Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1578 visningar
17 svar

Blomkålsvamp?

Maria K

8 aug 2010 kl. 18:23

Nu har jag tittat i svampböcker och nätet och kommit fram till att det måste vara en blomkålsvamp vi har hittat. 1,9 kg i orensad form - gigantisk! Har rensat nu men skulle ändå uppskatta ett andra utlåtande innan vi äter. Alltså: är det en blomkålsvamp, och hur äter man den bäst? :)

0 1497 visningar
7 svar

Mumsig svavelticka

Tina Nordberg

8 aug 2010 kl. 22:25

Hittade mitt livs första svavelticka idag. Vid foten på en ek, tyvärr i stadsmijö nära väg.
Tog ändå ett par bitar för smakprov.
Säger bara mmmmmums.

0 295 visningar
8 svar

På gamla aspar

Irene A

8 aug 2010 kl. 19:19

Det är rätt många år sen nu som bävrarna fällde en massa aspar här.
Ett urval av arterna på asplågor och -stubbar:

0 452 visningar
1 svar

Tyresta

Kjell Rilbe

9 aug 2010 kl. 09:54

Hej alla! Första gången jag går in här för den här säsongen.

Vi har nu flyttat till Lötkärr i Vendelsö/Haninge och har därmed hamnat betydlig närmare både Nackareservatet och Tyresta.

Undrar därför om vilka ställen som är bra för svampplockning där. För Tyresta, är det bra vid “huvudentrén” som man kommer till genom Ramsdalen, eller är det bättre från Tyresöhållet eller kanske nere vid Åva gård och Stensjön?

Vi var vid Åva i lördags och såg en enda ynklig lite…mer…

0 1004 visningar
3 svar

Stensopp växtplats

Erik HP

8 aug 2010 kl. 14:42

hej på er!

hur är det med stensopp/karl-johan, återkommer dom på samma växtplatser år efter år?

vore tacksam för svar.

0 1760 visningar
3 svar

fästingar på kantareller

Therése

8 aug 2010 kl. 22:44

Skulle rensa kantareller idag som jag fått,men blev lite chockad när det kryllade av fästingar i påsen och på svampen. På vissa kantareller satt det säkert 10 stycken fästingar! Samt ett hundratal i en liten plastpåse!
Ja, det var fästingar det var det ingen tvekan om. De gick inte att klämma sönder. Äckligt! Någon som varit med om detta? Kan det vara för att det finns ganska mycket rådjur i området där de plockats eller är det bara så otroligt mycket fästingar i år?

0 221 visningar
1 svar

Hjälp med svamp

Karin

8 aug 2010 kl. 20:22

Jag har hittat vad jag tror är två kremlor. Kan den mörkare vara en vinkremla?

Den andra har jag svårt att identifiera.

0 323 visningar
5 svar

Tre spindlingar

greger

8 aug 2010 kl. 16:17

Hej!
Morgonens exkursion gav bland annat
årets första karl-johan.
Fann ochså tre spindlingar(?). Inga ovanliga tror jag. Kan det stämma?

serie 1, bild 1: trappspindelskivling (eller hed)
bild 2: kanske nån slags kanel?
bild3: doftspindling?

0 206 visningar
0 svar

Kungen har kommit! Ostronmussling?

Barbro F

8 aug 2010 kl. 23:35

Stockholm, Bromma, 13 stycken karljohanssvampar i olika storlekar på 1 kvm. De flesta superfina.

Är detta ostronmusslingar? De doftar i alla fall som den bleka odlade varianten man köper i affären. 

0 218 visningar
0 svar

Rimskivling?

LenaW

8 aug 2010 kl. 23:10

Hittade dessa idag och är lite fundersam på om det kan vara Rimskivling eftersom det ska vara ring på. Men på den ena ser det ju ut att ha varit en ring fast det mesta trillat av.

0 381 visningar
2 svar

Soppar, soppar o lite kremlor

Johan

8 aug 2010 kl. 18:20

Var ute en sväng och hittade mängder med soppar. Strävsopp hade jag kunnat plocka hinkvis men jag tog bara de mindre som såg fina ut. Även fyra karl-johan, en liten, liten smörsopp, några kantareller. Något som kanske kunde vara sandsoppar(?) och ett gäng kremlor som jag aldrig kan identifiera men som är kul att plocka. Trevligt i skogen iaf =)

0 278 visningar
1 svar

Glasticka på annat sätt

Jan A, Uppsala

8 aug 2010 kl. 19:52

...på rönnpinne på marken i vårmussegranskogskanten.
En frk var konsolformad, 4 av 5 resupinata.
Eller är det A.romellii?
Nån som vågar veta eller tro?
Första serien i kvällsdunklet, andra inomhus.

0 351 visningar
3 svar

På myren

greger

7 aug 2010 kl. 14:31

Hej
Gjorde ett besök i myrkanten i min jakt på Gulkremla(fann några ochså).

Hittade även denna Spindling (Telamonia?) växande mitt bland Sphagnum-tuvorna.
Kameran sätter dock sina begränsningar(försökt filtrera bort rött).
Klart violett fot. Doft svag.
Går det säga nåt om denna svamp trots bildkvaliten?

0 341 visningar
0 svar

Glasticka på annat sätt...

Jan A, Uppsala

8 aug 2010 kl. 19:45

... på rönnpinne på marken i vårmussegranskogskanten.
En frk var konsolformad, 4 av 5 resupinata.
Eller är det A.romellii?
Nån som vågar veta eller tro?
Första serien i kvällsdunklet, andra inomhus.

0 369 visningar
12 svar

Dagens

NadaL, Umeå

7 aug 2010 kl. 23:38

1. röd larvklubba,
2. kantareller,
3. svart taggsvamp

0 339 visningar
9 svar

Kremlor?

Lill, Skellefteå

6 aug 2010 kl. 19:35

Nu har det fullkommligt exploderat i skogarna här. I dag hittade jag blek och rödgul taggsvamp, Rimmskivling, En del soppar och kremlor fanns det hur mycket som hellst av. (Fanns ju förståss även många andra oätliga svampar).
Kermlorna är jag väldigt osäker på. De är ju milda så jag antar att de går att äta, men det skulle ju vara kul att någon gång lära sig att skilja på de.
Tyvärr så har jag än inte blivit vän med min kamera, men jag bifogar några bilder i hopp om att n…mer…

0 757 visningar
7 svar

Är det Kremlor?

René

7 aug 2010 kl. 22:39

Hej, plockade dessa svampar i parken bland björk och ek. Är det kremlor? Plockar i vanliga fall bara alla sorters soppor och kantarell.

Mvh René

0 379 visningar
2 svar

Hjälp med artbestämning önskas!

Gittan

8 aug 2010 kl. 17:41

Hittade denna vackra svamp under en geocaching-tur i Närke.

Den växte på en oxel och såg ut att trivas bra i solen. Vi blev nyfikna på vad det är för svamp då vi inte träffat på något liknande tidigare.

Tacksam för lite proffshjälp :)

MVH
Gittan o Håkan

0 374 visningar
2 svar

NovemberSvamp

Kjell :)

7 aug 2010 kl. 23:27

Hej Alla,

Tog denna bild i november förra året med min Iphone. Tripp, trapp och trull växte på en gammal levande ek på kulturmark (gammal beteshage) Har kollat i mina svampböcker men utan resultat.  Sorry för den dåliga bilden.
Vad tror ni ?

0 330 visningar
5 svar

vad är det för svamp?

Ronny

8 aug 2010 kl. 12:43

Vad är der för svamp till höger på bilden.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone