Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 129 visningar
0 svar

Vad har jag hittat?

Malin K

24 aug 2010 kl. 17:15

Hej alla svampentusiaster!!
Skulle bli så glad om ni kunde berätta för mig vad detta är? Bor i norra bohuslän och brukar vara ute i skog och mark för svampplock men denna har jag aldrig tidigare sett. Både fot och hatt ser ut att vara av kastanjebrun sammet. Hatten är ca 10 cm i diameter, foten ca fem cm. Klart den vackraste skivling jag sett. Tacksam för svar.

0 345 visningar
4 svar

Lila luden svam

Minai

24 aug 2010 kl. 14:22

Idag när jag gick i skogen hittade jag en lila svamp som var luden på hatten. Den var kanske 7-10 cm hög och hade en rund hatt som var lite innåtböjd på kanterna. Är det någon som kan ha en aning om vad det kan vara för art?

0 803 visningar
12 svar

Svamptork

gunhild Nordås

21 aug 2010 kl. 09:46

Hur ska jag få tag i en bra svamptork? Har besökt Bjurholm där dom tillverkar evermat men dom verkar ha lagt ner eller kanske bara semester.

0 148 visningar
0 svar

Vilken kremla?

Ulf/Sundsvall

24 aug 2010 kl. 13:42

Vad har jag hittat?
Mild och god kremla men vilken.

0 495 visningar
4 svar

Inte svamp, gök?

Enelie, Linköping

24 aug 2010 kl. 12:42

Jag har haft en ‘underlig’ fågel i trädgården hela dagen.
Skygg, lättskrämd och svårfotad.
(Jag fick ge upp och ta med tele genom fönsterrutan, därav dålig bildkvalitet.)

Vist är väl det här en gök?
Jag har aldrig sett någon live förut.

0 128 visningar
0 svar

Kremleproblem

Ulf/Sundsvall

24 aug 2010 kl. 13:35

Vad har jag hittat?

0 128 visningar
0 svar

Kremleproblem

Ulf/Sundsvall

24 aug 2010 kl. 13:22

Vad har jag hittat?

0 285 visningar
2 svar

I morse

Lena M

24 aug 2010 kl. 09:01

när jag hämtade tidningen stod ett vackert rådjur på grannens gräsmatta, fort in efter kameran men hann inte. Däremot såg jag till min glädje att d.i.v svampar poppat upp.

rosenfingersvampen
maskfingersvampen
gul vaxing ?

Den är jag lite osäker på eftersom jag inte kollade skivor / fot, men bara regnet upphör ska jag ta mig en titt.

0 131 visningar
0 svar

Kremleproblem

Ulf/Sundsvall

24 aug 2010 kl. 13:10

Vad har jag hittat?
Mild och god kremla.

0 351 visningar
2 svar

Inte svamp, kokong!

Jan A, Uppsala

17 aug 2010 kl. 18:55

Den här fick frugan i ”blåbärsmaskinen” i lördags och gav mig order att ta reda på vad det var!
Ha!, sa jag, såna där (det som finns inuti, alltså) födde jag upp, under blåbärstiden, redan innan jag var 10, i Sörmland. Men tyvärr var de flesta parasiterade och oftast kläcktes bara parasitsteklar.
Den här är så liten och klen att det bör vara en hane.
Det besynnerliga är att detta är ”vårt” första fynd i Upl.
Nån som vill gissa/tänka?

0 243 visningar
1 svar

Svart trumpet i norra Sverige

Lars Furéh

24 aug 2010 kl. 10:52

Hejsan!

I vilken naturtyp hittar man svart trumpet i norra Västerbotten?

0 621 visningar
19 svar

Hittat goliatmusseroner?

gunhild Nordås

23 aug 2010 kl. 19:54

Har någon hittat goliatmusseroner? Jag undrar om det ska bli ett goliatår? Jag har sett några få men det är nog snart tid för dom. Det har ju regnat och är svalt om nätterna.

0 1661 visningar
2 svar

Tryffel? Ätlig?

Ronnie S

24 aug 2010 kl. 01:00

Vi hittade i en blandskog, dock mest mer åt barrskoghållet, en svamp som vi misstänker är tryffel. Är det någon som vet om dessa är tryffel? Dem var gula/röda igår. Idag är dem mer röd/bruna. Igår snittade vi en av dem och det var “marmorgrått” svampkött. Idag har den blivit mörkare grå färg. Vad kan detta vara för svamp? Kan man äta den? Om man kan äta dem, hur skall dem tillagas/förvaras?

0 561 visningar
11 svar

Tagg o mussar mm

svampstaff

23 aug 2010 kl. 19:08

hade väl inte hänt så mkt.vid tåkern, men lite oidentifierade sarcodon?

0 749 visningar
18 svar

Antrodiella faginea

klas jaederfeldt

23 aug 2010 kl. 21:52

har bestämmt en “trolig” Antrodiella faginea åt en kille i Katrineholm, synd bara att frk.inte är så justa att man kan vara bergsäker, den lär ju inte vada hittad i sverige, men ganska vanlig i finland

0 348 visningar
7 svar

Svamp med fyra ben!

Jan A, Uppsala

23 aug 2010 kl. 22:49

Idag följde jag med hundpatrullen för att ffg bli visad exakt var hustrun för prick ett år och tre dagar sen hittade förmodad/förhoppad Hydnellum scrobiculatum (Ridged tooth), ännu ej konfirmerad.
Nu har jag platsen utmärkt på kartan och i terrängen. Inget fanns dock idag. Sen fortsatte vi till ännu en lokal jag aldrig förr fått se , en av våra få hemmaskogslokaler med svart trumpet - och med en spindling som Karl brottades med 2009.  Inga trumpeter, men spindlingarna bör…mer…

0 680 visningar
5 svar

Faran med champinjoner?

Fredrika

23 aug 2010 kl. 14:28

Ofta, ofta hör och läser man i svampsammanhang att champinjoner inte är ngt för nybörjare, man ska vara jättesäker på arten osv. Varför det? Vilken är den största faran egentligen (jag tycker inte att vit flugsvamp är ngn förväxlingsrisk värd namnet egentligen)? Giftchampinjon innebär väl som mest lite magont, om ens något i tallagat tillstånd om jag har förstått det rätt. Har jag missförstått något väsentligt? Hjälp mig!

0 657 visningar
5 svar

Vit trattskivling? vilken?

Lasse Guth

22 aug 2010 kl. 20:25

På mossbelupen granskog/tall/blandskog stod själv med halvmeters mellanrum till nästa,talrika.ca 5 st i slingor.

0 623 visningar
4 svar

Vilken kremla???

Dumskallen

22 aug 2010 kl. 21:39

Jag har sökt i tidigare trådar, men inte hittat det jag sökt. Jag smakade, dumt nog, på en lite okänd kremla igår. Det var en gråaktig liten och tunn typ. Jag vet egentligen att det borde vara starkt, men ja, jag lyssnade på poddad radio samtidigt och var nog mer koncentrerad på Björklunds planer för grundskolan än på vad jag stoppade i munnen. Ja resultatet var naturligtvis ett klart övertygande ett. Det brännde och smärtade rätt ordentligt och först nu, drygt ett dygn senare ...mer…

0 292 visningar
7 svar

Frostig spindelskivling

ES

22 aug 2010 kl. 20:57

Hej, hittade denna spindelskivling och undrar vad den kan vara, växte under ek och hassel nära vatten. Reagerade på att hatten liknade rimskivlingens vid en första anblick.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone