Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 266 visningar
3 svar

Aprikoskremla?

Egon

6 okt 2009 kl. 18:01

Hattbredd 70mm ,matt och köttig fothöjd 40mm. Skall inte skivorna va gulare,el. blir dom det senare?
Funnen i gräset i blandskog,med tall och björk.
Något annat förslag.

0 340 visningar
7 svar

Blomkålssvamp

Grethe F

5 okt 2009 kl. 17:31

I dag fann jag den jag åkte på en skogsväg och i en granskog växte den på en gammal stubbe “Tall måste det vara” så roligt det var

0 356 visningar
7 svar

Elisabeth J

grer

4 okt 2009 kl. 21:14

Har du bild på ljusticka jag har sökt den men hittar ingen bild och nu har jag fått för mig att jag vill hitta den om det går i Skåne

0 3022 visningar
3 svar

Förvälld svamp glömd över natt

Johanna

6 okt 2009 kl. 17:00

Sambo med förvällningsuppdrag (trattkantareller) glömde efter slutfört mission att ställa in burkarna i kylen varpå de stod i rumstemperatur tills morgonen därpå. Vågar man använda dem ändå? Någon som vet?

0 1088 visningar
13 svar

Syltade trattisar

Mia

18 sep 2009 kl. 12:13

Jag letar efter det ultimata receptet på syltade trattisar så vad är era erfarenheter?
Jag vet att smaken är olika men det vore kul att se vilka varianter på kryddning ni har testat.

0 1329 visningar
6 svar

reagenser

greger

5 okt 2009 kl. 21:09

hej alla
finns det någon sammanhållen
information om vilka reagenser man behöver om man vill utveckla sin artkunskap?
sökt på nätet men inte hittat något. någon skrift kanske?
tacksam för svar
greger

0 253 visningar
0 svar

Jag har samma undran?

Skogsmullan

6 okt 2009 kl. 17:57

Jag har samma undran som “JAS” under tråden !syltade trattisar?
Härligt om någon har ett förslag!
Tack!

0 1673 visningar
3 svar

Hur snabbt växer svamp?

Paul

5 okt 2009 kl. 14:01

Hej!
Det har varit dåligt med svamp ett tag nu. De senaste dagarna har det regnat bra här i södra Sverge. Det ger hopp om att svampar skall få ny växtkraft.

Jag undrar hur lång tid tar det tills svampen tar sig?

0 317 visningar
2 svar

Vad är detta??

Lotta

6 okt 2009 kl. 10:35

Som en platt blomma med en röksvamp uppepå. Svampen var rätt stor och “blomman” var rätt tjock.
Aldrig sett något liknande.
Tyvärr är det bilder tagna med mobilen.

0 287 visningar
2 svar

Sandskål?

HIK

5 okt 2009 kl. 22:17

Här är en skålsvamp som Tony S hittade när vi var på Ivön, djupt nersänkt vid sidan av grusväg.

0 318 visningar
3 svar

Ticklik på gammeltall.

Jan A, Uppsala

5 okt 2009 kl. 22:59

Tillbaka i storskogen efter en söndag på åstallhed i Tärnsjö. Där såg det lovande ut trots några kalla nätter. Nyfödda rodnande flugsvampar, rynkade tofsar, streckmusseroner m.m.
Idag skulle jag försöka hitta fler mycel av bitter taggsvamp i den gamla barrblandskogen - men tji. Däremot allehanda korktaggsvampar av vanligt och ovanligt slag, grantaggsvamp och så dessa bruna ticklik, alldeles vid basen på en gl tall. Det som syns snett till vänster ovanför den övre bruna är ock…mer…

0 282 visningar
0 svar

Ewa Lilliesköld

anithau

6 okt 2009 kl. 01:11

Hej Ewa!

Kan du maila mig?
anithalundberg@hotmail.com

Tack.

0 322 visningar
1 svar

Dagens taggsvamp

Lena M

5 okt 2009 kl. 19:33

som jag tror är zontaggsvamp, stämmer det ? Växte i blandskog tillsammans med barrklubbssvampen som jag såg för första gången i år.
Inte långt ifrån, geletaggingen som man visst kunde göra godis av :).
Men det är kyligt ute nu och det känns som om det var dags att sätta undan stövlar och svampkorg.

0 327 visningar
5 svar

Vad kan detta vara?

SvenD

5 okt 2009 kl. 16:46

Barrskog med insag av lövträd,
hatt ca 7 cm, skivor vidfästa - vita men något gulgrånande,
hatt något uppsprucken men knappast fjällig, ingen spec. lukt eller smak. Köttet i hatt och fot mycket hårt! Förlängd rot. Påminner om rotfränskivling (H. radicosum) men saknar dess lukt och bittra smak - dessutom ingen ringzon.

0 392 visningar
4 svar

vilken kremla?

greger

5 okt 2009 kl. 17:50

hej alla
hittade dessa kremlor i helgen
aldrig sett dessa förr.
någon som vet vad det är för art?
lätt skarp, växte tuvad.
mvh greger

0 290 visningar
4 svar

Eldtickor???

Gula

5 okt 2009 kl. 21:18

Är det här eldtickor på björk -  eller nåt annat??

0 301 visningar
9 svar

Sandsopp??

Karin

4 okt 2009 kl. 19:53

Hej,
Vi hittade dessa idag på en tur i skogen. Området har sandig mark med mycket tall bitvisa öppet med mossa o gräs på håll växte björk. Enligt vår svampbok så tycker vi att de ser ut som sandsoppar men inte efter vad vi hittat på nätet. Det var delvis regnit när vi plockade vilket även får svampen att se annorlunda ut kanske. Är det nån som vet om det är Sandsopp, om inte, vad kan det vara istället?

Tack för svar :)

Mvh

Karin & Rafao

0 265 visningar
3 svar

Någon som har aning?

Egon

5 okt 2009 kl. 20:04

Hatt40mm bred,skivor urnupna täta och guldgula till brungula. Växer på murken bokstubbe. Kan det va en pluteus av något slag? När den nu har torkat är hatten brunare.

0 231 visningar
2 svar

Vackert orange!!!!

Egon

5 okt 2009 kl. 15:56

Glömde bilden.

0 470 visningar
4 svar

röd-gul trumpetsvamp

lina

5 okt 2009 kl. 21:36

Hittade för några dagar sen en gäng röd-gula trumpetsvampar, de blir ju rätt många, rensade bort ett flertal. Men många hade riktigt mörka kanter ute på hattens ytterspetsar som var skarpt lila. Är det farligt och varför blir det så ? Rensade bort dom jag såg. På hälften av de som hade lila kant hade kanten böjts uppåt.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone