Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej denna hittade jag idag på betesmark. Närmaste träd är en,rönn,lönn och björk. Tankarna for först till någon cystoderma , men det verkar ej stämma. Så hittade jag beskrivning på mjölfjällskivling (Cystolepiota adulterina) Skulle det kunna stämma? Det står fuktig mylla i lövskog på den, men detta är mager o mossig betesmark men med lövträd. Eller är jag helt ute o cyklar?
Jag vill så gärna få köpa trattkantareller (även gula kantareller, men jag antar att det är för sent för i år?).
Jag behöver några kilo.
Jag bor i Falun.
Jag tänker köra imorgon ända från Malmö till var???Hoppas få tips från Er så vi inte åker för jäves. Det har varit dåligt med raporter om trattisar i Skåne och jag är så sugen på att plocka så det gör ont i kroppen:-). Det enda stället jag känner ligger vid Rävninge. Vet ni om hur är läget där eller har Ni andra tips lite närmare.? Söderåsen, kanske? Vombs Fure har jag inte sett några trattisar. och ingen Kalle har jag hittat i år.
Det är några timmar kvar så jag ...mer…
Jag undrar om det är någon som vet
var i främst Eskilstunatrakten
och närliggade kommuner man kan
hitta gott om sk. rikkärr?
En naturtyp där rödgul trumpetsvamp trivs?
Verkar finnas gott om dem i år,
men har tyvärr inte hittat en enda själv.
Det heter att julgranen ’barrar’. Vad ska man säga om lövträden så här års? Bladar de? Eller lövar? (Jag vet - men varför då bara ”barra”?
Här är i går kväll vår snart avlövade lilla grupp av Juglans mandshurica, manchurisk valnöt (bra färgväxt, förresten), medan lönnen bakom fortfarande är ’lövfull/bladig’.
Efter - 4.9 i morse duger snart/tyvärr bara mlm ren barrskog för marksvampsökeri. Ska prova idag…
Är det någon svampkunnig som kan verifiera om detta är Föränderlig Tofsskivling? Svamparna ser ut som att det den svampen. Dock så är det väldigt blött ute så foten på svampen är väldigt mörkbrun med något ljusare “fjäll”. Ringen finns där, men är väldigt mörk. Doften är mild - tycker inte att det luktar mjöl (som gifthättingen tydligen gör). Smakat vill jag inte göra förrän jag vet vad det är för svamp. Tyvärr finns det inga svampexkursioner f.n. i Hässleholmsomr...mer…
Idag blev det en kamp mot klockan innan ovädret skulle bryta loss. Vi mötte upp Michael som ville göra oss sällskap till lokalerna med tallvaxing och vit taggsvamp.
Ekstakusten gav båda arterna samt även några nya fynd av lilaköttig taggsvamp. Sedan blev det Tjaukle med grönfläckig vinriska och spindlingar. Dagen avslutades med ett återbesök vid Väte så Michael skulle få ta lite bilder på vitbrun vaxing.
Trots allt hade vi tur som hittade lite luckor i regnet men när vi skiljdes…mer…
hej alla
hittade denna på tallstubbar i aug-sept. liknar tegelröd slöjskivling(i min bok i alla fall). Det bör dock inte vara den har jag förstått. tacksam om någon vet vilket släkte den tillhör
mvh greger
Så var resan norrut upplevd och avklarad. Underbara trollska skogar, inpå husknuten förståss, lagom med sol, vind, sällskap, till och med lagom med älgflugor! Eller, nja, de kunde kanske varit LITE färre! Och naturligtvis, matsvampen fanns inte i lagom mängder, trattar, kantareller, bleka taggar, fårtickor växte absolut överallt! Nu lite frågor: Är detta streckmusseron? Bilden i min bok var inte så bra, så jag vågade inte äta den. God mild doft.
Man blir lite trött på att fråga hela tiden, ibland får man svar, ibland inte.
För att gå till snäpp två i utvecklingen för min del vore att börja micra själv tror jag, känns inte helt fel, kul att lära sig saker i livet.
Men frågan har varit uppe många ggr. på forumet förut, om vad det kostar osv.
Min fråga då till kunniga i området är ungefär vad man ska försöka få tag i för beg. microskop?
Pris är ju alltid förhandlingsbart.
Sen får man börja från scratsch som n…mer…
Hittade denna gigantiska skivling vid en stubbe på tomten i dag diametern på hatten är 33cm den är fast i köttet och blöder inte. Hittar inget liknande i mina svampböcker eller på nätet. Jag bor i Bro utanför Stockholm.
Är det någon som kan säga vad det är för sort?
Nu kommer den vita tuvskivlingen i massor!
Jag hittade flera grupper småväxta i tallskog, i grusvägskant genom område som snarast kan beskrivas som en mosse.
Här pågick gallring av tall och jag stannade inte för att plocka några.
Däremot hittade jag ännu fler och större exemplar (ja, det fanns naturligtvis även riktigt späda ex. i tuvorna) i en gräsbevuxen sluttning alldeles i kanten av ett motionspår.
Nu undrar jag vilka “långsiktliga skadeverkningar” som tuvskivlingen kan opr…mer…
det jättestora rånet i stockholm i veckan
Det heter att julgranen ’barrar’. Vad ska man säga om lövträden så här års? Bladar de? Eller lövar? (Jag vet - men varför då bara ”barra”?
Så här såg i går kväll vår snart avlövade lilla grupp av Juglans mandshurica ut, manchurisk valnöt (bra färgväxt, förresten), medan lönnen bakom fortfarande är ’lövfull/bladig’.
Snart gäller bara mlm ren barrskog för svampplockning…
Regnet har äntligen öst ner i natt och nu på morgonen, nu klarnar det upp men kanske bara tillfälligt mer regn är ju att vänta så ännu är inte hoppet ute. Vi har inte haft kallare än 6-8+ men troligen nära -g uppe på åsarna. Såhär såg det ut i förgår i alla fall och i går kväll kokade jag Fläderbärsgelé, gott:)