Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 901 visningar
8 svar

På jakt efter blodriska!

Nytänd på svampplockning

26 aug 2010 kl. 11:42

Letar och letar och tror gång på gång att det är en blodriska jag hittar… tills jag snittar skivorna och ingen eller bara vit eller genomskinlig saft kommer ut.

Hur röd ska saften vara?
Hur ymmnig är “blödningen”? kan detta variera beroende på hur torrt det är i marken?
Behöver man vänta ett tag för att den morotsröda färgen skall visa sig?
Hur känns hatten på en granblodriska?

Skulle gärna lägga in en bild på mina fynd men fattar inte hur jag ska göra när bilden väl ä...mer…

0 530 visningar
7 svar

Blandad skräpsvamp?

Kjell Rilbe

26 aug 2010 kl. 21:38

Plockade lite blandade småsvampar vid en promenad idag. Bara skräpsvamp gissar jag. Vad är det jag hittat?

0 332 visningar
9 svar

kungschampinjon?

Ninja

25 aug 2010 kl. 19:51

doftar gott (champinjonigt)
är 99% säker, däremot undrar jag om den rodnar för mycket?? gulnar gör den på hatten när man drar av en bit
växte under en urgammal ek gjorde den och ett ex som gått vidare hade mörkgråa skivor

så stekpannan eller inte? :)

0 282 visningar
10 svar

Snöbollschampinjon?

Madde Småland

25 aug 2010 kl. 23:35

Hej nu var det dags igen:)

En kollega hittade dessa champinjoner idag på en gräsmatta med diverse lövträd runt omkring.

Har kollat på bilder av olika champinjoner och får dessa till Snöbollschampinjon. Har jag rätt? Finns väl ingen förväxlingsart med det här mönstret på ringen?

Tack i förhand

0 1406 visningar
6 svar

Rödbandade Spindlingar.

greger

26 aug 2010 kl. 21:37

Hej
Läste ofta om Rödbandad Spindling i mina nu utdaterade svampböcker.
I år har jag hittat flera med det utseendet så jag har kollat upp bilder av Cortinarius armillatus.
Är detta bilder på Rödbandad Spindelskivling? Eller släktingar?
(Verkar inte vara hygrofana i nån större utsträckning)

0 362 visningar
8 svar

Grönkremla?

Kristofer

26 aug 2010 kl. 20:39

Jag tror att jag har hittat grönkremlor på tomten, bredvid hagen under björk och ek. Men Holmberg skriver att de “bleka skivorna är ofta något gaffelgrenade”. Inte en enda skiva är gaffelgrenad på mina 7 exemplar. Smaken på skivorna på de jag testade var inte skarp, men kanske en aning besk. Vad ska jag tro?

0 460 visningar
4 svar

Mandelriska...

Kapten Hammock

26 aug 2010 kl. 19:38

...eller rävriska eller båda delarna eller nåt helt annat?

0 222 visningar
1 svar

Toppig Giftspindling?

B

27 aug 2010 kl. 11:17

Plockade med mig några misstänkta giftspindlingar idag men har inte kunskapen eller erfarenheten att säga säkert själv så frågar här. Inga planer på att äta utan i rent utbildningssyfte.

0 239 visningar
1 svar

Vad är detta?

Moj

27 aug 2010 kl. 10:34

Är det någon som vet vad detta är för svamp, och om den går att äta?

0 268 visningar
0 svar

Giftspindling?

Bels

27 aug 2010 kl. 11:14

Är hyffsat ny på svampfronten och framförallt på annat än kantareller men försöker vidga mig. Hittade en hel del intressant idag och funderar på just dessa om det är Toppig Giftspindling jag plockat med mig hem eller inte, har inga planer på att äta dom utan är i rent utbildningssyfte.

0 300 visningar
1 svar

rödgul trumpetsvamp

erik hp

27 aug 2010 kl. 09:23

hej!

har någon nåt tips på bra skog i stockholmstrakten där man kan hitta rödgul trumpetsvamp? har aldrig plockat den nån gång, vore kul att kunna lägga till den på repertoaren.
mvh erik

0 493 visningar
19 svar

Oj vilken prakt!

svampstaff

26 aug 2010 kl. 19:15

Trodde inte mina ögon idag hemma i bokskogsallén.Först hittade jag druvfingersvamp bl.a, men denna lyste som en stopplykta:)

0 1064 visningar
6 svar

Leocarpus fragilis GLANSGRYN

"JAS" Helsingborg

26 aug 2010 kl. 16:34

Här kommer en orgie i just Leocarpus fragilis GLANSGRYN.
Serie 1 Plasmodium.

0 472 visningar
3 svar

Vilka smapar?

LJ

26 aug 2010 kl. 18:44

1. Liten mycket kompakt vit svamp.

2. Storlek och utseende som potatisar. Växer utan skaft på marken.

0 360 visningar
1 svar

kamskivling

susann

26 aug 2010 kl. 23:50

jag är uppväxt på kamskivling eller strimig flugsvamp, nu har jag hört att den är omreviderad, min svampbok är 10 år gammal så den litar jag inte på riktigt, kan det stämma eller kan jag fortsätta äta den i lungn och ro

0 452 visningar
12 svar

Stolt eller rodnande

Kristina i Lund

26 aug 2010 kl. 13:28

Idag plockade jag vad jag misstänker är rodnande fjällskivling. De växte där det normalt kryllar av stolt fjällskivling. Men de doftar precis som stolt och de rodnar inte. På bilden med 4 små knoppar är det stolt fjällskivling - eller hur? Kan någon avgöra vad den ljusa sorten är?

0 254 visningar
6 svar

En Hätta,Spindling och Riska?

"JAS" Helsingborg

26 aug 2010 kl. 21:09

Kan man få hjälp med dessa, jag tappar en del kunskap nu när jag har huvudet fullt av slem!;)

0 385 visningar
3 svar

Hjälp med artbestämning

A

25 aug 2010 kl. 20:08

Dessa små svampar, ca 1½-2 cm höga - liknar avlånga “miniröksvampar”. Helt vita inuti,
Växte på marken i en blandning av barr och mossa i ett lite risigt, ganska nygallrat skogsparti i norra Östergötland.

0 438 visningar
2 svar

Kantarellrensning....

Kerstin, Lindome

26 aug 2010 kl. 09:26

Äntligen har en dröm gått i uppfyllelse.
Har provat att rensa kantareller med tryckluft. 
En viss teknik behövdes för att inte göra om svampen till smulor, men när man väl fick till det fungerade det utmärkt.
Bilden är väl inte så upplysande kanske, men luftmunstycket ligger i stolen.
Någon mer som provat?

0 1402 visningar
2 svar

Recept på buljong av Karl Johan

Trollehatt

26 aug 2010 kl. 10:27

I Italien finns en underbar buljong att köpa som är gjord på Karl Johan. Det blir ju lite dyr buljong om jag bara ska åka dit för att köpa den men tänkte att det måste väl gå att göra själv.

Har googlat lite utan resultat och undrar nu om det är någon på detta eminenta forum som sitter på ett dylikt recept?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone