Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 391 visningar
9 svar

En taggis till.

Fritjof Gbg

22 aug 2010 kl. 16:36

Hittade ännu en taggsvamp jag inte kan idag.
Den växer i mossig barrskog,mest gran.7cm bred,lukt och smak mild.Ganska mjuk konsistens.
Några bruna droppar undertill?
Några förslag?

0 1076 visningar
5 svar

Vilken Korktaggsvamp?

Lill, Skellefteå

23 aug 2010 kl. 17:41

Hittade en korktaggsvamp i dag som jag inte lyckas artbestämma.
Den enda av korktaggsvamparna i min bok som den liknar är Raggluden taggsvamp, Hydnellum mirabile. Den är tydligen väldigt ovanlig så det är väl lite troligt att det är den. Lyckas tyvärr inte få något bra kort på den med min kamera, men jag hoppas att någon kan komma med något förslag till vad det kan vara.

0 352 visningar
11 svar

Vill gärna ha hjälp

Helena i Lund

23 aug 2010 kl. 05:52

Jag hittade igår 2 soppar, som var riktigt citrongula, och de blånade direkt, ganska kraftigt, vid beröring. Har kollat på blåsopp, men de verkar inte vara lika gula som dessa. Någon som vet?

0 324 visningar
2 svar

Artbestämning

Annika

23 aug 2010 kl. 19:50

Hittegods från dagens tur.

Den första trodde jag var en Blomkålssvamp. Men nu känner jag mig osäker.

De andra har jag ingen aning om alls.

Tacksam för hjälp:)

0 294 visningar
3 svar

6 stycken ID

Togga

23 aug 2010 kl. 15:36

Hej.

Vore MYCKET tacksam för synpunkter på dessa 6 sorter. Mest sopp. Se länk nedan.

http://nuolja.se/svamp100823/svamp_100823.htm

Tack

//Togga

0 424 visningar
3 svar

Cortinarius

Karin W

22 aug 2010 kl. 20:36

Två arter från idag som det skulle vara kul att få namn på.

Serie 1: En Cortinarius som jag tror är en Myxacium eftersom både hatt och fot är klibbig. Ek och hassel i närheten. Sporerna är ca 10 x 7 my. Tyvärr är bilderna inte så bra, men det är ju ni så det kanske går i alla fall:)

0 300 visningar
2 svar

Liten spindling

Karin W

22 aug 2010 kl. 22:44

Jag tror i alla fall att det är en spindling. Den växte under ek och hassel, men det kan säkert ha funnits andra trädslag där också. Går det att säga någonting om vilken/vilka arter som skulle kunna vara möjliga?

0 2241 visningar
5 svar

Frysa Jätteröksvamp

Sibbe

23 aug 2010 kl. 12:46

Har i år hittat stora mängder jätteröksvamp och läst på flertal ställena att man kan frysa in den i skivor. Undrar bara om man bör förvälla den innan den fryses in eller går bra rå? Då jag slängt den på stekpannan för att förvälla kommer där typ ingen vätska ut så verkar inte innehålla mycket vatten?

0 347 visningar
2 svar

Vårmusseronen gör comeback

Mickeleh

23 aug 2010 kl. 16:06

Klippte nyss gräset och råkade köra över några vita svampar,visade sig att mina vårmusseron iår oxå är “höstmusseroner”,få se om de tar sig ordentligt,tänkte blanda upp dem å se hur de smakar så.Är inte jätteförtjust över “parfymsmaken” som jag känner,men de ska tydligen vara mildare på hösten och sägs få bättre smak uppblandad

0 257 visningar
1 svar

Vilken svamp

Lennart Johansson

23 aug 2010 kl. 16:41

Kan någon säga detta är för svamp. Doften är mycket angenäm aromatisk liksom smaken?

0 353 visningar
1 svar

behöver hjälp med att skilja på spindlingar

Annika

22 aug 2010 kl. 17:51

Hej

Jag har hittat en massa spindlingar som jag tänkte färga med, men jag blir inte klok på dem. De är så lika och olika och halvlika… jag har den fina färgsvampsboken men det tycks inte hjälpa. Den ena sorten (den med rödast skivor) tror jag är rödskivig spindling. Är då den som är alldeles kanelbrun roströdskivig spindling? Sen har vi den vars skivor nästan lyser orange. Där har jag ingen aning. Tacksam för all hjälp.

0 357 visningar
9 svar

Cortinarius-undersläkte?

greger

21 aug 2010 kl. 22:00

Hej. massor av svamp i dalaskogarna just nu. trattkantarellerna börjar komma igång, + att det finns spindlingar i alla modeller.

här en jag tyckte verkade spännande.
torr hatt,  mild doft, tegelfärgade skivor. Sericeocybe? Vill ha det till Cortinarius tabularis (decoloratus), I så fall. Möjligt?

0 253 visningar
4 svar

Ett par bilder

Anders

22 aug 2010 kl. 21:15

Det är kul att fota svampar, tycker jag, och de blir fina närbilder. Idag blev det en fingersvamp och en flugsvampknopp.

0 261 visningar
1 svar

Marodörerna på vamparna

Tina Nordberg

23 aug 2010 kl. 11:08

tagna på bar gärning.
På bilderna ser ni vilka som saboterar svamparna, Svampmyggan.
Myggan längst till vänster har borrat in sitt äggläggningsrör i den goa svampen. Där ska sedan de läbbiga larnerna frodas till vårt förtret.
Den svarthornade dödgrävaren gör nytta genom att ta hand om ruttna svampar som redan passerat “bäst före”.

0 315 visningar
2 svar

Tryffel?

Joachim

23 aug 2010 kl. 10:11

En bekant till mig hittade de svampar ni ser på den bifogade bilden. Är det tryffel? Men det är i så fall ingen ätlig sort, eller?

0 364 visningar
3 svar

Stor och grov Entoloma

Karin W

22 aug 2010 kl. 18:53

Jag såg svampstaffs bilder på bolmörtsskivling och tänkte att den borde man försöka hitta. Men jag tror inte detta är den, utan någon annan grov Entoloma. Vad sägs om E. lividoalbum?Sporstorleken stämmer (ca 10 x 8 my). Den växte tillsammans med gran och björk på dikad mark.

En annan fråga. När man mäter sporerna, ska man räkna med den utdragna spetsen på Entoloma-sporer?

0 329 visningar
9 svar

Vilken vaxing är detta?

anithau

21 aug 2010 kl. 23:13

Kan ej sätta fingret på vilken vaxing det här rör sig om.

Kan jag få hjälp, blir jag tacksam.

0 18808 visningar
5 svar

Karl-Johan

RobinD

22 aug 2010 kl. 20:16

Hej,

har fått med mig hem Karl-Johan-svamp för första gången i mitt liv. Har tidigare hållt mig till kantareller, trattisar och trumpeter.

Men sprang över 4-5 stycker karl-johan och i brist på kantareller tog jag med de hem.

Eller rättare sagt, jag lämnade två tre riktigt stora i skogen för att de var gulgröna under hatten och såg ut att ha blivit dåliga. Men på bilderna nu ser jag att de kanske var ett misstag?

Några frågor:

Borde jag tagit med de hem och skurit bort det…mer…

0 355 visningar
1 svar

Förvälla gulkremla

Ingrid K

22 aug 2010 kl. 19:54

Jag har plockat gulkremla för första gången och undrar om de ska förvällas? Eller kan man bara frysa in dem som de är? Hur gör ni?
Tacksam för svar.
Ingrid

0 726 visningar
19 svar

Ät bar svamp?

Nybörjare

17 aug 2010 kl. 21:01

Jag hitta den i skogen vet inte vilken sort den är

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone