Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 467 visningar
5 svar

Misstänkt Telamonia?

greger

3 aug 2010 kl. 22:38

Hej!

En svamp från granskogen. Medelstor spindling med svag doft. Hatten ca 6-7 cm smutsgrå med bruna hygrofana fläckar och trådar. Fot ljus men bruna trådrester, tendens till violett i fotbasen. Kött brunt.
(Ursäkta bildkvaliten,. Finns just inte mycket rött eller blått i svampen).
Har tittat lite på Niskanens sectioner, men hittar inte rätt ändå(kanske för avancerat för mig?)
Är det en Telamonia?

0 499 visningar
14 svar

Vilse?

oskarlisa

2 aug 2010 kl. 22:29

Startar en ny tråd…har du någon gång irrat bort dej rejält i skogen?
Själv blev jag en gång så exalterad av att hitta en blomkålssvamp, min första ( och enda påstod kursledaren) att jag irrade bort mej totalt i storskogen, fick hoppa bland stenblock o jättestockar för att hitta tillbaka till vår mötesplats! Som en get :)

0 323 visningar
2 svar

Neongul Trädsvamp

Banshee

4 aug 2010 kl. 14:23

Hej!
Jag kan väldigt få olika svampsorter och nu behöver jag hjälp att artbestämma en märklig trädsvamp som jag hittade på stammen på ett lövträd i juni längs en stig i Västergötland.

Den är en aning grönare i verkligheten än på bilden. 

Tack på Förhand
Banshee

0 457 visningar
4 svar

Vilken ticka på björk?

gunhild Nordås

3 aug 2010 kl. 19:38

Plockade hallon på ett hygge i dag. Dessa tickor växte på en stående björkstubbe.

0 450 visningar
0 svar

Neongul trädsvamp.

Banshee

4 aug 2010 kl. 14:19

Hej! Jag är en total nybörjare på svamp men jag har hittat en märklig trädsvamp utefter en stig söder om Trollhättan och nu skulle jag alltså vilja veta vad den kallas för.
Den satt vid roten av ett lövträd (minns inte vilket, vilken kanske försvårar). Den är egentligen en liten nyans grönare än vad som syns på bilden.

IMGhttp://a.imageshack.us/img261/1339/taggar038.jpg/IMG
By URL=http://profile.imageshack.us/user/fradgafradga/URL at 2010-08-04

Syns det här?

Tack på förh…mer…

0 262 visningar
8 svar

Rosa stemoniter?

svampstaff

3 aug 2010 kl. 20:24

Hittade jag bl.a på grankvistar?
Och fyrflikiga jordstjärnor? fast dom hade fler än fyra flikar?

0 422 visningar
17 svar

Häftigt fynd....?

anithau

2 aug 2010 kl. 12:22

Tog mig en runda i skogen.

Hittade bl a följande:

Serie 1: I en barrstubbe - en grop i stubben, massor av vad jag tror blivande stemonitis. De växer även på stubbytan.
Ska jag hålla stenkoll på utvecklingen?

Serie 2: På en lövlåga - kan ej avgöra vilken såg jag denna.
Kan ej avgöra - vet någon?

Tacksam för tips.

0 356 visningar
14 svar

Nu!......

Enelie, Linköping

30 jul 2010 kl. 14:07

...jälar kommer det igång;)
Jag har hittat 1 st. Grynsopp idag.
Stor, fin och fräsch.
Dags för soppjakt i helgen:)
Det borde finnas fler soppar efter det här regnet.

0 356 visningar
3 svar

vad är det här för en sopp?

Niklas

3 aug 2010 kl. 18:47

Tack på förhand för svar. :)

0 288 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Peter, Herrljunga

3 aug 2010 kl. 19:05

Jag hittade följande svamp i närheten av mitt hus och är nyfiken på vad det är.

Någon här som vet?

0 198 visningar
0 svar

Osäker in i det minsta

Ninjakotten

3 aug 2010 kl. 21:02

Har barn och tycker mig känna igen många sorter men,, men i skogen så e allt levande även svampen,det jag plockade som ung vågar jag inte ta hem idag tråkigt i mina ögon var säker då men nu så blir jag osäker på allt utom kantarell,trumpet,champinjon,sopperna tar jag inte i sen jag fick barn ,,men men dom växer dom med

0 349 visningar
2 svar

Äntligen!

Stisse/Mjölby

3 aug 2010 kl. 16:01

Var i helgen ute på kantarelljakt.Jag var på samma ställe för 14 dagar sedan då hittade jag inte en kantarell.Nu hade det regnat nästan konstant sedan dess.I helgen hittade vi massor,och mycket är på gång.Kan tilläggas att detta är i östergötland.hur är kantarelltillgången hos er i övriga landet?.

0 639 visningar
6 svar

Vad är detta för fingersvamp?

HW

3 aug 2010 kl. 16:54

Jag undrar vad detta är för fingersvamp om det går att se på bilden?

Åkt runt östergötland under en dag för svampplock, en hel del kantareller men också denna fingersvamp som växte på i mossa på en trillad björk.  Tacksam för svar!

0 4730 visningar
2 svar

Bra recept till blek taggsvamp

Lena Blanksvärd

2 aug 2010 kl. 17:15

Hej på er

Är det någon som har ett riktigt smaskigt recepet på blek taggsvamp alternativt taggkantarell?

0 276 visningar
1 svar

Raritet??

Trollehatt

2 aug 2010 kl. 22:43

Var på Myrorna idag och blev så glad när jag hittade en gammal svampbok. Att det sedan var Bengt Cortins “SVAMPPLOCKARENS HANDBOK” från 1942! Boken är på 272 tättskrivna sidor med illustrationer av vissa svampar i svartvitt. Jag vet att den inte är nåt rättesnöre att luta sig åt men det var så underbart att ha boken i händerna och läsa hans ord:
Pluggskivling
.. arterna i detta släkte äro ätliga ehuru inga framstående matsvampar. Ingen art är giftig.

Tur att vi har kommit ...mer…

0 220 visningar
1 svar

Spindlingar

Lena Svampsvärd

3 aug 2010 kl. 11:14

Spindlingar är enligt mig de vackraste svamparna där ute. Vet ni vilken variant det kan vara som är vit på foten och har vackra orangeröda ringar? Växer i blöt och mossig bland/barrskog?

Välkomna att ge olika alternativ.

0 512 visningar
6 svar

Hygrocybe substrongulata ?

Frida T

2 aug 2010 kl. 18:36

Hur,vart växer kärrvaxskivlingen (Hygrocybe substrongulata) ? Hur stor blir den? Hittat några misstänkta i blöt slåtteräng. Bilder kommer senare , har ej hunnit fota dem. Torra,fjälliga växande direkt i vitmossa. Ej mörkfjälliga som myrvaxskivlingen . Ingen direkt lukt. Större än mönje o myrvaxingen.

0 340 visningar
2 svar

Ullig fot

greger

3 aug 2010 kl. 09:40

Hej!

Hittade en lite märklig svamp häromdan. Den växte på lite murken lövved. Hela svampen var lite seg, speciellt foten. Foten var täckt av ett spretigt ulligt ludd. (är det något slags angrepp?). Kanske inte nån vanlig svamp,någon som vet?

0 229 visningar
0 svar

Spindlingar

Lena Svampsvärd

3 aug 2010 kl. 11:09

Några av de vackraste svamparna där ute är ju helt klart spindlingarna så här kommer några bilder…

0 403 visningar
8 svar

Trumpetsvamp

Ninjakotten

1 aug 2010 kl. 12:00

Jag har plockat svamp varje år och ska ut idag för första gången,men vad jag undrar är för 10-15 år sedan hittade jag alltid trumpisar/kompisar men sedan dess inte en enda????Har det hänt nått,eller har jag blivit blind

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone