Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 347 visningar
15 svar

PROBLEM?

//Skogsmullan

30 aug 2009 kl. 20:36

Är det någon mer än jag som har problem med att komma in på länkarna
Forum, rapporter? Lång väntetid!

0 247 visningar
3 svar

Snöbollschampinjoner??

Andreas

1 sep 2009 kl. 15:58

Är detta snöbollar? Växte på kommunens gräsmatta.
Gulnar svagt vid beröring.
Växte mängder av denna svamp på samma ställe förra året.

Vet ej hur karbol luktar så jag har ingenting att jämföra med.

0 747 visningar
6 svar

Trattskivling

HIK

31 aug 2009 kl. 21:55

Hur ser man enklast skillnad på jättetrattskivling och Häggdoftande trattskivling?

0 3521 visningar
14 svar

Haröra

Lena M

28 aug 2009 kl. 08:47

Är det haröra jag såg igår i blandskog, kalkrik mark ? Läser att det finns något som heter snäckskål, kanske att det är den, hjälp mig att reda ut det.

Och så den hör som jag vill ha till skålmurkla,insidan brun, slät , växte i bäckravin i samma skog.

0 283 visningar
1 svar

Svampplockare försvunnen

gunhild Nordås

1 sep 2009 kl. 16:47

0 350 visningar
6 svar

Skarpa droppar

Jan A, Uppsala

3 aug 2009 kl. 22:57

Invid en granrotvälta i gl döende barrskog/trollskog hittade jag i lördags dessa.
Några vuxna och några småttingar fanns. Först en vuxen i serie 1, sedan i serie 2 en ung skönhet, före och efter provslickning - och en trevlig, sittvänlig tall 7 m därifrån…

0 327 visningar
8 svar

Trattkantarell?

Susanne

30 aug 2009 kl. 11:44

Är detta en trattkantarell?
(ledsen för dåliga bilder, men hade bara mobilen med mig)

0 2123 visningar
12 svar

Kantarellsök med hund

Helena

24 jul 2009 kl. 21:44

Tjoho!
Är det ngn som provat kantarellsök med hund?
Jag undrar om det fungerar med torkad svamp vid trädningen?
Kräver lite träning men när det väl sitter sen =)
Hälsar Helena

0 547 visningar
10 svar

Stokholms svampvänner

Hans v E

31 aug 2009 kl. 13:24

hade igår en exkursion till Ågesta (hassellundar).
Här är tre soppar därifrån.
Den första är en “höjdare” som ni får gissa på.
Den andra undrar vi om det är rödsopp.
Den tredje, mörkt brunsvarta strävsoppen rodnar först och svartnar sdan i köttet och är blå vid basen. Ingen björk syntes till. Vi tvekar mellan Leccinum variicolor och roseofractum. Hjälp.

0 316 visningar
3 svar

I kohagen

Lena M

1 sep 2009 kl. 12:04

ca 300 m bort plockade jag nyss 14 st stolta fjällskivlingar och många champinjoner.
På andra sidan i granskogen mkt. svart trumpet och kantareller , så nu har jag jobb ett tag.  :))

0 1165 visningar
2 svar

Skarpluktande kantareller

frågvis

1 sep 2009 kl. 12:10

Några kantareller jag hittade på ett ställe luktar väldigt skarpt, lite åt mögelhållet. Det var inget synligt fel på kantarellerna men de luktade starkt lång väg. De växte på ett väldigt torrt ställe. Vad kan det vara? Är det någon fara att äta dem?

0 482 visningar
3 svar

övertorka svamp?

nybörjare

31 aug 2009 kl. 19:25

Plockade smörsopp och sandsopp under gårdagens eftermiddag/kväll.
körde dem i svamptorken några timmar på kvällen. Satte igång torken på morgonen och ringde runt 9 till sambon och bad honom stänga av den… det gjorde han inte före lunch..

Nu är svamparna jättesmå och lite sega. Är det något idé att försöka fortsätta att torka eller anse att de är förstörda?

0 445 visningar
27 svar

Taggade i fredags

Jan A, Uppsala

10 aug 2009 kl. 22:21

Vid lunchtid kom 7 mm sommaråskregn, men trots detta begav vi oss ut till en RIKTIGT bra svampskog – för att ”inte plocka kantareller” utan titta på annat. Men det blev både och – kantareller och annat alltså!
Just ovan gränsen mellan gransumpskog och gran på fastmark hittade jag en stor, vacker koloni med orange taggsvamp, Hydnellum aurantiacum; serie 1.

0 359 visningar
6 svar

Dagens talrik från våran gård!

Boris Uppsala

29 aug 2009 kl. 13:25

Det är lika roligt att gå på svampsafari på våra gårdar i Eriksberg,Uppsala.

0 303 visningar
3 svar

Lärksoppstips

Skogsfrun i Obbola

31 aug 2009 kl. 19:16

Hur äter man lärksopp på bästa sätt? Har någon prövat om den vinner på att torkas?

0 1283 visningar
2 svar

svamp tillväxt

robert

1 sep 2009 kl. 08:38

hur snabbt växer svampar hitta några karljohan nästa dag hitta jag fler på samma ställe som var ca 10 cm

0 329 visningar
7 svar

Lacktickor vid Umeå

Tomas K

31 aug 2009 kl. 21:28

Vid Degersjön ca. 1 mil öst om stan. Någon annan från Svampkunskap I i Umeå som skriver eller läser här?

0 607 visningar
4 svar

Svart trumpetsvamp och Blomkålssvamp

Hanna

31 aug 2009 kl. 12:06

Hej!

Jag hittade dessa två för första gången trots idogt letande under åren… Hursom, nu skulle jag bli jätteglad för tips hur jag bäst anrättar dem. Läste något om att fritera Blomkålssvampen, har ni testat det?
Hälsningar,
hanna

0 265 visningar
1 svar

ingen dålig fingersvamp...

svampnörd

1 sep 2009 kl. 07:57

0 302 visningar
6 svar

¨Ticka eller mussling??

Gula

31 aug 2009 kl. 22:03

Gick i en för mig ny skog idag och såg den här fantastiska stubben med sina tickor (?) runt om!! Ingen aning om vad det var för stubbe, stor var den och grov. Tycker mig ha sett bilder på svampen här tidigare men kommer naturligtvis inte ihåg….

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone