Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 295 visningar
1 svar

Svampkurs gbg?

Magnus

10 aug 2010 kl. 20:56

Finns det nån svampkurs att gå i gbg?

0 362 visningar
1 svar

Fingersvamp - identifiering

Torgny

10 aug 2010 kl. 20:06

Jag undrar om det utifrån de här bilderna går att avgöra om det är en ätlig sort eller inte. Är det någon som känner sig säker på vilket av dem det är? :)

0 237 visningar
3 svar

brödskålsvamp

Birgitta D

10 aug 2010 kl. 16:49

Är så glad över mina allra första ex.

0 533 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Thomas H

10 aug 2010 kl. 21:27

Jag har ingen aning om vad detta är så jag kan inte en söka efter den. Hittade den växande på ek-grenar och konsistensen är som en manet eller jell-o. Enligt en bekant från Singapore kan man torka dessa och äta, åtminstone något som liknar den.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig identifiera denna?

0 222 visningar
0 svar

Vilken svamp?

Thomas H

10 aug 2010 kl. 21:21

Har ingen aning om vad detta är så jag vet inte ens vad jag ska söka på. Växer på bla grenar av ek. Konsistensen påminner om en manet/jell-o. En bekant från Singapore sa att man kan torka dessa och äta.
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa till och identifiera denna?

0 241 visningar
4 svar

karl johan?

magnus

10 aug 2010 kl. 20:46

En liten fråga, är detta en k j eller en annan sopp?

0 427 visningar
8 svar

turkosgrön skivling

Lena M

10 aug 2010 kl. 08:10

Jag kan inte lista ut vad detta är för svamp med en sådan speciell färg. Den är ca 2 - 3 cm stor, foten längst ner turkos, skivorna ljusa med aning av hattfärgen, vad är det ?
Och den vita, är det någon klubbsvamp ?

0 204 visningar
0 svar

Svampkurs gbg?

Magnus

10 aug 2010 kl. 20:56

Finns det nån svampkurs att gå i gbg?

0 2775 visningar
6 svar

Att torka Karl-Johan svamp.

Carina O.

10 aug 2010 kl. 19:23

Jag undrar hur man torkar Karl-Johan svamp ? Tacksam för svar.

0 300 visningar
0 svar

Vilken riska är detta?

gunhild Nordås

10 aug 2010 kl. 20:21

Den växer tillsammans med granblodriska och en del kremlor och blodspindling. Den känns torr på hatten har vit saft och luktar inget. Jag smakade inte på den.

0 304 visningar
4 svar

Vilka svampar

Maria Wikström

4 aug 2010 kl. 20:05

Hej, hittade dessa i skogarna runt Arvidsjaur (BD) idag. Vet ni vad det är för svampar?
Den som växter i en “tuva” har en fot som är vit närmast hatten, i övrigt är foten grå/vit. Skivorna oxå grå/vita/beige. Vitt kött.

0 675 visningar
3 svar

Två frågor

gunhild Nordås

10 aug 2010 kl. 17:26

Dom första svamparna växer på ett hygge intill björklågor. Kan någon tala om vad det är för svamp? Andra frågan handlar om vad som landat i min hallonhink.
Har aldrig sett en sån förut.

0 504 visningar
7 svar

Bilder på storleken av Jätteröksvampen

kira

10 aug 2010 kl. 14:10

lite bilder på svamparna… det finns säkert 20 till utöver de jag plockade

0 277 visningar
1 svar

Karl Johan

Jean

10 aug 2010 kl. 14:42

Allt på Ekerö

0 298 visningar
0 svar

Karl Johan

Jean

10 aug 2010 kl. 14:40

Ekerö idag

0 218 visningar
0 svar

Karl Johan

Jean

10 aug 2010 kl. 14:33

Karl Johan från Ekerö. Alla från ett och samma ställe. Helt maskfria.

0 229 visningar
0 svar

Karl Johan

Jean

10 aug 2010 kl. 14:23

Jag hittade dessa på ett och samma ställe. Helt maskfria!

0 215 visningar
0 svar

Många Karl Johan

Jean

10 aug 2010 kl. 14:15

Jag hittade många Karl Johan idag. Äntligen har dom kommit till Ekerö!

0 283 visningar
2 svar

Insektsfråga

Karin W

7 aug 2010 kl. 23:32

Är det någon som vet vilken insekt/spindel som skapat denna?

0 228 visningar
0 svar

Klas!

Elisabeth Jansson

10 aug 2010 kl. 13:38

Kan du kolla Karin W inlägg Två tickor 10-08-07 och ge ett namn förslag på den vita som växer på asplåga.
Tack på förhand!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone