Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1103 visningar
6 svar

violgubbe

Monika & John

8 aug 2010 kl. 19:24

Hittade en massa fina violgubbar idag. Plockade dem och skulle hem och tillaga dom. När vi gick in för att kolla efter recept och för att rapportera såg vi att de var fredade. Hur ska man veta det, i våran svampbok står det inget om det. Känns inget vidare kul nu att man plockade dom, men vi får väl äta dom med andakt.

0 978 visningar
6 svar

Svampfärgning

Kristina Moszko Fäldt

9 aug 2010 kl. 23:33

Jag har tidigare färgat ull och sden med svamp.I min bok står det att man skall beta med Alun och Vinsten.Jag lyckas inte hitta vinsten nu när jag vill fortsätta med svampfärgningen igen!
Kan någon ge mig tips på vart man kan köpa vinsten Eller om det går att byta ut vinsten mot något annat.
Kristina

0 169 visningar
0 svar

är detta en typ av sopp?

Maria Carlsson

10 aug 2010 kl. 12:55

Hittat flera av dessa i blandskog. Ca 2-3 cm stor hatt. 5-6 cm hög. Den har rör och gult kött. Mvh Maria

0 3190 visningar
3 svar

Jätteröksvamp

Kira

10 aug 2010 kl. 11:39

Har verkligen ingen några fler jätteröksvamptips… min fråga fick bara ett svar, hur ska de tillagas, förvaras, konserveras frysas osv…. har hittat mängder på jobbets gräsmatta. går den att sylta??
allt gott Kira
ps man måste ju prova den om man hittat den

0 738 visningar
8 svar

Blodvaxing eller...??

Gula

23 aug 2008 kl. 20:09

Det växer några små exemplar av den här i en grässlänt under en björk. Jag antar att det inte kan vara scharlakansvaxing pga av storleken men vad är det då??

0 715 visningar
13 svar

Fråga på vaxingar ?

Alf Pallin

20 sep 2008 kl. 20:19

Nr ett. Hatt intensivt röd 1,5-3cm. Köttet tunt skarpt rött mot skivorna, mera orange i mitten. Skivorna orange vidvuxna. Fot 6 cm lång 5 mm tjock intensivt röd upptill ljusare mot basen. Växte i fuktig granblandskog gammal skogstraktorväg, i samma område hittade jag också svart trumpetsvamp och rödgul trumpetsvamp. Gissning blodvaxing.
Nr två. Hatt 7,5- 10 cm mörkröd. Kött vitaktigt tunt, skivor glesa svagt urnupna, brungula med gulorange egg. Fot strimmig gulorange till mera gul ...mer…

0 402 visningar
10 svar

Rimskivling?

LenaW

9 aug 2010 kl. 16:12

Jag var i skogen igår och hittade några svampar som jag tror att den ena i alla fall är en Rimskivling. Den andra hade ingen ring, men ser i övrigt likadan ut. Dom växte ganska nära varandra. Kan en Rimskivling tappa ringen utan att man ser rester (som det är på den ena)?

0 700 visningar
2 svar

jätte röksvamp

Kira

9 aug 2010 kl. 12:51

Hej, jag har hittat ett femtontal jätteröksvampar och undrar hur man bäst fryser in, konserverar, torkar…eller vad man nu gör med dem. Sedan undrar jag också hur man skall tillaga dem…. kan man skära dem i småbitar förvälla, frysa in och sedan använda i tex pytt i panna….  vad rekommenderar ni som plockat dessa. Har aldrig hittat dem förr o e smått lyrisk…

0 224 visningar
0 svar

Goliatmusseron Småland

Kristina N

9 aug 2010 kl. 23:19

Jag tänkte ge mig ut och leta efter goliatmusseron i trakterna av Växjö. Jag hittade en bild på nätet och undrar om någon vet om detta är den bästa skogstypen att leta efter goliatmusseron i här nere?

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html

0 397 visningar
3 svar

Årets svampboks-köp

MariaW

9 aug 2010 kl. 22:15

Jag brukar lite då och då investera i nya svampböcker och i år föll valet på en bok jag blev anmanad att köpa förra året av representanten från länsstyrelsen som kom “hem” och inventerade violgubbar och rödlistade taggsvampar, Rymans fältguide ansåg han att jag skulle ha så nu är den beställd och bör trilla ner i brevlådan inom några dagar.

Har du investerat i någon ny svampbok i år?

0 2586 visningar
3 svar

Torka blomkålssvamp, färgskiftning

Alex

9 aug 2010 kl. 18:31

Jag hittade denna blomkålssvamp när jag var ute i skogen igår, och torkade den. Den blev mörkare under torkningen, ska det vara så?

En annan sak jag undrar över är temperaturen, denna torkade jag i rumstemperatur med en vanlig bordsfläkt i cirka ett dygn (och en kort stund med hårtork i början).
Borde jag haft högre temperatur för att bakterier inte frodas i den medan torkningen pågår?

Och slutligen, någon som vet vad för sorts mat torkad blomkålssvamp passar till? =)

0 388 visningar
7 svar

hjälp om fläckar av svamp?

Draken

9 aug 2010 kl. 11:46

hej jag har igår lagt tre svampar(finluden stensopp,örsopp, gul kremla)på min bomullsjacka, det var den ynka skörden i Haninge, nu har det blivit fläckar ser ut som rost och jag får inte bort dem på med vanligt tvättmedel, kan någon hjälpa mig eller är det kört? vet ju att det går att färga med svamp, men trodde inte att det gick så lätt.

0 4470 visningar
16 svar

Katter vs svamp

MariaW

7 aug 2010 kl. 22:28

Har en fundering som kanske någon har grepp om.

Det är så att jag blivit med kattungar och vi har en del svampar som brukar kika upp i trädgården frampå hösten. Dels har vi ju helt harmlösa svampar som aspsopp, men även giftiga som pluggskivling, därutöver brun kamskivling, orange kamskivling, knottrig rottryffel och ett antal pytte svampar av olika slag som jag inte vet namnet på. 

Så mycket har jag förstått att djur inte alltid påverkas på samma vis som oss människor när…mer…

0 255 visningar
4 svar

Färggrann på död björkmussling

Jan A, Uppsala

8 aug 2010 kl. 18:42

I går kväll tvingades jag (”medvilligt”) ut av en svampsugen 9½-åring. Vi hittade en massa smått elände och två fina aspsoppar. Det tar sig!
Men fyndet var en björkstubbe med avlidna björkmusslingar, med lamellerna bevuxna med någon lysande orange sak. Vet inte om den hann vara parasit eller bara är saprob…

Första fyra bilderna utomhus.
Sista två inne.
Nån som vet vad det är?

0 192 visningar
0 svar

Sotticka?

Birgitta D

9 aug 2010 kl. 21:15

Den har ingen ljus kant och är inte zonerad. Mycket mjuk helt färsk. Mycket små porer.

0 217 visningar
0 svar

Cortinarius Flora Fotografica

gunhild Nordås

9 aug 2010 kl. 21:01

Är ngn intresserad av att köpa dessa tre samlingspärmar? Jag har en kompis som vill sälja. Hon har också utb.material med 16 planscher och handledning för kurs och cirkelledare om nån är intresserad.

0 589 visningar
10 svar

Från Gideälven?

NadaL, Umeå

6 aug 2010 kl. 12:58

Ticka?

Tunn, mjuk ticka växer på låga av gran.
Så här ser unga fruktkroppar ut:

0 305 visningar
11 svar

Entoloma

Frida T

1 aug 2010 kl. 21:42

Jo de brukar avskräcka mig men denna kanske går att lösa….. ?Fann dessa idag i slåtteräng (skärde av dom med lien) Fnasiga på hatten , ej hygrofan . Blå fot som är lite fnasig även den så min tanke går till Pricknopping (Entoloma dichroum)? Eller finns det någon med bättre förslag?

0 397 visningar
4 svar

Är detta tegelkremla?

Peter, Herrljunga

9 aug 2010 kl. 13:14

Jag hittade följande kremla i en hage.

Någon som vet om det är en tegelkremla?

Färgen på hatten är rödaktig närmast kanten på vissa av exemplaren.

Huden lossnar lätt.

Köttet smakar milt.

0 359 visningar
1 svar

Rodnande fjällskivling

Birgitta Gustafsson

9 aug 2010 kl. 15:43

Vi tycker att rodnande fjällskivling är en god matsvamp. Vi bor i Göteborg och har den i vårt växthus, dit den förmodligen har kommit med växter eller jord. Den kommer varje år vid denna tiden sedan ett tiotal år.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone