Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 379 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

HIK

7 sep 2009 kl. 23:23

Växte på insidan av granbark som låg brevid granstubbe, svampen är 15mm hög.

0 1254 visningar
7 svar

Bläckfisksvamp

HIK

5 sep 2009 kl. 19:34

Här är lite bilder på Bläckfisksvamp från Skåne Balsberget hittade svampen 07 har sett den varje år sen dess.

0 295 visningar
7 svar

Frågetecken Skåne Balsberget

HIK

7 sep 2009 kl. 18:57

Bild 1&2 Växer vid basen av ask sågtandad egg svag lukt sidoställd
fot
Bild 3 Vilken lepiota bruna nyanser
Bild 4&5 Besvärlig sopp tycker den liknar blåsopp men blir inte blåklintsblå vid snitt.

0 241 visningar
2 svar

Osäker

ewelin

7 sep 2009 kl. 19:51

Hittade denna svamp i skogen idag, och undrar om någon vet vad det är för sort, och om den går att äta!

Tack på förhand

0 557 visningar
2 svar

Spindelskivling?Identitet, tack!

Boman

7 sep 2009 kl. 22:35

Behöver hjälp med att identifiera denna.  Hatten är slemmig, skivorna ljust bruana, kött i övrigt vitt utom längst ned i foten där det är brunt. Växtplats mossig som synes, blandskog med mycket tall, beläget på en grusås. Gissar på nån spindelskivling, trappspindelskivling är närmast på bilder jag hittat, men ändå inte riktigt rätt. Vad är det här?

0 385 visningar
3 svar

Norsk länk

gunhild i Kåddis

7 sep 2009 kl. 21:36

Jag träffade Marthe Gjestland i Trondheim i går på en svampkontroll. Hon var riktigt soppesakkunnig och vi hade ett intressant samtal om skogens fynd. Hittade denna sida på nätet, så ni alla kan göra hennes bekantska.http://www.friluftsliv.no/node/321

0 761 visningar
0 svar

Rödbrun tryffel

Hans v E

7 sep 2009 kl. 22:31

På Stockholms svampvänners utställning i helgen inkom bland annat denna tryffel, Tuber rufum.

0 927 visningar
2 svar

Svart trumpetsvamp i Östergötland

Tusse

7 sep 2009 kl. 21:13

Var hittar man det svarta guldet i Östergötland..? Jag har letat på Vikbolandet, i trakten av Rimforsa, Tjällmo och Motala och lyckats få ihop hela 5 st små ynkliga ex… Har letat mycket bland hassel och ek, men har aldrig fyndat där.
Några tips?

0 285 visningar
2 svar

Kaffebrun m vit kant

sagasuss

7 sep 2009 kl. 21:55

Vilken svamp är “kaffebrun” med vit kant runtom och vit fot…hattens diam. ca 10 cm..

0 2403 visningar
78 svar

Varför inga rapporter om VAR svampen finns?

Svampplockare

4 sep 2009 kl. 18:03

Jag har under en tid läst svamprapporter här på sajten. Så gott som i alla fall så saknas uppgifter på VAR svampen kan hittas.

Ett län och en skog uppges men det säger inte mycket när det ofta handlar om områden på flera hektar mark.

Jag förstår inte vitsen med svamprapporter om man ändå inte vill göra det möjligt för andra svampplockare att hitta svampen.

Självfallet kan man inte ange några exakta koordinater eller exakta platser. Ta exemplet “Gladö Kvarn” som förekom…mer…

0 416 visningar
2 svar

Stor röksvamp?

Maggan

6 sep 2009 kl. 22:43

Denna stora svamp (tror jag) hittade jag när jag gick på mossig mark i tallskog. Vilken svamp är det?

0 407 visningar
16 svar

kantareller?

frida v

7 sep 2009 kl. 20:31

undrar om detta kan vara någon ätlig kantarell - sort. Den är vit / grå - aktig och doftar som söt mjölk.

0 239 visningar
1 svar

Min første oxtungssvamp

Ingvild

7 sep 2009 kl. 19:39

Er den ikke flott? Jeg skjønte først ikke hva det var, men nå har den vokst seg stor og vakker!

0 421 visningar
7 svar

spindelskivlingar.

svampstaff

4 sep 2009 kl. 21:29

Ett väldigt komplex har jag märkt, ingen aning vad dom heter?
Bild 1-2 från mullrik lövskog, bild3 från tallhed.

0 371 visningar
7 svar

Litet storfynd idag!

Jan A, Uppsala

7 sep 2009 kl. 18:06

Vi var nyss uppe och tittade på några fina tallberg med kärr och småmossar.
Den här såg jag på lite avstånd och tänkte; korkis här i kärrkanten! Bild 1

När jag skulle ta upp en liten grupp för att kolla undersidan kändes det konstigt. Så här såg de ut hemma i fönstret. Bild 2

Kollade Artportalen där det fanns sju fynd rapporterade från Svealand, varav sex i Särna/Idre och ett hos Herbert Kaufmann i Närke. Snart finns en rapport från Uppsala k:n också...
En kul kväll! O…mer…

0 281 visningar
3 svar

Okänd spindling

Peter, Linköping

7 sep 2009 kl. 21:06

Jag är egentligen en gemen matsvampsplockare utan större intresse för hättlingnoppor och rynkbrosksoppar, men den här spindlingen (?) växer på samma ställe varje år och jag börjar bli lite nyfiken. Kalkrik mark, växer i gräs nära både barr- och lövträd.

Jag vet att det finns ett gäng därute som är både intresserade och kunniga i spindlingar, så take a guess!

0 445 visningar
3 svar

Vit svamp, formad som kalla

C Hedberg

7 sep 2009 kl. 21:02

Hej!
Jag kan ingenting om svampar, men hittade denna svamp under min skogspromenad idag. Den växer i klungor i mossig granskog, är vit och formad som en kalla (blomman, alltså). Jag trodde att den skulle vara enkel att identifiera, men hittar ingen beskrivning som passar. Vad har jag hittat?

0 262 visningar
0 svar

vit kantarell?

JImmy

7 sep 2009 kl. 20:19

Vad är detta? ena är vitgrå och anda är lite gulare. luktar lite parfym. inte riktigt som kantarell

0 580 visningar
0 svar

Fulltofta i skåne

Nette

7 sep 2009 kl. 20:18

Hej
Jag är ny på detta forum och undrar om det finns någon som plockat svamp i ett område som heter Fulltofta.

0 231 visningar
1 svar

Fler vedsvampar

Margaretha Åhlin

7 sep 2009 kl. 19:54

Kan den första vara vårt- eller ekkrös. Växte på ek. Maggi

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone