Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 605 visningar
12 svar

Inga kantareller?

Sabina

29 aug 2009 kl. 17:56

Var ute och strövade i skogen 2 timmar idag utan att knappt hitta något alls! Den största svampen jag såg var kanske som en 5-krona i hatten..ja förutom några tickor som satt på träd och någon rösvampsliknande sort..inte en enda kantarell..letar jag på fel ställe eller?
Skogen jag var i var typ blandskog..på en del ställe bara löv, en del väldigt mossigt och sumpigt och en del mossa/gräs..tyckte jag gick igenom det mesta men det var väldigt lite svamp överhuvudtaget. Går jag ...mer…

0 985 visningar
11 svar

Spindlingar - Cortinarius

Michael Krikorev

29 aug 2009 kl. 21:28

Tar tacksamt emot synpunkter på några Cortinariusfynd som jag inte är helt säker på ännu…

0 605 visningar
8 svar

typ skålsvamp

Draken

31 aug 2009 kl. 15:10

vacker som en blomma att bara njuta av i skogen

0 417 visningar
5 svar

Dofttaggsvamp?

gunhild Nordås

31 aug 2009 kl. 08:14

Som jag har luktat på taggsvampar under mina promenader på tallhedarna. Många har berättat om dofttaggsvampen men inte har jag hittat nån.
Nu har jag läst på på nätet och upptäckt att den växer med gran. Det blir till att söka på andra ställen än tallhedarna.

0 451 visningar
9 svar

Giftsvamp?!!

Josefine

31 aug 2009 kl. 18:53

Jagm är en ganska ny svampplockare så jag ser inte skillnad på svamp så lätt, e jag fått med mig en hel del av ätlig skivling men jag tror att det är en giftsvamp jag fått med mig som jag lagt tilsammans med kantareller och taggsvamp, om jag sköljer och rensar svampen finns det risk för förgiftning ändå?

0 289 visningar
1 svar

Hans V

svampstaff

31 aug 2009 kl. 21:14

Ser att du är på G, har en skål jag undrat över, i kalkskog, tidigare lövskog som planterats med gran ca40-50år gammal, mullrik.Väldigt gott om skålar ca.2-7cm flata med lite gulaktig saft?
Gulmjölkig storskål?

0 236 visningar
2 svar

Soppar

Morgan

31 aug 2009 kl. 21:55

Här hemma i mina svamptrakter (Södermalnad, Nyköping)händer det en del på soppfronten.
Senaste dagarna ploppar K-j, smörsopp, lärksopp, grynsopp och strävsoppar upp med fantastisk hastighet.
Tror det är dags nu, men det verkar väldigt olika var man befinner sig.

0 220 visningar
0 svar

Blåsopp?

HIK

31 aug 2009 kl. 21:34

Kan det vara blåsopp fast den bara blir fläckvis blå?
den blev inte blå vid delning
foten är kamrad

0 223 visningar
2 svar

Kantarellbrist!

Stisse/Mjölby

31 aug 2009 kl. 17:50

Kanske dumt att skapa en ny tråd om bristen på kantareller?.Men här i östergötland finns de i massor.Vi har haft ett mycket gynnsamt väder här med varma dagar varierat med rikliga regn!.Däremot har jag ännu bara sett “ämnen” till trattkantareller och sparsamt med blek taggsvamp.Ej heller någon blomkålssvamp ännu.

0 238 visningar
2 svar

Cortinarius,Hjälp

Egon

31 aug 2009 kl. 17:35

Kan någon artbestämma denna? Växer i näringsrik bokskog i N.V Skåne

0 209 visningar
5 svar

Torrt i N.V SKÅNE

Egon

30 aug 2009 kl. 11:59

Är det bara jag som tycker att det är torrt i N.V skåne?

0 209 visningar
4 svar

Lite regn nu så kommer de!

Kristina i Lund

31 aug 2009 kl. 14:27

Tog en tur till kohagen idag och fann 5 stolta fjällskivlingar i knopp. Det har utlovats regn senare i veckan, så nu är de på gång! =)

0 446 visningar
12 svar

Vilka svampar har ni sett mycket av hittills i år?

Elisabeth Jansson

30 aug 2009 kl. 23:51

En svamp som jag tycker mig ha sett i varenda skog och överallt är sammetsfotad pluggskivling eller om den heter svartfotad för den som inte visste det så blir det fina färger när man färgar ull.
Sedan svart trumpetsvamp i stora mängder,kantareller förstås och mycket doft taggsvamp.

0 271 visningar
2 svar

Väldigt rutig sopp?

Stefan hbg

31 aug 2009 kl. 17:24

Hittade några sådana här gynnare i undervegitationen i en brant bäckravin, ädelövskog. Fotköttet rött rakt igenom. Någom som har ett förslag?

0 316 visningar
0 svar

Svampställe i Solna

Sebbe

31 aug 2009 kl. 17:35

Hej,

Någon som kan tipsa om vart man skall börja leta kantareller i Solna?

0 622 visningar
1 svar

Kantareller säljes

Karl Randau

31 aug 2009 kl. 12:50

Goddagens!

Jag har 8 kg kantareller och 3,5 kg gul trumpetsvamp som jag gärna säljer. Den som är intresserad kan höra av sig: karlrandau@yahoo.com

0 246 visningar
5 svar

Frågor från Svampkurs del 3

Bo E

31 aug 2009 kl. 14:58

Här kommer nu exempel på svårdefinerade fynd.
1. en liten riska, vit skarp saft. Växte i granskog.
2. en av de mer ovanliga taggsvamparna. Mossig granskog.
3.  + Lite exempel på matnyttiga välkända svampar som vi la samman ur våra resp. väskor och korgar!

0 271 visningar
4 svar

Frågor från Svampkurs...forts...

Bo E

31 aug 2009 kl. 14:16

En liten murkla.

Okänd för oss alla.

Finns det möjligen någon “grå sadelmurkla”?
Obs, den gick sönder vid monteringen på bladet.

En taggsvamp, ej någon av de mer välkända för oss…

Och så en liten uppvisningsbild på en del matnuyttigheter från igår…

0 960 visningar
10 svar

toppig giftspindling, svart när den torkar?

Linda

31 aug 2009 kl. 11:16

Har läst någonstans att toppig giftspindling blir svart när den torkar.Någon här som kan bekräfta det? Plockade svamp i helgen och har fått för mig att jag fick med mig giftspindling, plockade ur dem innan tillagning,Är orolig för att vi ska ha fått i oss den iaf. Har sparat en och torkat den, den har inte blivit svart, snarare gul-orange.

0 409 visningar
6 svar

Frågor från svampkurs Örebro

Bo E

31 aug 2009 kl. 13:40

I söndags var vi ute med Studiefrämjandets svampkuyrs i Örebro och vi hittade en del både matnyttigt och annat samt några rejäla frågetecken som vi gärna skulle vilja ha tips på från guiden.

Här kommer första okända svampen:
gulaktigt kött, småfjällig hatt.
Höjd ca 7 cm. Växte på murken granrot på skogsstig i ledningsgata.
Det fanns gott om prickmusseron och olika spindelskivlingar i området. Stenig barrblandskog dominerad av gran.
Funderar på om det är nån närstående ...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone