Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Plockar ofta diverse svampar, men efter rensning hemma så blir det nästan inget kvar. I synnerhet soppar är ju nästan alltid angripna av larver, och rensar man bort alla så blir det ibland inget kvar.
Aldrig lyckats läsa anvisningar om hur noga man ska vara med att skära bort larver. De torde ju smaka ungefär lika som den svamp de är uppfödda på ?
Hur gör en “svampexpert” ?
Hej!
Hittade denna märkliga svamp i min favoritgranskog. Misstänker att det kan vara en spindling(Phleg), men känner mig osäker.
Hatten sämskinnsartad, klockformad, med blåviolett band längs ut på hatten. (obs inget fototrick!). Doften jordig ngt söt.
Köttet är vitt.
Någon som vet vad det kan vara?
Ovanlig, sällsynt?
I stort sett alla Kantareller,i år, har suttit i direkt anslutning till små ekplantor,vet inte om det är slumpen eller om det är det “onormala” vädret som var i försommar/sommar.Och det har varit rejäla klassar som suttit, dvs få fångstplatser men mycket rikliga och en eller flera små ekplantor mitt i.Så kan det vara att just eken passade kantarellen bra i år eller passade kantarellen växtplats eken bra??
Kan den på bild 1 möjligen vara
mångkransad spindelskivling ?
Den andra har jag ingen hum om, skivorna har en svagt lila ton, tacksam för hjälp.
Jag är reporter på Eskilstuna kuriren och behöver en eller flera personer som har plockat svamp i Eskilstuna nyligen.
Har du plockat svamp i trakten eller känner du någon?
Svara då i tråden så kan vi ta kontakt.
Bland dom arter som klassas som giftiga är även myceliumet tillhörande dessa svampar giftiga eller förekommer endast de giftiga ämnena i fruktkropparna?
Hej! har utgått från Malmköping, varit i olika skogar, hittat nada.
Någon annan som hittat något däromkring? Nu har det i alla fall regnat ett tag….
Hej! Jag är inflyttad till Luleå för 2 år sedan och undrar om de finns någon fin svampskog här??
Ja eller i trakterna runt?!
Ursprungligen är jag från Jämtland där de finns otroligt mycket fin svampskog! =)
Hoppas på svar
/Skog och svampsugen Emma
Varit ute vid ett par tillfällen och letat i trakterna krig sthlm. Knappt en fuklvamp i omlopp. Total renons på mgt matnyttigt.
Finns det någon som har hittat svamp och framför allt Karl Johan i Svealand eller väster om Stockholm
Hej! hittade denna i fuktig granskog.
Kan det vara någon phlegmaciumart?
(kan det stämma?) Upphöjd mitt på hatten(som är mucös), foten torr. doften ganska söt och kryddig. luktar gott helt enkelt.
Fotbasen förtjockad och snedställd.
Liknar bilderna på Grankransspindling. Eller är jag helt ute och cyklar.
Är det ngn som köpt och installerat svampcentralen och vad tycker ni om det programmet?