Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 765 visningar
0 svar

Rödbrun rottryffel?

JB

18 aug 2021 kl. 15:47

Denna svampen har börjat växa på min uppfart vid ett ormhasselträd. Jag har aldrig sett dessa förr, vad det är för sort, är den giftig mm. Bor i Skåne.

0 696 visningar
2 svar

Stora vita skivlingar + Töreboda

Mangopin

17 aug 2021 kl. 15:56

Ängsmark vid skogskanten. 25 cm hattdiameter på den största. Klumpfot. Smakar… svamp. Någon som tror sig veta? Jättetrattskivling?

0 539 visningar
2 svar

köpe svamp

eva123

18 aug 2021 kl. 12:21

hej jag undrar om man kan rå hyvla vita champinjoner som man köper i butik ?
eller måste man tillaga dessa , jag vet att plock campingioner måste till lagas först.

Outslagna men med lång fot, i lövskog och parkområde. Lukten är mild, neutral.

Några förslag?

0 532 visningar
3 svar

Hej. Jag behöver hjälp med att identifiera de svamparna

Natis

18 aug 2021 kl. 13:19

De växer på tomt i skärgården på ekudden , dvs många ekar runt omkring.

0 363 visningar
3 svar

Ätbara och art?

Thessan

18 aug 2021 kl. 14:01

Plockade i dike, skogskant vid blandskog, björk, gran, tall, asp. Torsåker, Gästrikland.

0 432 visningar
3 svar

Ätbart?

Aleksandra

18 aug 2021 kl. 13:03

Hej,denna har jag hittat i blandskog nära karlskoga. Flera mindre i samma område.

0 443 visningar
8 svar

Ätbara?

SaharaH

18 aug 2021 kl. 09:26

Hittade dessa svampar i Blekinge , kantarellerna(hoppas jag) är plockade under mossa och löv i stenig skog med björk och gran växte i grupp.
De andra är jag osäker på lite mer löv och gräs i terrängen jag plockade de i.tror de är någon form av sopp men är väldigt osäker. Någon som vet?

0 431 visningar
1 svar

Vad är det för svamp ? Om någon vet det.

Natis

18 aug 2021 kl. 13:23

De växer på tomt i skärgården på ekudden , dvs många ekar runt omkring.

0 614 visningar
8 svar

Bastant skivling nära nejlikbroskskivling

HjalpMedSvampar

17 aug 2021 kl. 19:59

Lukten är mild, god.

Någon aning?

0 583 visningar
2 svar

Blodsopp

Skogsraet

16 aug 2021 kl. 19:50

Så här giftig ser blodsoppen ut när man delar den då? Lite läskig! Kan man förvälla den? Lade upp bilder på hela soppar igår här.

0 527 visningar
1 svar

Smala Karl-Johan?

VRehnberg

17 aug 2021 kl. 20:06

Sprang på dessa i regnet. Är det Karl-Johan?

Blir mest fundersam eftersom ingen av dem är särskilt bullig om foten.

Fann de på västkusten, på en sandkam med tallskog som gränsade till en grandunge.

Smakade på en och smaken verkade helt okej, de blånar inte när jag drar med nageln heller.

0 454 visningar
2 svar

Nejlikbrosksskivling?

HjalpMedSvampar

17 aug 2021 kl. 15:29

Svamparna växte i ringar eller rader i en gräsmatta. De luktar gott, mycket likt trattkantarell. Foten är seg, hård, plastig och trådig. Bifogar bilder på många svampar, samt närbilder på undersida och genomskärning.

0 609 visningar
0 svar

Kan man spara tillagad svamp i kylen?

Sannisan

17 aug 2021 kl. 15:50

Har hittat ganska många stolta fjällskivlingar i närheten av min bostad och vill gärna plocka dem innan de blir angripna eller plockade av någon annan :) Men jag är denna vecka själv och kommer inte kunna äta alla omgående och vill dessutom spara. tills min. pojkvän kommer hem i slutet av arbetsveckan. De svamparna som inte har lika fina hattar tänkte jag försöka torka men de som inte blivit angripna vill jag gärna tillaga direkt och ha som vegoburgare. Hur länge kan man förvarad…mer…

0 694 visningar
3 svar

Champinjon, vilken sort?

NuiCic

13 aug 2021 kl. 17:01

Hej,

Hittade dessa svampar i gräsmattan i trädgården. Trädgården är belägen Gammalkil, Linköpings kommun, Östergötlands län. I gräsmattan finns även en del häxringar där det växer nejlikbrosking. Dessa champinjoner växte inte i en häxring, men ganska nära.

Är det en champinjon och i sådana fall vilken sort? Den gulnade inte när jag skrapade på den och den luktar heller inte äckligt.

0 521 visningar
3 svar

Brun skivling med ljust rosa skivor

Birgitta Pettersson Launy

16 aug 2021 kl. 22:08

Fann 2 st i ett träflispreparerat skoterspår i Åre kommun. Växte på marken. Den större var krossad (nån gått på den) och kanske 20 cm tvårs över hatten och minst 10cm hög fot. Denna var oregebunden 8 resp 10 cm idiameter och fot nästan 10 cm hög. Foten bröts lätt av så jag fick inte med hela, såg ingen strumpa eller ring. Grässluttning i söderläge mitt på spåret.Björk o sälg i närheten.

0 505 visningar
1 svar

Är detta en ung Karl Johan?

Gerth Roos

17 aug 2021 kl. 11:50

Maglehem i östra Skåne i bokskog

0 643 visningar
1 svar

Karl-Johan svamp?

Jeppe1

17 aug 2021 kl. 11:22

Är och plockar svamp för första gången själv.
Hittat lite kantareller och sedan denna svamp på bilden. Vad jag får fram så är detta en Karl-Johan svamp? Eller har jag fel?

0 482 visningar
4 svar

Kantarell hur mycket som växer

Kaamill

16 aug 2021 kl. 07:39

Jag undrar hur länge kantarellerna växer efter regnet?

vi antar att det är en varm natt och bra förhållanden - marken

0 443 visningar
1 svar

Stolt fjällskivling?

Anders L

17 aug 2021 kl. 08:11

Hejsan hittade denna plus 2 till i ett blandskogsområde utanför Skövde igår - jag hoppas det är stolta fjällskivlingar men vet någon mer?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone