Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 280 visningar
3 svar

Tråding?

SvenD

9 nov 2009 kl. 22:11

Dessa små (ljus)brunsporiga svampar trodde jag först var fränskivlingar men eftersom de var totalt doftlösa lutar jag mer åt trådingar. Finns det någon vit tråding som är doftlös?
Växte mellan tall-och bokskog.

0 458 visningar
6 svar

Riktigr små skålar

Tina Nordberg

10 nov 2009 kl. 09:31

ögonskålarna syntes bra, men de små vita visade sig först på skärmen.
Har ni någon ide om vad det är.

Det andra är väl trådmögel.

Rosenslemskivlingarna är de första jag hittat utan örsoppens sällskap.

0 330 visningar
5 svar

Hans v E* och andra så klart

"JAS" Helsingborg

6 nov 2009 kl. 07:12

Såg att du nämnde trådmögen i anithaus tråd “Det uppstod en del ???? idag” Skulle det kunna vara detta på mitt fynd.

0 588 visningar
13 svar

Grön blodriska mm.

"JAS" Helsingborg

8 nov 2009 kl. 20:48

Ågår var jag och några från Puggehatten borta i Brösarpsbakkar på Österlen i närheten av Degeberga.
Serie 1. En Grön blodriska som kanske inte så många har sett.

0 321 visningar
4 svar

Ticka på björklåga

gunhild i Kåddis

9 nov 2009 kl. 13:19

Kan ni hålla med om att detta är en valkticka som växer på björklågan? I dag har vi sol igen. Underbart!

0 306 visningar
6 svar

På en enda björk

Jan A, Uppsala

9 nov 2009 kl. 20:59

En stor björk på ett övergivet bete föll för några år sen och nu hade de sista löven torkat.
Jag måste visa allt jag SÅG på döingen. Det fanns säkert mer - i båda ändarna!
Serie 1: Björktickor, något annat – kanske någon eldticka? - och vackra fnösktickor.

0 240 visningar
4 svar

Gårdagens

NadaL, Umeå

23 jul 2009 kl. 10:56

besök i skogen gav utdelning:

1. Neolecta vitellina,gullmurkling, unga fruktkroppar,14st, dom största är 6-7 mm långa.
Hittade dom förra året på Hässningsberget och fick veta att man trott att dom försvunnit från Västerbotten,men dom finns ju. :)

0 269 visningar
10 svar

Två arter ifrån hassellunden

Lena M

8 nov 2009 kl. 08:47

Grindberget som jag inte har den blekaste aning om vad det är.
Någon som vet, den ena ser ut som en minisombrero iaf. och jag kände varken smak eller doft på dem.

0 287 visningar
6 svar

Hygrophorus

Karin W

7 nov 2009 kl. 20:36

Tror att detta är en Hygrophorus, kan det stämma? En gissning skulle då kunna vara diskvaxskivling. Hatten är klibbig men foten känns torr.

0 316 visningar
5 svar

Lite blandat.

svampstaff

8 nov 2009 kl. 11:29

Trodde först jag hittat violgubbe i tallskogen), den lurades lite rabarbern.

0 357 visningar
6 svar

Tidig morgon i november...

Helena i Lund

7 nov 2009 kl. 16:11

Skulle köra dottern några mil norrut redan vid halv sex i morse, och bestämde mej för att möta gryningen i granskogen! Faktum är att det hade knappt börjat dagas när jag ställde bilen, men en rask promenad senare så gick det att urskilja trädstammarna! Var lite rädd att det pågick jakt, men ingen jägare i sikte, tack och lov.
Hittade en hel del grynvaxing, som jag ska prova att torka. Någon som har något att säja om grynvaxing? En del rökslöjor, vissa stora som handflator, ens…mer…

0 418 visningar
5 svar

Lite blandat från idag i blandskog!

Ewa lilliesköld

8 nov 2009 kl. 20:48

Den här vill jag gärna ha hjälp med, växte där det var ganska blött.
1:1-3
:-)

0 353 visningar
2 svar

Är det någon som kan..?

Egon

9 nov 2009 kl. 15:13

säga om detta är mörkmusseron eller gräsmusseron? Vilken är den största skillnaden på de två? Denna är tunnköttig och c:a50mm bred och matt gråbrun med svag puckel. Ingen doft.Foten är brunsvart och längsfibrig och55mm hög.Betesmark.

0 655 visningar
11 svar

Vad är detta?

Helena i Lund

22 sep 2009 kl. 07:20

I gammal granskog, vissa växte på stubbar o andra på marken. Påminde rätt mycket om citrongul slemskivling, utan slemmet alltså, och den var inte gul i foten. Hade funderingar på Grynvaxskivling, men det stämmer inte riktigt… Tyckte att den luktade gott, fräsch svampdoft liksom, men är snuvig så jag är inte säker.

0 386 visningar
6 svar

Lite färska troll.

svampstaff

9 nov 2009 kl. 15:16

Kollade en promenadbar lokal, som det faktiskt ökat markant med troll i antal? frågan är om det är min framfört i vintras som gjort så dom börjar knyta ihop videsnåren?

0 290 visningar
3 svar

8:de & 9:de nov

Lena M

9 nov 2009 kl. 15:03

I Gästrikeskogen, så ännu kan man göra fynd trots tidigare frostnätter.
Såg så mkt. kamfingersvamp och några laxskivlingar, båda skall ju vara ätliga men inget jag testat.
P.s Jag har märkt att svamparna har klarat sig längre uppe på berg / höjder så sök där om ni har möjlighet D.s

0 301 visningar
5 svar

Gipshätta?

HIK

8 nov 2009 kl. 17:07

Vit tunn hätta som växer bland boklöv i kalkrik bokskog, skivorna vidfästade ingen lukt.

0 255 visningar
5 svar

?? från dagens runda

anithau

8 nov 2009 kl. 18:12

Den här hittade jag idag, vet ej om det är rönn el al. Båda arterna växte tätt inpå varandra.

Den känns bekant men jag kan inte sätta fingret på den.

Önskar få hjälp. Tack.
Det är samma ticka på samtliga bilder.

0 259 visningar
4 svar

På sälgved vad?

Birgitta D

7 nov 2009 kl. 22:02

På sälgkvistar och klena stammar av röjda buskar. Vit - rosa blir brunare torr. Ej porer. Knottrigt. Svagt hattbildande runt klena kvistar.

0 283 visningar
2 svar

Irene A

anithau

8 nov 2009 kl. 17:12

Jag vänder mig till som bor häruppe i norr och även kan det mesta.

Min undran: Är det ovanligt mycket av blek blåticka i år?
Vilken skog jag än går i så hittar jag den.

Tacksam för respons.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone