Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 254 visningar
0 svar

LÃ¥ngfingrad

zingo

2 sep 2009 kl. 00:52

Årjäng: Kerstin hittade jättesvamp

Det finns svampar.
Och det finns svampar.
Ett praktfullt exemplar av den senare sorten sprang Kerstin Blomqvist på i går – en fingersvamp på 3,2 kilo.
Läs mer:
http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Kerstin-hittade-jattesvamp-090831.aspx

0 235 visningar
0 svar

Jag är så lycklig

zingo

2 sep 2009 kl. 00:27

Härlig svamptur i favoritskogen idag - hittade 2 kg kantareller lite trattkantareller och 1 karljohan :-)
Det som gör mig så lycklig är att ifjol fann jag gul trumpetsvamp där för första gången och tyckte då att det var ett rejält parti. Idag när jag gick där såg jag till min stora förvåning att det kryllar av dem och de växer på partier som jag passerade 10-tals gånger i fjol utan minsta antydan till att de fanns där då.
Nu var de fortfarande ganska smÃ¥ sÃ¥ om inte rÃ¥djur…mer…

0 339 visningar
2 svar

Nyfiken på vilken svamp detta är!

Jonas Gardsiö

1 sep 2009 kl. 17:39

Hej

jag är lite nyfiken på om någon kan hjälpa mig med vad detta är för svamp.

De växer i en hålkopp (dvs den nedsänkning som man puttar ned golfbollen i) ute på golfbanan i Idre. Hålkoppen har hela sommaren varit övertäckt med ett lock som det bara är ett litet hål i.

0 223 visningar
0 svar

cortinarius hjälp

Stoffe

1 sep 2009 kl. 23:37

Hej, var ute och letade svamp idag och sprang på dessa, är det möjligen c. armillatus? Om det är, finns här någon som har prövat den?

0 305 visningar
8 svar

Ytterligare en fingersvamp!!

Ewa lilliesköld

1 sep 2009 kl. 23:11

Jag blir inte klok på dessa svampar, vilken är då detta??
:-)

0 1481 visningar
8 svar

Ta i giftsvamp

Anna

31 aug 2009 kl. 23:15

Jag undrar om det är farligt om man tar i en giftig (eller en svamp man inte känner till som eventuellt är en giftsvamp) svamp och sedan tar i sina matsvampar? sedan undrar jag om det är farligt om man tar i en giftsvamp och sedan råkar ha fingrarna i munnen/näsan? har hört detta från en kompis så skulle vilja veta om det stämmer?

0 442 visningar
21 svar

Mandelriska...

RasBohlin

1 sep 2009 kl. 20:49

...hittade jag för första gången idag! I skogen tyckte att dess mjölksaft smakade så utsökt att jag orkade rensa den svårt angripna svampen och ta med den hem!!!
Men ve och fasa!
Redan efter ett par timmar hade svampen börjat lukta illa och fick slängas, så det blev ingen ordentlig provsmakning för mig! =(

0 285 visningar
4 svar

Kritvit fingersvamp!

Ewa lilliesköld

1 sep 2009 kl. 10:52

Jag kan inte lista ut vilken detta är, behöver hjälp!! :-)

0 488 visningar
2 svar

lila liten svamp

Draken

1 sep 2009 kl. 22:30

bara så fin vad det nu kan vara

0 877 visningar
11 svar

dropptaggsvamp?

Bo E

1 sep 2009 kl. 11:49

...är ett tips på denna.

Kan det stämma?

Upphittad vid svampkurs i Örebro i söndags, i grandominerad kuperad barrskog med mossa och i övrigt inte mycket undervegetation.

0 397 visningar
15 svar

vit sopp?

svampstaff

1 sep 2009 kl. 20:20

Intill en tårticka växer ett antal vita gyttrade soppar, som blånar?och en ängsröksvamp tror jag?

0 257 visningar
2 svar

svamplitteratur

Anders

31 aug 2009 kl. 23:20

Hej Är det någon som vet om vad man kan få mer information om man är intressserad av vad man kan använda svampen till, såsom torka svamp till krydda, fnöske och gärna fler användningsområden som finns.

0 288 visningar
2 svar

Vilken taggsvamp?

MariaW

31 aug 2009 kl. 15:27

Vad kan denna tänkas heta?

Lät dessa stå kvar på sin växtplats så foto på undersidan saknas.

Platt som en lav, gick att vika upp hattkanten utan att den gick av och undersidan visade då upp små gråvita taggar.

0 1013 visningar
3 svar

Hur blir man certifierad svampplockare?!?

Lena

1 sep 2009 kl. 13:56

Läste att det fanns något som hette Certifierad svamp- resp bärplockar. Hur blir man det och vilken nytta har man av certifieringen? Någon som vet?!?

0 325 visningar
3 svar

Lövskogsvampfrågor

RasBohlin

1 sep 2009 kl. 20:39

Nu undrar jag över dessa tvenne små, som jag tyckte såg roliga ut.
I bokskog.

0 2424 visningar
41 svar

Sillkremlan - en gång för alla

Peter, Linköping

19 aug 2009 kl. 19:22

Om man skall försöka slå på kännetecken hos sillkremorna ser man snabbt att de varierar en hel del. Det verkar inte finnas några klara kännetecken som en gång för alla knäcker frågan om man har en sillkremla i handen eller inte.

Eller gör det?

Färgen - kan variera väldeliga, från grön via brun till röd. Hur är det med det mörkare partiet i mitten, finns det alltid där?

Tumning - kommer varje sillkremla att bli brun vid tumning och skador? (Att det finns kremlor som inte Ã...mer…

0 351 visningar
29 svar

Tallheden i dag

gunhild Nordås

30 aug 2009 kl. 20:04

Dessa fyra svampar kunde jag inte motstå att avbilda i dag.

0 622 visningar
27 svar

Svampletarehyfs

Jonas, Linköping

31 aug 2009 kl. 10:22

Ja, har ni svampletarehyfs när ni går i skogarna?

En liten kort historia…
Jag var ute i lördags tillsammans med min dotter. Gick omkring i en ganska stor och vid skog och plockade när en kvinna i 50årsåldern dök upp framför oss.
Hälsade (och muttrade väl kanske lite tyst för mig själv för jag trodde inte så många andra gick på just detta ställe) och vek av mot höger för att inte gå där hon hade gått.
Kvinnan vek av Ã¥t samma hÃ¥ll efter mig och när dottern ropade att “h…mer…

0 726 visningar
2 svar

När kan man komma tillbaka?

Hanna

1 sep 2009 kl. 19:14

Hej!

Jag undrar om man har plockat “rent” pÃ¥ ett ställe, när är det dÃ¥ lagom att komma tillbaka? FörstÃ¥r att det handlar om säsong och olika arter, men vad säger ni, varannan vecka, oftare?
Tack!

0 649 visningar
23 svar

Brunsopp och..

svampstaff

31 aug 2009 kl. 18:51

Jätteröksvampar.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone