Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Sluta avverka, plocka svamp istället ;-)
http://www.skogseko.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=43009
http://www.youtube.com/watch?v=943U-GGSKc0
Skrattar lika mycket varje gång.
Hittade dessa invid varandra på öppen plats bland gräs nära planterad ca. 30-årig granskog.
Gissar på flattoppad klubbsvamp, clavaridelphus truncatus. Fast jag tycker inte formen stämmer riktigt samt att färgen är mer rödbrun än gul. Den lilla svampen får jag till aprikosfingersvamp, cvavulinopsis luteoalba, stämmer med sporformen och sporstorlek. Vad tror ni på forumet?
Photoshoplek
Sluta mussla nu!
Vi är en liten krets människor som är svampstörda nu förtiden,
ändå gömmer ni er vid falska nick ibland?
Ropa ut! Eller skrik!!
Vad som är fel eller problemet här på forumet.
Sluta vara så flata.
Om ni tycker jag tar för stor plats?Säg det då!
Får ni inget svar på era frågor?säg det då.
Personligen älskar jag när blåstjärnor strider om identitet på en svamp:)
Det är kul!
Det blev lite trattkantareller men på mitt säkra ställe fanns inte något alls i år, men det hade kommit mycket små kantareller dock inte riktigt plockbara så vi får se om de hinner växa till sig, en mystisk ticka och lite svarta svampar som jag trodde var trumpeter men de fick stå kvar o vad det nu var?
hälsar
Hej!
Någon som har ett förslag på något mums mums att dippa torkad Karl-Johan i?
Den är gammal och söndertuggad. Men eftersom den inte tillhör de man ser allt för ofta i mina trakter blir jag nyfiken.
Växte vid ek och bok,brun hatt det lilla som är kvar av hatthuden. Rör smutsgul, rörmynningar brun/röd, bilden visar lite för rött. Rören blånar snabbt vid beröring. Köttet blånar svagt.Funderar på eldsopp.
Vad för tips kan ni ge?
Serie 2 Tror jag falsk rutsopp.
Serie 3 Karljohan
Grynsopp
Lärksopp
Den här spindlingen växte i ett knippe om fyra svampar, något sur gräsmatta invid björk. Hatt 25 mm nötbrun, skivor nrnupna medeltäta brungrå. Fot 5 mm tjock, 40 mm lång med ringzon ca 7 mm nedan hatten, strimmig ovan ringzonen. sporpulver mörkt kanelbrunt. Sporer brett mandelformade till citronformade, 8-9,5 X4,5-5 µm.
Förslag på släkte, ev art??
Nu har jag lite bilder från söndagens utfärd.
Jag började med att reka i området Hovsta och hittade två stora kungschampinjoner, tyvärr lite övermogna, men trevliga att visa upp när deltagarna började anlända.
Bostadsområdet ligger lite norr om Örebro, med villor och radhus grupperade på gammal gårdsmark till flera större gårdar. Några har bevarats, som den gård som kallas drottning Kristinas jaktslott. Det är en huvudbyggnad från 1600-talet som nu är nånslags dagis samt t…mer…