan mycket om spindlingar.
Alla intresserade kom gärna dit och titta.

0 231 visningar
2 svar

Vad är detta?

Andreas W

29 aug 2010 kl. 00:52

Någon som vet vad detta är för svamp?
Svart med vita kanter 4-7 cm diameter.

0 417 visningar
5 svar

Kraftig mullskål?

Jan A, Uppsala

28 aug 2010 kl. 18:48

Får verkligen mullskål,
Pulvinula convexella, vara så stor och ståtlig?;)

0 192 visningar
1 svar

Vit sopp

Helena

28 aug 2010 kl. 22:39

Hittade en vit sopp på på en ö i Luleå skärgård. Vad kan det vara och är den ätlig?
Någon som vet?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone