Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 227 visningar
1 svar

Vandring Verle gammelskog

Totte Gbg

30 apr 2010 kl. 22:34

Såg på Västkuststiftelsens hemsida att det är guidad vandring i Verle Gammelskog Ale på söndag den 2 maj kl 10.

0 229 visningar
2 svar

Gammal och torr...

Gula

1 maj 2010 kl. 15:45

Hittad idag i skogen med flera släktingar runt omkring sig. Kan nån se vad det är eller måste jag vänta till hösten och se om det kommer upp nya fräscha??

0 239 visningar
10 svar

Utflugna, Anihau m.fl.?

Jan A, Uppsala

30 apr 2010 kl. 15:23

Hittade ett par rader med plattickor på gammalt grovt askvirke på en ‘laggårdsbacke’.
Vände upp och ner på en, som såg ut som följer.
Kan det vara?

0 505 visningar
13 svar

Vass is dass?

svampstaff

27 apr 2010 kl. 19:36

Den här känner jag INTE igen, på en stående torrgran vid storpissan?

0 510 visningar
17 svar

Trivial tisdagstur

Jan A, Uppsala

28 apr 2010 kl. 20:55

Lillhacke trummade trevligt i åravinen, vårens väldoftande violer visade upp sig och årets första lövsångare underhöll i Hässlet, där det var full fart på flugtrafiken till och från grannflugplatsen Hästhagen.
Jourhavande Trollhand, på den enda hittills funna infekterade hasseln, såg alltfort pigg ut.
Serie 1.

0 599 visningar
8 svar

Ticka på björk?

Frida T

30 apr 2010 kl. 08:24

Och så var det dom förvirrande tickorna…. :) Får inte denna att stämma riktigt med något. Någon som har ett förslag eller rent av vet?

Ca 5cm bred, mjuk och böjlig. Nedanför satt en lika stor men gammal och svart. Växte på en död björk i beteshagen.

0 250 visningar
9 svar

Små och outvecklade

"JAS" Helsingborg

11 apr 2010 kl. 23:20

Bäckmurklingar från idag 2010-04-11.
Hallandsås, Össjön, Ugglehall.

0 325 visningar
4 svar

På salixlåga?

NadaL, Umeå

29 apr 2010 kl. 08:39

Det var den lite mörkare gröna färgen som fick mig att titta närmare och se de inte mer än 3 mm stora grönskålar som vanligen brukar komma först i slutet av maj månad.
Visst att det är grönskålar?

0 266 visningar
10 svar

Helt sprillans nytt bombfynd

Jan A, Uppsala

29 apr 2010 kl. 16:57

idag på lokal som vi en tid hoppats på.  Bara c 100 m från det granbaserade sotägget från förra sommaren som Uno E för sent var lite intresserad av och ungefär lika långt från trollskägg m.m.
Hunden och jag letade målmedvetet några timmar och det gav resultat! Intill den stora, centrala granen finns den enda vi hittade. Tyvärr blev bombmurklan så skakis att närbilden blev usel, men intill fanns några kottehättor som höll sig lugna;)

0 184 visningar
3 svar

Klormurklor?

svampstaff

29 apr 2010 kl. 19:59

skulle kolla toppisar i ledbergs almravin, men det var tomt.Däremot hittade jag några kroppar klormurkla längs ner i ravinen, och dom luktar verkligen simhall?

0 322 visningar
4 svar

Lysande

Tina Nordberg

29 apr 2010 kl. 15:12

Inte är det väl bara skenet som bedrar, nog är det väl lystickor allt.

0 203 visningar
1 svar

Bar de här

Lena M

29 apr 2010 kl. 20:08

såg jag idag.
Öronmurkla
Grankotteskivling
Svart vårskål

Man får vara glad åt lite, var iaf. en varm skön dag, 17 grader på em.

0 907 visningar
3 svar

Nya rödlistan för svampar 2010

Michael Krikorev

29 apr 2010 kl. 14:24

En sammanfattning av resultaten i nya rödlistan 2010 finns här:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/resultat2010.asp

Svampavsnittet finns att hämta som PDF på:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/filer/Rodlista2010-svampar.pdf

Det finns också ett nytt sökverktyg för de rödlistade arterna:
http://snotra.artdata.slu.se/artfakta

Tyvärr är Artfaktabladen inte helt uppdaterade, och de tillkommande svamparterna saknar ännu Artfaktablad. Det finns dock texter som kort beskriver arternas eko…mer…

0 726 visningar
9 svar

Toppmurklor

Kira

28 apr 2010 kl. 12:27

Hej:)

Jag vill leta Toppmurklor men vet inte riktigt vart jag ska söka…
Bor i Mjölby men plockar även i Stockholmsområdet…  Vad är det som toppmurklor tycker om för växtplatser. Tidigare har jag plockat stenmurklor men ´det var väldigt länge sedan och i kalkrik mark. Nu känner jag inte för att plocka dem längre…såvida jag inte skulle sälja dem…men känns för giftigt.

undrar också över vårmusseron…de har ju några förväxlingssvampar men hur lätt är det att veta…mer…

0 455 visningar
16 svar

Såg att den nya

Lena M

27 apr 2010 kl. 07:33

“Rödlistan” släpps imorgon i bokform ( 290:-), någon som kan säga lite om innehållet . Tar den upp svampar, växter, fiskar och ???

0 408 visningar
17 svar

Mötet med kyrkan

Helena A

27 apr 2010 kl. 12:32

Så är jag hemma efter mötet med kyrkan och skogvaktarkvinnan som jämför skog med morotsland.
Jag är tvärförbannad och har huvudvärk.
Pga vissa uttalanden från dem så vill ni veta vad som hände maila mej gärna på helena@skogsraets.se
Mycket ska man höra innan öronen trillar av…........

0 413 visningar
7 svar

Röda skålar

Tina Nordberg

28 apr 2010 kl. 18:27

Nu har jag äntligen hittat de röda.Inte där jag letade, utan de var på ett ställe där “natursvinen” kastar det de inte orkar köra till
sopstationen med.

Sippskålar hittade jag förra året några stycken. I år går det inte att undvika dem, de är överallt.
T.o.m på tomten.

De på bild 3 har varit uppe på guiden men mitt minne är svagt.
Det var bukett….. nå´t.
Kan någon påminna mig

0 559 visningar
6 svar

Konfunderad?

svampstaff

27 apr 2010 kl. 21:59

När det gäller murklor, blev helt snurrig idag, inne i gran urskogen hittade jag öronmurklor på granstubbar, och det är väl inget konstigt, men när jag kom ut i hagen bland jätteekarna blev det knepigt, hur lika/svåra är pokalmurkla kontra öron murkla egentligen?
Serie1 är öron från urskogen.

0 168 visningar
0 svar

Blek och vanlig-skillnader

Lars Ekqvist

28 apr 2010 kl. 18:11

Alltså stenmurklor.
Efter fyra dagars sökande fann vi den vanliga i en liten grupp, vari ett ex var fullvuxet och vackert.
Jag tog upp ett skadat ex och förde det till näsan.
Rena Madeleinekakeeffekten, 60-talet åter då man plockade stenmurklor i stora kassar. Kraftig, härligt aromatisk doft,  omisskännlig. Hur var det med Härnömurklorna, luktade de? Jag behöver inte fördjupa mig i det eftersom jag hittade en blek bara 100 m från de vanliga. Mycket svag lukt,  och inte särskilt a…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone