Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 334 visningar
1 svar

Vedsvampar?

Margaretha Åhlin

7 sep 2009 kl. 19:11

Jag håller på att avsluta en biotopundersökning och behöver hjälp med att artbestämma några vedsvampar. Kan det vara brunskinn respektive saffransticka? Maggi

0 281 visningar
0 svar

Entoloma.Hjälp

Egon

7 sep 2009 kl. 19:25

Är det någon som artbestämma denna.Växer i Växsjötrakten, i vägkanten ihop med gran,asp, björk och ek.Skivorna är inte naggade och svartblåa,som hos Naggnoppingen.

0 687 visningar
4 svar

Svampen dödar allt

Michael Andersson

7 sep 2009 kl. 13:36

Jag har sedan flera år något märkligt i gräsmattan. Det har utvecklats från en liten fläck till att bli en 15 meter lång , ringlande sträcka där gräsmattan dör. Den har också dödat några syrener som kommit i dess väg. Bara en torr mossa blir kvar. På höstarna växer en ganska stor vit skivling (ca 12cm diameter) upp efter hela den döda sträckan. Vet någon vad detta är och hur man får bort det ?

0 324 visningar
1 svar

Ny tråd "varför inga"

Göran H

7 sep 2009 kl. 19:13

Tänkte berätta en liten “story”.
Två polare kom på besök för ett par veckor sedan. En från Norge och en från U-Väsby. Det brukar bli golf, svampplockning samt ett ihärdigt drickande. Norsken vaknade tidigt (runt 10 blecket) och tog en promenad i rastlöshetens tecken i min skog. Och då menar jag min skog (c:a 2 ha.) Han kommer tillbaka med andan i halsen och påstår att han hittat kantareller. Eftersom jag just släpat mig ut på verandan och håller på att inmundiga en lättsmält…mer…

0 429 visningar
8 svar

Vit kantarell

Jorbo

4 sep 2009 kl. 21:21

Hittade sex styck vita svag rosa kantareller. Plats Halland, två mil norr om Varberg. Är det vanligt med denna färg på kantareller+
Jorbo

0 210 visningar
1 svar

Vilken spindling?

Mikael, Västergötland

7 sep 2009 kl. 17:19

Dessa växte i fuktig gran/blandskog. Ganska smal fot, 5-6 mm, och med en lite gulaktig hattkant. Det senare syntes bättre i skogen. Luktade inte starkt rättika, utan svagt.
Nu har jag fingrat lite på foten, men kan det vara gulbandad spindling eller är det klena exemplar av toppig giftspindling?

0 368 visningar
2 svar

Vad i hela friden är detta?

Eva, Jämtland

7 sep 2009 kl. 18:44

Växer i urskog

0 444 visningar
9 svar

Spindlingar i hällmarkstallskog

Irene A

6 sep 2009 kl. 20:55

Två olika (?) arter som jag har tänkt titta närmare på imorgon, men tar gärna emot förslag så länge.

Bild 1, mycket slemmig hatt på den, mild, t.o.m. god smak. Den ser lite överexponerad ut, men färgerna stämmer bra.

Bild 2, inte lika klibbig, mer fibrig hattyta, och kanske lite mer aprikosfärgad än bilden visar. Gulare skivor än den föregående. Den har också mild smak.

0 538 visningar
8 svar

Bronsopp?+lite andra?

Fritjof Gbg

6 sep 2009 kl. 19:08

Jag har varit på Ölands-safari i några dagar,Här kommer lite frågor från den.
Första serien från Jordtorpsåsen med ek,där fanns även björk och en.Den luktar mild röksvamp och mild god smak.
Bild 3 är ett äldre ex av samma?Den växte nån meter från den mindre.
Kan det va bronssopp?

0 410 visningar
21 svar

Raggtagg?

svampstaff

31 aug 2009 kl. 18:40

Kan det vara det?
Hittades ihop med fyra andra taggisarter, tyvärr hade jag fel minneskort, med fel format:(

0 1310 visningar
5 svar

Brun fingersvamp igen

Irene A

7 sep 2009 kl. 10:08

Mossig granskog i Västerbotten är växtplats för den här lilla Ramarian.
Den är c:a 9 cm hög totalt, varav 6-7 cm ovanför markytan. Lutreaktionen i foten är tydlig, ganska mörkt gulbrun, men jag har kanske för svag lösning för att få den rätta färgen? (rödbrun med Melzers)
Sporerna är knottriga, 10-11 x 4-4,5 my.
Söljor finns.
Inga färgförändringar efter att ha gnuggat eller skadat den.
Fingertoppar och fotbas gulaktiga, resten av den är brun.
Ingen speciell lukt, en aning…mer…

0 442 visningar
1 svar

Sälja svamp

Lena

7 sep 2009 kl. 14:25

Har det angenäma proplemet att jag hittat och plockat så otroligt mycket rödgul trumpet och nu vet jag inte vad jag skall göra med all svamp. Frysen är full och släkt och vänner har fått och det är bara början av säsongen… Tänk alla höstisar som kommer suck. Vet någon om man kan sälja svampen till någon och vilket kilopris är rimligt?

0 265 visningar
3 svar

Jobba halvdag

Kjell :)

7 sep 2009 kl. 16:45

Idag skulle det komma besök frân Frankrike, men nâgon var sjuk (Influensa?) sâ mötet fick ställas in. Sà ut i skogen med stövlar,svampkniv och korg.till min förvâning hittade jag pà hemvägen till bilen en dalgâng full av Druvfingersvamp, jag plockade 29 stycken och lämnade sákert 20 tal minst.Har nâgon annan som har hittat dessa mägnder av Drufingersvamp, har sjálv plockat svamp i 45 âr men aldrig hittat sâna mángder…

0 334 visningar
8 svar

Fingersvamp, del 2

Skogsfrun i Obbola

5 sep 2009 kl. 16:26

Nu har jag gjort ett nytt mikroskop-prepp av den fingersvamp som jag hittade i gräsmattan i veckan och skrev om på forumet. Dessutom upptäckte jag att fingersvamparna fanns med i den enda volym av Nordic Macromycetes som jag äger. Plötsligt var förutsättningarna för artbestämning dramatiskt förbättrade!

Den har verkligen bara enkla septa. Sporerna är ellipsoida, ogenomskinliga, 5-7x3-4 mikrometer.

Vad jag kommer fram till med hjälp av nycklarna är Clavaria amoenoides, vridfinger…mer…

0 342 visningar
2 svar

Karl Soop-Lennart S

Elisabeth jansson

7 sep 2009 kl. 12:07

Hej!
Roligt att ni hittat till svampguiden och hjälper oss amatörer med att tipsa oss vad vi kan ha hittat!

Sedan vill jag skriva till alla nybörjare att om det är sällsynta svampar och ramarior så måste det mikroskoperas för artbestämmning.

Här har det kommit massor med ramarior,taggsvampar men med spindelskivlingarna är det lite trögt,men efter det sista regnet 30mm har det börjat komma fler
Kryddspindelskivling,crassus,subtortus mfl.

Sedan hoppas jag att Michael som har svampg…mer…

0 389 visningar
4 svar

Svamp mm frågor

Bo E

7 sep 2009 kl. 16:06

Vad kan bild 1 föreställa?
Mörkt blåsvarta bär.

0 280 visningar
8 svar

Vilken spindling?

Alf Pallin

6 sep 2009 kl. 20:15

Tyvärr bara en ung fruktkropp, växte i blandskog gran och löv nära vatten. Känner ingen lukt och ingen smak, kompakt kött ljust hudfärgat i hatten, foten med violett anstrykning i kanterna vid snitt. Hatten torr slät brun och mörkare mot kanten, kanten obetydligt inrullad.
Skivor urnupna blågrå ganska glesa, foten löklikt vidgad vid basen, antydan till gult allra längst ner. Ett ungt ex, hatt 4,5 cm, fot 2 cm vidgad till 4 cm vid basen. Något förslag?

0 294 visningar
6 svar

Söndagens frågetecken

Bo E

7 sep 2009 kl. 15:00

Igår var vi ute med svampkursen och tog oss en rundtur i trollskogen vid Myrö herrgård, strax norr om motorvägen som numera går fram över ägorna där.

Det första vi hittade var tre fyra grå kamskivlingar och en häpnadsväckande fin Karl-Johan…lite oväntat för de är inte talrika i trakterna detta år.

Men sen…
Kan det vara någon musseron?
Streckmusseronen hart jag t ex. inte full koll på?
Olivvaxskivling var en första gissning, men mindre troligt efter lite koll av skivorna ...mer…

0 424 visningar
16 svar

svamp på svampen

Birgitta F

3 sep 2009 kl. 16:41

God eftermiddag alla !
Har kompletteringsplockat lite trattkantarell och fick precis syn på detta
svamp på svampen ??

0 283 visningar
0 svar

Piteå trakten??

Margareta

7 sep 2009 kl. 13:19

Har länge varit nyfiken på att börja plocka kantareller.Har någon tips på vart i Piteåtrakten man kan tänkas hitta dessa godingar???

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone