Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 307 visningar
4 svar

Strumpspindling?

Karin

27 sep 2009 kl. 20:49

En spindelskivling med glesa skivor. Den växte i en ekhage och det fanns inga andra trädslag i närheten (förutom en enbuske). Karaktärerna stämmer med strumpspindling, Cortinarius torvus. Men, men, men - när det gäller Cortinarius så kan man ju bara gissa.

Någon som har en teori, eller till och med vet?

0 373 visningar
5 svar

Gotland 0927

BaWa

27 sep 2009 kl. 20:02

En dag till glädje. Vi ägnade en knapp timme åt rödgul trumpetsvamp och fick ihop en hel del. imorgon börjar allvaret.

0 1060 visningar
3 svar

Vit vaxskivling

Karin

27 sep 2009 kl. 20:43

Denna växte i en ekhage. Jag tror att det är en vit vaxskivling, Hygrocybe virginea. Vad tror ni?

0 1451 visningar
6 svar

kastanjemusseron?

greger

27 sep 2009 kl. 18:29

hej alla
är detta en utvuxen vanlig kastanjemusseron eller något obskyrt som T. stans (vilken den ochså liknar)? fot ganska kraftig med brun ton (syns inte så bra på bilden) inga droppar på hatten.
lukt - jordig mjölig
tacksam för svar
greger

0 482 visningar
4 svar

Soppar

A.N

27 sep 2009 kl. 16:21

Hittade lite soppar idag, använde mig av denna sida för att leta rätt på vilka, men man blir ju lite nojig när de inte ser exakt lika ut. Men vad jag fattar så ska alla soppar med svarta prickar på foten gå att äta i alla fall. är det helt helt säkert?? Och är detta nåt som går att äta??

0 507 visningar
2 svar

Vilken art?

Ewa lilliesköld

27 sep 2009 kl. 18:22

I barrskog växte denna, jag behöver lite hjälp med identifiering. Tack på förhand….
:-)

0 313 visningar
8 svar

Svamphjälp

MalinS

27 sep 2009 kl. 15:28

Vad har jag hittat?
Kan svamp nr.1 vara en pepparriska, doftar lakrits och växte i blandskog under en gran.
Svamp nr.2 skarp gul färg på fot och skivor, ej smulig som en kremla utan trådig.
Nr.3 väldigt klibbig, vita skivor.
Tack på förhand!

0 2058 visningar
1 svar

Färska champinjoner i sallad

Urban

27 sep 2009 kl. 19:30

Hej
Har hört att man inte bör spara sallad som innehåller färska champinjoner till dagen efter.
Är tydligen något som utsöndras från champinjonerna som gör att det inte skall vara bra!
Stämmer det eller är det bara en skröna?
De blir ju lite gråa förvisso, men kan det vara skadligt?

0 350 visningar
5 svar

Stora trattisar

Eva, Jämtland

27 sep 2009 kl. 19:22

Trodde inte de fanns så stora. Varit på min första trattkantarell-utflykt i helgen. Helt underbart. 25 liter. Lycklig och rik!  :o)

0 267 visningar
3 svar

vilken kremla ?

HIK

24 sep 2009 kl. 20:07

En liten kremla i hedbokskog på bar jord, höjd bredd c.a 3cm, mild smak ingen lukt, hatten matt med fördjupad mitt, blekt tegelfärgad kant gulvit mitt, fot och skivor vita

0 641 visningar
10 svar

Jätteticka.

svampstaff

27 sep 2009 kl. 17:33

Klämde jag en idag äntligen.

0 255 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Maria

26 sep 2009 kl. 17:55

Hittade dessa svampar idag, är osäker på om det är en streckmusseron? Jag tycker att alla kännetecken stämmer, men vill ha bekräftelse av någon som kan mer än mig.
Tack för hjälpen!

0 251 visningar
3 svar

Trattkantarellfråga

gunhild i Kåddis

27 sep 2009 kl. 16:37

Får dom se ut hur som helst trattkantarellerna? NU är dom i alla fall fullvuxna och plockbara, som bäst. hoppas vädret står sig några dar bara.

0 566 visningar
2 svar

Rottryffel?

Haq

26 sep 2009 kl. 17:46

Hej
Återigen springer jag på dessa svampar i skogen (Mölnlycke-trakten)! Jag tror att det är fråga om Rottryffel, men säker är jag inte. Inte heller vet jag om det är en matsvamp, eller om den är giftig. Rottryffel hittar jag inte i databasen. Klara besked önskas!

0 305 visningar
1 svar

Ovanlig på tallhed?

gunhild i Kåddis

27 sep 2009 kl. 08:55

I går när jag plockade färgsvampar på heden upptäckte jag en sotticka på en tallstubbe, har tidigare bara hittat den på granstubbar. Är det ovanligt att den växer på tall?

0 528 visningar
22 svar

Skänka svamp?

Bo Reyer

26 sep 2009 kl. 19:51

Jag har lite funderingar kring detta. Idag fick ett pensionärspar en full papperskasse med trattkantareller. Deras glädje går inte att beskriva i ord. Jag har även skänkt svamp till handikappade sedan många år. För min del består svampplockningen av glädjen av att kunna vistas i skogen och njuta av naturen, rensningen är det värsta jag vet.

När jag läser inlägg om att folk skryter om att de säljer svamp till högt pris mår jag riktigt illa.

Nu till min egentliga fråga: Kan m…mer…

0 673 visningar
9 svar

Inte smultronkantarell

Magnus i Strömstad

26 sep 2009 kl. 14:29

Men vad? Trattkantarellvariant?
Bland trattkantareller i gammal granskog, N. Bohuslän.

0 505 visningar
3 svar

fläckig musseron?

greger

27 sep 2009 kl. 08:11

hej alla
ännu en bild från ifjol
mystisk musseron som har fäckar på undersidan och svaga svarta streck på hatten. fot rel. liten i för hållande till hatten
är det fläckmusseron? eller ngt helt annat. biotop-granskog

tacksam för svar

0 327 visningar
3 svar

Måste jag lämna?

Lina

27 sep 2009 kl. 13:27

Hej. hoppas att ni kan ta mig ur detta, plockade trattisar idag, hittade stora fina klungor men om man tittar närmare så är det som ett vitt mögel lager på vissa om de står tätt. har snokat runt lite här och den enda förklaring jag kan hitta är att det är sporer från andra svampar. Är det så? ska jag avstå från svampen?
Tack för ett bra forum.

0 235 visningar
5 svar

Vilken svamp?

Tomas K

26 sep 2009 kl. 22:09

Hittades i blandskog med bland annat gran, tall och björk.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone