Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
1 473 visningar
1 svar

Okänd svamp

Katarina Almlöf

16 aug 2021 kl. 20:08

I trädgården i stugan utanför Jörn i Västerbotten

0 390 visningar
2 svar

Gul till guldaktig färg

Adam L

16 aug 2021 kl. 21:08

Hej,
Undrar vad detta är för svamp? Trodde jag hade hittat kantareller men dem små var klotformade.

0 372 visningar
3 svar

Vilken sopp är det?

Marinka

16 aug 2021 kl. 19:24

Foten äe senapsgul i snittet och ganska smal. Växte mellan grann, björk och blåbär

0 1355 visningar
2 svar

Små vita larver (ev från svampmygga) i bl.a. karljohan?

MC

16 aug 2021 kl. 18:00

Var ute och plockade karljohan (och andra soppar) i helgen och hittade en hel del. När vi kom hem och rensade samt skivade svampen (i syfte att torka) upptäckte vi att det kryllade av små små vita larver i svamparna. Gissningsvis larver från svampmygga (efter viss Googling). Tänkte först att det kanske rörde sig om något enstaka ex men vi noterade därefter att det fanns larver i majoriteten av svamparna. Det slutade med att vi tyvärr slängde allt.. Har i stort sett enbart plockat kan…mer…

0 380 visningar
0 svar

Blodsopp

Skogsraet

16 aug 2021 kl. 19:50

Så här giftig ser blodsoppen ut när man delar den då? Lite läskig! Kan man förvälla den? Lade upp bilder på hela soppar igår här.

0 510 visningar
1 svar

Vad är detta?

Christofer

16 aug 2021 kl. 18:50

I Göteborgs området i en blandskog

0 549 visningar
2 svar

Djävulssopp?

Mats Sjöberg

15 aug 2021 kl. 22:25

Hej,
Jag hoppas du kan hjälpa mig med en svampfråga. Det gäller svampen på bilden förstås.
Är det någon typ av djävulssopp?? Har läst att de är ovanliga på fastlandet men vanliga på Gotland. Stämmer det?
Hittade den under en promenad på sörmlandsleden. Växte lövskog runt omkring, hassel bl.a.
Med vänlig hälsning,
Mats Sjöberg

0 563 visningar
1 svar

skivsopp

ola

16 aug 2021 kl. 18:12

va är en skivsopp såg en bild i min svampbok .

jag skulle gissa att det är prickmuserom

0 400 visningar
1 svar

Karl-Johan?

Hansson

16 aug 2021 kl. 17:31

Har plockat lite Karl-Johan men många år sedan. Men detta är väll en sådan

1 539 visningar
2 svar

Karl-johan

Bibbi

16 aug 2021 kl. 15:47

Har varit ute i svampskogen idag och hittade några svampar av denna sorten bla. Är detta en Karl-Johan

0 799 visningar
3 svar

Rödgul trumpetsvam?

Martin

15 aug 2021 kl. 17:38

Hej , är detta rödgul trumpetsvamp? växte i mängder.

I så fall vad gör man bäst med den, förvälla skära i bitar som kantarell o frysa eller torka hela?

0 432 visningar
1 svar

Någon form av soppsvamp?

MissCee

16 aug 2021 kl. 13:13

Blandskog barr & Björk i Stockholmsområdet.

0 477 visningar
1 svar

Någon som vet vad detta är för svamp?

MissCee

16 aug 2021 kl. 13:14

Blandskog barr & Björk.

1 688 visningar
10 svar

Dålig på svamp, vad kan detta vara?

theid

16 aug 2021 kl. 10:07

Då jag inte tagit bilden kan jag inte heller säga något om lukt eller saft.
Dock så kan jag säga att dom växte i en liten gräsplätt mitt i en grusgång.
Runt om finns en stor barrskog med gran framförallt men även björk, tall mm.
10m från en sjö.

0 378 visningar
2 svar

Vad är detta för skivling?

Minja

16 aug 2021 kl. 10:16

Hej,

Hittade denna vid sidan av grusvägen intill en kohage utanför Stockholm

Minja

0 852 visningar
14 svar

Ostronmussling,

Tom

15 aug 2021 kl. 21:19

Hej!
Blev glad när jag hittade den grå svampen, i tron att jag nu till slut hittat en ostronmussling.  Sen, en bit bort hittar jag den bruna och blir förvirrad, är det också en ostronmussling?
Grå, på gran
Ljusbrun, med lite fläckar, bok
Båda i Nordvästra Skåne.
Vad är det jag hittat?
Mvh Tom

0 494 visningar
2 svar

Blodsopp?

CW

15 aug 2021 kl. 18:53

Rören blir mörka när man rör på undersidan. Snittytorna blånar och den är rätt hård att skära i är detta blodsopp?

0 517 visningar
2 svar

Vad för svamp?

TA

15 aug 2021 kl. 16:50

Växer i skuggig gräsmatta

0 409 visningar
1 svar

Är detta en ätlig strävsopp av något slag?

ronja

15 aug 2021 kl. 16:23

Mossig granskog i Dalsland

0 561 visningar
1 svar

Brun och gul svamp idag

Skogis

15 aug 2021 kl. 17:56

Hittade två olika sorter som jag inte lyckas artbestämma idag och ganska mycket av varje. Den mörkbruna är en skivling medan den gula verkar ha ett tunt lager tagg eller bara dyna undertill, tunt tunt.
Båda två har fötter som blir bredare och tjockare mot marken.
Den gula väldigt slemmig på hatten och doftar helt okej.
Den bruna väldigt mörk brun, bruna skivor undertill och luktar jordigt och stenigt.
Någon som känner igen?
Gula sorten växte på gammal skogsväg i barr/blåbärssko…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone