Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 463 visningar
3 svar

Svart Karljohan?

Camilla

2 sep 2009 kl. 19:13

Har plockat, vad jag tror är karljohan, men den blev svart när jag förvällde den. Vad har jag plockat?

0 307 visningar
4 svar

Konservering enligt Hedén

MariaW

2 sep 2009 kl. 08:39

Årets svampskördar har varit så rikliga att jag för första gången provat på att konservera svamp enligt Hedéns modell http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp

Nu till saken hur ser man om man misslyckats med en burk?

Noterar sedan gårdagens omgång att svampen har sjunkit i en av burkarna medan den ligger och flyter i den ena. Är detta ett tecken på att en av dem misslyckats eller är det inget att bry sig om? Locken på båda burkarna buktade uppåt efter kokningen och sjö...mer…

0 335 visningar
5 svar

Vad är detta för svampar?

Mona

31 aug 2009 kl. 23:56

Undrar över dessa svampar. Kan ej hitta dom i min svampbok.
Tacksam för svar.

0 257 visningar
5 svar

Lyckad plockning

robert

2 sep 2009 kl. 13:24

hitta ett super ställe efter en timme hade jag 30 liter fin svamp nu skall det torkas champinjonen på bilden hade en diameter på 26 cm

0 223 visningar
4 svar

Dagens frågesvamp

Bo E

2 sep 2009 kl. 17:12

Hej!

Några frågetecken från idag 090902.

1. Liten svamp, närmast liknar den en föränderlig tofsskivling men det var oklart om den växte på ved som i så fall var dold i mossa.

0 723 visningar
19 svar

Kruskantareller.

svampstaff

29 aug 2009 kl. 19:08

Var till stället som jag skövlade förra året på 20L krusisar, men i år var det säkert 30-40L på minst 15kvm.
Så skövlingen förra året tog ingen skada:) puuuh.

0 543 visningar
1 svar

Strecknagelskivling eller...???

Bo E

2 sep 2009 kl. 17:23

Hej!

Jag blir inte riktigt klok på strecvknagelskivling som ju verkr vara en för de flesta välkänd art.
Jag tycker den är svår.

Kan detta vara sådana?
Växte i gyttja med nedlagda trästockdelar (för att stabilisera skogsvägen) i gräsbevuxen vägkant.
Hattdiameter 2-4 cm
höjd 8-12 cm

Tydlig grönsaksarom och smak med lite jordton

0 378 visningar
4 svar

Smörsopp

Lasse

2 sep 2009 kl. 11:42

Jag vill få det här till smörsopp.
Har jag fel?

0 324 visningar
1 svar

Ticka, vilken?

Eva Västerås

2 sep 2009 kl. 14:24

En stoooor ticka som min man hittade igår. Någon som kan artbestämma den? Den väger säkert ett kilo. Växte på en stubbe, troligtvis tall. En fantastisk svamp!

0 296 visningar
3 svar

skum skivlling

robert

2 sep 2009 kl. 12:58

jag har jätte många i trädgården mellan björkarna men klipper ner dom med gräsklipparen undrar om dom är ätliga

0 360 visningar
14 svar

Vit kungschampinjon?

Peter, Linköping

1 sep 2009 kl. 15:33

Arten i rubriken skall ha “flockad undersida”. Jag vet inte riktigt vad det innebär, men jag har en bild. Kan det stämma?

Den växte precis bredvid kungschampinjoner, och luktade minst lika starkt, därav misstanken. Tyvärr har jag den inte kvar och jag tittade inte så noga på foten.

0 332 visningar
2 svar

Ticka?

G:G

2 sep 2009 kl. 10:06

Ticka växande på granlåga
Hur vanlig är den?

0 357 visningar
4 svar

Tegelkremla?

Ellwe

2 sep 2009 kl. 01:08

Den här svampen ser man ju mycket av och om jag inte har helt fel så är det en Tegelkremla, men jag vill gärna ha det bekräftat.
Finns det någon giftig svamp som man kan förväxla med denna?

0 247 visningar
1 svar

Två frågetecken

Lena M

2 sep 2009 kl. 08:50

Är det en vaxing på första bilden ? Svampen går aningen åt rosa och växer i gräs och granskog.
Den gula svampen har jag sett ett par gånger växande på gamla stubbar , vad heter den ?

0 285 visningar
7 svar

koralltaggsvamp?

Lena J

1 sep 2009 kl. 19:48

Åkte en sväng till naturreservatet Degerforsheden tidigare i dag.

Undrar om det här är koralltaggsvamp?
Den växer på en delvis förmultnad björklåga.

Bilderna:

0 218 visningar
0 svar

yt

tryer

2 sep 2009 kl. 08:24

eryt

0 301 visningar
3 svar

"Förväxlingsriska"

Godis är gott

2 sep 2009 kl. 07:59

I min jakt på mandelriska har jag flera gånger sprungit på en snarlik riska, dock inte fullt så stor. Lukten går mer åt lakrits. Någon som vet vad det kan vara?

0 300 visningar
3 svar

Johnny, nu är dom här

Jan A, Uppsala

31 aug 2009 kl. 13:16

men i “ny” socken. Ska utrusta mig och gå dit i kväll eller i morr’n!
Mycket kryp bland skivorna…

0 400 visningar
11 svar

Mot Södra Söderåsen

Helena i Lund

30 aug 2009 kl. 19:20

gick dagens tur! Som vanligt höga förväntningar, kompisens mamma plockade 12 liter kantarelle i fredags, och orkade bara med ena sidan av vägen… Jag hittade 4. Inte liter utan styck. När jag kom hem tyckte jag inte de var helt som vanliga kantareller, kan detta vara ametister?

0 337 visningar
3 svar

Cortinarius hjälp

Stoffe

2 sep 2009 kl. 00:43

Hej!
Var ute i skogen och letade efter något att lägga på plåten hemma och sprang då på dessa grabbarna. Nu undrar jag är det möjligen Cortinarius armillatus? Om det är, finns här någon som har provat dem? Skickar en länk på bilderna då jag inte kan ladda upp från datorna jag sitter vid.
http://www.fotobojan.se/dittalbum.php?vilket=7080

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone